ANAF a pregătit un contract de 2 milioane de lei pentru o cercetare sociologică amplă care să ajute Fiscul să își îmbunătățească relația cu contribuabilii, potrivit documentelor analizate de Profit.ro. Suma este una foarte mare, iar demersul în sine ridică semne de întrebare, având în vedere că cele mai grave probleme din relația ANAF cu contribuabilii sunt cunoscute.
Printre acestea sunt infrastructura IT depășită, implementarea unor sisteme electronice (e-Factură, e-Transport, etc) înainte ca acestea să fie definitivate și testate, practicile neunitare, pregătirea insuficientă a unor angajați (în condițiile în care ANAF de-a lungul anilor nu a putut face angajări și a transferat personal de la alte structuri ale statului) și altele.
Această consultare sociologică beneficiază de fonduri UE prin PNRR.
CITEȘTE ȘI CONFIRMARE Prime cât 3 salarii introduse la ANAF pentru "performanțe excepționale" din controale și executări"Obiectivul general al contractului este de derulare a unei cercetări sociologice ample pentru evaluarea relației Fisc-contribuabili, obținerea de informație relevantă pentru îmbunătățirea serviciilor fiscale și dezvoltarea capacității ANAF de evaluare a calității serviciilor oferite, prin diferite instrumente de cercetare. În acest sens, se urmărește crearea unor metodologii și instrumente pentru îmbunătățirea sistemelor și procedurilor de măsurare a performanțelor și de raportare, inclusiv a mecanismelor de feedback asupra activității administrației publice, luându-se în considerare opinia contribuabililor, în particular și a societății civile, în general", arată ANAF.
Obiectul contractului îl constituie derularea unei serii de studii sociologice cantitative și calitative pentru evaluarea relației contribuabili - ANAF, precum și realizarea unor studii și derularea de activități de formare profesională.
Această relație este urmărită pe mai multe dimensiuni:
- identificarea profilurilor pentru populația de contribuabili, inclusiv evaluarea satisfacției contribuabililor;
- elaborarea unei metodologii pentru calcularea/estimarea costului conformării, inclusiv evaluarea procedurilor de administrare ținând cont de punctul de vedere exprimat pe de o parte de contribuabili, iar pe de altă parte de terți care intermediază tranzacțiile fiscale (de exemplu, experți contabili care acoperă sarcini de conformare în numele clienților, societăți care rețin la sursă impozitele datorate de contribuabili și care au obligația de a vărsa la bugetul de stat aceste sume etc.);
- analiza factorilor determinanți ai conformării/neconformării.
- training pentru 10 angajați în următoarele domenii: sondaj online, colectare feedback și search engine optimisation. Pentru a putea fi îndeplinit obiectul contractului se va proceda în prealabil la comensurarea posibililelor clivaje între administrație și contribuabili, vor fi definiți indicatorii relevanți în evaluarea serviciilor și corupției, pentru ca apoi să se treacă la elaborarea unui instrument de măsurare obiectiv. Grila de indicatori va fi aplicată în teren utilizând diferite metode de cercetare sociologice, în principiu ancheta pe bază de chestionar și focus-grupuri).