Ponderea celor care se declară mândri că sunt români a crescut cu 12% în ultimii 10 ani, iar a celor care declară că arborează tricolorul de Ziua Națională, cu 23%, relevă un Sondaj INSCOP realizat la comanda News.ro. De asemenea, peste 90% dintre cei chestionați consideră că a fi român înseamnă să cunoști limba română, un procent similar apreciind că a fi român înseamnă să ai cetățenia română. Peste un sfert dintre români ar fi de acord cu mutarea Zilei Naționale într-un anotimp mai călduros, mai indică sondajul.
”Datele comparative culese de INSCOP Research în 2013, respectiv în 2023 arată foarte clar că în ultimul deceniu, sentimentul patriotic al românilor s-a întărit semnficativ pentru toate categoriile socio-demografice”, remarcă directorul INSCOP Research, Remus Ștefureac.
Mândria de a fi român
31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
95% dintre cei chestionați declară că se simt mândri că sunt români (față de 83% în 2013), în timp ce 4,3% afirmă contrariul (comparativ cu 12,8% în 2013). 0,7% nu știu sau nu răspund la această întrebare (comparativ cu 4,2% în 2013).
Nu se înregistrează diferențe semnificative pe categorii socio-demografice între respondenți în legătură cu acest subiect, indică analiza socio-demografică.
Arborarea tricolorului de Ziua Națională
49,7% dintre români obișnuiesc să arboreze tricolorul acasă de ziua națională (față de 26,3% în 2013), în timp ce 49,9% declară că nu au acest obicei (față de 71,5% în 2013). 0,5% nu știu sau nu răspund la această întrebare (comparativ cu 2,2% în 2013).
Analiza socio-demografică relevă că persoanele cu studii primare, locuitorii regiunilor Sud Muntenia și Centru obișnuiesc să arboreze tricolorul acasă de ziua națională într-un procent mai ridicat decât alte categorii socio-demografice. Persoanele cu studii superioare și locuitorii din regiunea Sud Vest Oltenia declară că nu au un asemenea obicei într-o proporție semnificativ mai ridicată decât media.
Mutarea zilei naționale într-un anotimp mai călduros
26,4% dintre români ar fi de acord cu mutarea zilei naționale într-un anotimp mai călduros (față de 29.6% în 2013). 69,7% nu ar fi de acord (față de 55.3% în 2013), iar 3,9 nu știu sau nu răspund (comparativ cu 15,1% în 2013).
CITEȘTE ȘI TABEL Cele mai scumpe bulevarde cu magazine din lume. Singura arteră comercială din România din clasament”Persoanele cu studii primare și locuitorii regiunii Nord Vest ar fi de acord cu mutarea zilei naționale într-un anotimp mai călduros într-o proporție semnificativ mai ridicată decât media. Persoanele cu studii superioare, gulerele gri și persoanele cu venituri ridicate sunt categoriile socio-demografice în rândul cărora se înregistrează procentele cele mai ridicate de opozanți ai unei astfel de mutări”, rezultă din analiza socio-demografică.
Ce înseamnă a fi român?
În opinia a 93,6% dintre respondenți, a fi român presupune să vorbești limba română, în timp ce 5,7% resping o asemenea idee iar 0,7% nu știu sau nu răspund..
A fi român înseamnă pentru 90,6% dintre respondenți să ai cetățenie română, în timp ce 8,7% sunt în dezacord cu această afirmație, iar 0,7% nu știu sau nu răspund.
Să ai o familie cu rădăcini românești este o condiție pentru a fi a român pentru 77,2% dintre participanții la sondaj, în timp ce 21,5% își exprimă dezacordul cu această idee, iar 1,3% nu știu sau nu răspund.
Pentru 64% dintre respondenți a fi român presupune să fii creștin ortodox. Resping o astfel de idee 34,8% iar 1,2% nu știu sau nu răspund la întrebare.
Analiza socio-demografică relevă că persoanele cu studii primare, gulerele albastre și locuitorii din regiunea Sud Est sunt de părere într-o proporție mai mare decât restul populației că a fi român presupune să vorbești limba română. Persoanele cu studii primare, locuitorii din regiunea Nord Est și persoanele cu venituri foarte mici sunt de părere că a fi român presupune să ai o familie cu rădăcini românești într-un procent semnificativ mai ridicat decât alte categorii socio-demografice.
CITEȘTE ȘI FOTO Analiză în premieră - Giganții fast-food din România fac primii pași spre anumite criterii, dar rezultatul este încă modest. Doar 4 lanțuri au început să ia măsuri, după modelul altor state”Proporții semnificativ mai ridicate decât media ale celor care consideră că a fi român înseamnă a fi creștin ortodox se înregistrează în rândul persoanelor cu studii primare, ale inactivilor pasivi și ale persoanelor cu venituri foarte reduse. Persoanele cu studii primare, locuitorii din regiunea Sud Muntenia și care locuiesc în urbanul mic sunt de părere mai mult decât alte categorii socio-demografice că a fi român înseamnă să ai cetățenie română”, rezultă din analiza socio-demografică.
”Datele comparative culese de INSCOP Research în 2013, respectiv în 2023 arată foarte clar că în ultimul deceniu, sentimentul patriotic al românilor s-a întărit semnficativ pentru toate categoriile socio-demografice. Ponderea cetățenilor care se declară mândri că sunt români a crescut în ultimii 10 ani cu 12%, ponderea celor care declară că arborează tricolorul de ziua națională a crescut cu 23%, iar atașamentul față de data de 1 decembrie rămâne solid în condițiile în care doar 26% ar dori mutarea zilei naționale într-un anotimp mai călduros (cu trei procente mai puțin decât în urmă 10 ani). Pentru marea majoritate a românilor (peste 90%), a fi român presupune să vorbești limba română și să ai cetățenie română”, explică Remus :tefureac, director INSCOP Research.
Sondajul de opinie a fost realizat de INSCOP Research la comanda News.ro. Datele au fost culese în perioada 20 - 27 noiembrie, prin metoda CATI (interviuri telefonice), prin intermediul chestionarului. Volumul eșantionului simplu, stratificat, este de 1.100 de persoane, reprezentativ pe categoriile sociodemografice semnificative (sex, vârstă, ocupație) pentru populația neinstituționalizată a României, cu vârsta de 18 ani și peste. Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 3 %, la un grad de încredere de 95%.