Industria europeană de apărare a marcat o etapă importantă odată cu lansarea oficială a Proiectului MARTE (Main Armoured Tank of Europe), o inițiativă pentru proiectarea și dezvoltarea unui sistem de tancuri de luptă.
Coordonat de MARTE ARGE GbR, o societate mixtă între KNDS Deutschland GmbH & Co.KG și Rheinmetall Landsysteme GmbH, proiectul își propune să consolideze capacitățile europene în războiul blindat și să întărească autonomia strategică de apărare pe întreg continentul. Proiectul a fost lansat oficial în urma semnării unui acord de grant de 20 de milioane de euro cu Comisia Europeană în cadrul Fondului European de Apărare.
Proiectul reunește 51 de entități juridice din 12 țări, inclusiv 11 state membre ale UE plus Norvegia, combinând expertiza unor companii de top, instituții de cercetare și IMM-uri inovatoare pentru a stimula inovația tehnologică și cooperarea transfrontalieră.
Un punct forte cheie al proiectului MARTE este sprijinul său instituțional la nivel înalt. Consorțiul MARTE primește un sprijin puternic din partea a 11 ministere ale apărării, ca potențiali viitori clienți, conduși de Ministerul Apărării german. Printre națiunile participante se numără Belgia, Spania, Estonia, Finlanda, Grecia, Italia, Olanda, Norvegia, România și Suedia.
Tancurile principale de luptă continuă să fie o piatră de temelie a operațiunilor de luptă terestre pentru armatele europene. În ciuda apariției noilor tehnologii de război, tancurile rămân esențiale. Războiul din Ucraina a oferit o confirmare a acestei realități, demonstrând că blindajul greu nu este învechit, ci este esențial în conflictele de mare intensitate. Experiența pe câmpul de luptă a arătat că tancurile MBT moderne, echipate cu sisteme avansate de protecție, senzori superiori și putere de foc coordonată, sunt resurse indispensabile în scenariile de război convențional.
Nucleul proiectului este organizat în jurul a cinci pachete de lucru tehnice, fiecare gestionat de o companie europeană de apărare de top: KNDS Deutschland și Rheinmetall Landsysteme din Germania, Leonardo din Italia, Indra Sistemas din Spania și SAAB din Suedia.