Sculptura „Sărutul” de Constantin Brâncuși, din Cimitirul Montparnasse, a fost clasată monument istoric și nu va ajunge în Rusia, decizie care pune capăt luptei în instanță dintre moștenitorii Tatianei Rachevskaïa și statul francez, scrie Le Figaro.
1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară
Descendenții exilatei ruse, decedată în 1910, cereau statului francez să poată dispune de operă și să o vândă. În timp ce dosarul era deschis de zece ani, decizia a fost dată pe 2 iulie și fără apel. Sculptura, ridicată pe mormântul Tatianei Rachevskaïa acum un secol, nu va părăsi Cimitirul Montparnasse.
CITEȘTE ȘI Back to School 2021: ce au făcut școlile diferitCazul a început în 2005 atunci când Guillaume Duhamel, negustor de artă din Paris, se interesează de această operă a lui Constantin Brâncuși, scrie News.ro.
Comandată de logodnicul ei pentru suma modică de 200 de franci în 1910 unui artist, pe atunci necunoscut marelui public, lucrarea „Sărutul” a fost așezată pe mormântul Tatianei Rachewskaia, rusoaică exilată în vârstă de 23 de ani. În același timp cu renumele creatorului ei, valoarea sculpturii a crescut în timp. Până în punctul în care un expert anonim a estimat-o recent între 40 și 50 de milioane de euro.
De aceea Guillaume Duhamel i-a găsit și i-a contactat pe moștenitorii defunctei. Aceștia din urmă au făcut rapid demersuri necesare pentru exportarea sculpturii în Rusia și în 2006 a fost depusă o cerere la Ministerul Culturii cu scopul de a obține un certificat de soatere de pe teritoriu. Statul francez s-a opus și a înregistrat rapid sculptura monument istoric pentru a evita vânzarea ei. Pe acest argument s-au bazat moștenitorii Tatianei Rachewskaïa, precizând că opera nu a fost realizată pentru mormânt, ci în 1909, cu doi ani înainte de decesul tinerei.
Din 2018, sculptura a fost pusă la adăpost, acoperită cu o cutie din lemn, instalată de moștenitori. În decembrie 2020, ca urmare a unui hotărâri a Curții Administrative de Apel din Paris, descendenții au încercat să o recupereze ceea ce consideră ei proprietatea lor, fără succes însă. La începutul anului, sculpturii i-a fost retras titlul de monument istoric de justiția franceză. Din fericire pentru orașul Paris, saga Brâncuși a continuat.
CITEȘTE ȘI O specie nouă de insectă, denumită oficial în onoarea Simonei HalepPe 2 iulie, Consiliul de Stat a deliberat, punând capăt dezbaterii cu privire la viitorul sculpturii. Decizia în justiție a fost luată ținând cont de natura inseparabilă a operei, care a fost achiziționată special pentru mormânt. „Sărutul” face parte integrantă dintr-un edificiu indivizibil care constituie un monument funerar. Din punct de vedere juridic, ansamblul este considerat un imobil, statul francez fiind deci singurul factor de decizie pentru a-l înscrie în categoria monumente istorice. Opera artistului român Constantin Brâncuși nu va putea fi desprinsă de pe piatra funerară.