Noul ministru de Externe, Oana Țoiu, spune că Agenția română pentru investiții și comerț exterior (ARICE), cu rolul de a promova antreprenorii români în străinătate, are unii angajați care nu știu nici limba engleză, dar nici limba țării în care sunt detașați.
”E complicat să poți să-ți faci meseria așa”, a afirmat Țoiu, la Euronews România.

Asigură că, în momentul în care se va face evaluarea activității, cel mai probabil, acele persoane nu vor putea continua.
Agenția are 290 de angajați și a avut, în 2024, 27 de milioane de euro în total cheltuieli.
Ministrul de Externe consideră că nevoia unei astfel de instituții este reală.

”Țările au din ce în ce mai mult instrumente de promovare a propriilor antreprenori, de promovare a mediului lor de afaceri, de promovare a investițiilor companiilor lor în alte țări. Feedback-ul pe care l-am primit, felul în care au reacționat antreprenorii și mediul de afacerilor, asta a fost mixt”, a declarat Oana Țoiu.
Aceasta a explicat că doar izolat au existat cazuri de succes în legătură cu această instituție.
”Instituțional, suntem mai mulți cei care credem că ARICE, ca atare, mai ales proporțional cu bugetul pe care l-a avut disponibil, are nevoie de o reformă semnificativă. Și este trecută și în programul de guvernare asta și avem votul Parlamentului pentru a merge mai departe în această direcție de reformă”, a mai declarat Țoiu.
Potrivit acesteia, ”e foarte clar că nu funcționează la nivelul la care ar trebui să funcționeze”.

”E legată de Ministerul Economiei în momentul ăsta. Discuțiile pe care le avem sunt în ce fel ne asigurăm că, pe teritoriul altei țări și sincronizăm prin ambasadă toate eforturile pe care le avem ca să putem să le creștem sinergia și puterea, mai ales în contexte de bugete reduse”, a precizat ministrul.
Potrivit Oanei Țoiu sunt necesare ajustări: ”Resursele care le-au fost alocate din punctul nostru de vedere nu sunt cu adevărat reflectate în rezultatele aduse (...) Spre noi au venit observații din partea unor antreprenori că au găsit în două, trei țări angajați ARICE, a căror misiune era promovarea investițiilor românești sau aducerea unor investiții străine către România, care nu știau engleză. Și nici limba statului respectiv. E complicat să poți să-ți faci meseria așa. Mă îndoiesc că vor putea continua în momentul în care cu adevărat măsurăm rezultatele”.