Marile companii din Japonia, precum și instituțiile statului, și-au trimis vineri angajații acasă la ora 15 (8 ora României), într-o încercare de a rezolva două dintre marile probleme cu care se confruntă țara: cheltuielile de consum reduse și nenumăratele ore suplimentare făcute de angajați, care au generat o adevărată criză medicală națională, cunoscută drept „karoshi” sau moartea din cauza suprasolicitării organismului, relatează AFP.
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale
Premierul japonez Shinzo Abe a anunțat că și-a petrecut după-amiaza liberă meditând la un templu zen. În cursul serii, el urma să asiste la un concert, scrie News.ro.
Campania pentru echilibrarea vieții personale cu cea profesională, lansată săptămâna aceasta, îi îndeamnă pentru angajatori să le dea liber angajaților în după-amiaza fiecărei ultime vineri din lună. Schema nu este, însă, obligatorie.
Grupuri mari, precum producătorii de automobile Nissan și Toyota, dar și compania de băuturi Suntory și grupul financiar Nomura iau parte la schema sprijinită de Guvern.
Alte mii de societăți le oferă șansa de a avansa angajaților care își iau liber vineri după-amiază.
CITEȘTE ȘI Tendință îngrijorătoare pe piața muncii: Numărul salariaților cu studii superioare scade, mai mulți angajați cu salariu minimCompania de comunicații mobile SoftBank le va oferi anul acesta 90 de dolari în plus la salariu angajaților care pleacă la ora 15 în ultima vineri din fiecare lună.
De asemenea, o companie de transport feroviar le oferă vinerea după-amiază călătorilor bere și gustări.
În plus, angajații din toate domeniile vor avea reduceri vinerea la orice, de la servicii de dating până la analize medicale.
SCHIMBAREA STILULUI DE VIAȚĂ
În fiecare an, suprasolicitarea la serviciu provoacă sute de morți în Japonia, precum și nenumărate îmbolnăviri grave.
Problema a ajuns din nou în atenția publică la sfârșitul lunii decembrie, când șeful celei mai mari agenții de publicitate din țară, Dentsu, a demisionat după ce un angajat tânăr s-a sinucis. Bărbatul stătea în mod regulat câte 100 de ore pe lună peste program.
Mai mult de 20% dintre companiile japoneze au angajați care lucrează atât de mult peste program încât riscă să moară, arată un studiu publicat în octombrie de Guvern.
„Sperăm să creștem cheltuielile de consum schimbându-ne stilul de viață, felul în care muncim și felul în care gândim”, a explicat directorul unei companii importante de lobby, Biroul de Politică Industrială al Federației Japoneze de Afaceri.
„Este greu pentru angajații japonezi să își ia o zi liberă, așa că trebuie să creăm condițiile în care toată lumea să își poată lua o vacanță”, a adăugat el.
Însă este posibil ca inițiativa să nu fie acceptată prea ușor.
Mulți angajați japonezi nu își iau nici măcar concediul anual la care au dreptul, iar companiile nu ajută cu primele necesare.
„Această campanie nu va crește brusc consumul și nici nu va opri statul peste program”, a avertizat analistul Naoko Kuga, de la Institutul de cercetare NLI din Tokyo. „Nici măcar nu este obligatoriu ca angajații să plece mai devreme”, a adăugat el.