În luna iulie, Compania olandeză FrieslandCampina a ajuns la un acord privind vânzarea către Bonafarm Group a operațiunilor sale din România, incluzând brandul Napolact și facilitățile de producție din Cluj-Napoca și Târgu Mureș.
Bonafarm Group este un grup agricol maghiar, controlat de Sándor Csányi, directorul executiv al grupului bancar OTP, cel mai bogat om din Ungaria și cel mai important investitor în agricultura din țara vecină, relevă datele analizate de Profit.ro.
Burduja afirmă acum că vânzarea Napolact, care include fabricile din Cluj-Napoca și Târgu Mureș și aproximativ 400 de angajați, implică o problemă de securitate națională, dat fiind că Sándor Csányi, apropiat al premierului ungar Viktor Orbán, deține controlul total asupra Bonafarm.
Burduja a solicitat un raport de specialitate, avize din partea SRI și SIE și analizarea dosarului de vânzare, de către Comisia pentru Examinarea Investițiilor Străine Directe (CEISD).

„Profilul domnului Sándor Csányi transcende calitatea de simplu investitor privat, conturându-se ca un pilon central al modelului de capitalism de stat promovat de guvernul condus de domnul Viktor Orbán. Legăturile sale strânse și documentate cu premierul Viktor Orbán indică un model economic în care marile conglomerate nu acționează independent de agenda politică a guvernului, ci devin, în esență, instrumente pentru proiectarea puterii economice și politice a statului maghiar în regiune.
Prin urmare, o investiție realizată de Bonafarm în România nu poate fi evaluată ca o simplă decizie de afaceri a unei companii private, ci trebuie analizată ca o potențială extensie a strategiei unui stat ale cărui politici au intrat frecvent în conflict cu principiile Uniunii Europene și interesele naționale ale României”, afirmă acesta într-un document.

La începutul lunii august, deputatul Remus Lăpușan se arăta îngrijorat de faptul că „producătorul maghiar ar putea alege să își schimbe politica de aprovizionare și să aducă materie primă din alte state europene, inclusiv Ungaria, caz în care fermierii români ar pierde principala piață de desfacere pentru lapte”, și făcea apel la autorități să analizeze situația.
În luna iulie, compania olandeză FrieslandCampina a ajuns la un acord privind vânzarea către Bonafarm Group a operațiunilor sale din România, incluzând brandul Napolact și facilitățile de producție din Cluj-Napoca și Târgu Mureș.
Grupul Bonafarm va achiziționa un pachet de 97,57% din acțiunile FrieslandCampina România S.A..
Grupul Bonafarm intenționează să investească în extinderea capacității de producție.

Decizia de exit este explicată ca venind în urma unei analize strategice a activităților FrieslandCampina în România și este aliniată cu strategia Diviziei Europene RFC de a se concentra pe piețele sale principale, pe segmente de creștere cu valoare adăugată, pe sinergii la nivelul companiei și pe piețele în care laptele provenit de la fermierii membri Royal FrieslandCampina poate fi valorificat în mod optim.
Bonafarm Group este un grup agricol maghiar, controlat de Sándor Csányi, directorul executiv al grupului bancar OTP, cel mai bogat om din Ungaria și cel mai important investitor în agricultura din țara vecină, relevă datele analizate de Profit.ro.
La acest moment, Csany este creditat de Forbes cu o avere de 1,9 miliarde dolari.
Este deja prezent pe piața locală prin Sole Mizo România, distribuitor al produselor lactate Sole, fabricate de firma mamă Sole Mizo ZRT Ungaria, parte din grupul agricol Bonafarm.

Acordul privește participația Royal FrieslandCampina în entitatea românească ce deține brandul emblematic Napolact, operează două unități de producție moderne în Cluj-Napoca și Târgu Mureș și are aproximativ 400 de angajați. Tranzacția este supusă aprobărilor uzuale de reglementare, inclusiv avizului Consiliului Concurenței din România, și se estimează că va fi finalizată până la sfârșitul lunii decembrie 2025.
FrieslandCampina România face parte din compania olandeză Royal FrieslandCampina.
FrieslandCampina deține brandurile Napolact, Campina, Milli, Oké și Dots, și o gamă de produse ce cuprinde: lapte de consum, iaurt, brânză, unt și gustări pe bază de lapte.