ULTIMA ORĂ România lucrează deja în plin la infrastructura feroviară și portuară pentru reconstrucția Ucrainei

Economie   
ULTIMA ORĂ România lucrează deja în plin la infrastructura feroviară și portuară pentru reconstrucția Ucrainei

Este posibil ca Ucraina să se apropie de o etapă de reconstrucție majoră, iar lucrările de infrastructură din România care ar putea ajuta logistic la această reconstrucție sunt în plină derulare, în special pe relația trenuri - porturi. 

Fostul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, declara că Portul Constanța "trebuie să devină principalul hub logistic pentru reconstrucția Ucrainei".

Investiții rutiere și conexiuni interne în port

Administrația Porturilor Maritime Constanța tocmai a semnat contractul de finanțare pentru extinderea la patru benzi a drumului dintre Poarta 7 și nodul rutier de la km 0+540 al Canalului Dunăre–Marea Neagră, până la drumul dintre Poarta 9 și Poarta 8, spre zona de nord a portului, relevă datele Profit.ro.

Urmărește-ne și pe Google News

Proiectul, cu o valoare totală de 291,63 milioane lei, este finanțat din fonduri europene prin Programul Transport 2021–2027 și cofinanțare de la bugetul de stat și din surse proprii.

FT: România riscă încă un colaps CITEȘTE ȘI FT: România riscă încă un colaps

Obiectivul este îmbunătățirea accesului rutier intern, parte a dezvoltării unei rețele TEN-T sigure, durabile și intermodale.

Modernizarea infrastructurii feroviare din Port

Pe 5 martie 2025, CFR Infrastructură a semnat cu asocierea Bawi – Swietelsky Construct un contract de 524,5 milioane lei pentru Etapa II a modernizării căilor ferate din Portul Constanța, finanțată din fonduri CEF, buget de stat și surse proprii. Lucrările, cu termen total de 37 de luni (7 luni proiectare, 30 execuție).

Lucrările vizează creșterea vitezei de circulație la 120–160 km/h, electrificarea completă (25 kV) și mărirea capacității de tranzit.

32 de linii la Valul Lui Traian

Este deja în lucru la Valu lui Traian, o grupă de așteptare strategică pentru trenurile de marfă, situată la circa 15 km de port. Proiectul, cu o valoare de 347,76 milioane lei, include 32 de linii de primire-expediere, electrificare integrală, centralizare electronică unificată și modernizarea instalațiilor de semnalizare și telecomunicații.

Corpul de Control al Ministerului Mediului a descoperit pierderi financiare mari în cinci ani consecutivi la șase direcții silvice din cadrul Romsilva CITEȘTE ȘI Corpul de Control al Ministerului Mediului a descoperit pierderi financiare mari în cinci ani consecutivi la șase direcții silvice din cadrul Romsilva

Stadiul fizic al lucrărilor este de 6%, cu finalizarea demontării infrastructurii vechi și pregătirea pentru reconstrucție.

Rolul strategic al Portului Constanța

Portul Constanța, cel mai mare din bazinul Mării Negre, acoperă 4.000 ha (60% apă, 40% uscat) și are adâncimi de 8–19 metri, permițând acostarea oricărui tip de navă. Este conectat direct la Dunăre prin Canalul Dunăre–Marea Neagră, funcționând atât ca port maritim, cât și fluvial.

Rețeaua feroviară internă însumează 326 km, permițând transbord direct navă-vagon și facilitând transferul rapid între cheiuri, depozite și platforme.

Poziția sa geografică, la o distanță de trei ori mai mică de Canalul Suez decât portul Rotterdam, îl plasează avantajos în comerțul dintre Asia și Europa Centrală.

Legătura cu reconstrucția Ucrainei

Poziția și infrastructura Portului Constanța, combinate cu proiectele feroviare și rutiere aflate în derulare, îl transformă într-un nod logistic regional capabil să susțină fluxuri mari de mărfuri necesare reconstrucției Ucrainei.

ANUNȚ Impozitul local va crește cu 70% CITEȘTE ȘI ANUNȚ Impozitul local va crește cu 70%

Conectarea rapidă la rețeaua TEN-T și modernizarea facilităților intermodale permit operarea eficientă a transporturilor masive de echipamente, materiale și produse agricole.

Prin investițiile planificate și cele deja în execuție, România își consolidează rolul de coridor strategic între Marea Neagră și Europa Centrală, pregătind Portul Constanța să fie unul dintre principalele centre logistice pentru Ucraina post-conflict.

viewscnt
Afla mai multe despre
reconstructie
ucraina
portul constanta
feroviar