Codul Muncii: Modificare a termenului de contestare a deciziilor angajatorului privind contractul de muncă

Codul Muncii: Modificare a termenului de contestare a deciziilor angajatorului privind contractul de muncă
Ovidiu Bărbulescu
Ovidiu Bărbulescu
scris 26 mai 2021

Cererile de soluționare a unui conflict de muncă vor fi formulate în termen de 45 de zile calendaristice de la data în care a fost comunicată decizia unilaterală a angajatorului referitoare la încheierea, executarea, modificarea, suspendarea sau încetarea contractului individual de muncă, prevede un proiect legislativ de modificare a Codului Muncii adoptat de Senat.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

De ce este important: În prezent, Codul Muncii prevede că solicitiările de soluționare a unui conflict de muncă pot fi formulate în termen de 30 de zile calendaristice de la data în care a fost comunicată decizia unilaterală a angajatorului referitoare la încheierea, executarea, modificarea, suspendarea sau încetarea contractului individual de muncă.

De asemenea important: În același timp, Legea dialogului social stabilește că solicitările formulate de cei ale căror drepturi au fost încălcate pot fi formulate în termen de 45 de zile calendaristice de la data la care cel interesat a luat cunoștință de  măsurile unilaterale de executare, modificare, suspendare sau încetare a contractului individual de muncă, inclusiv angajamentele de plată a unor sume de bani, dipuse de angajator.

Declarația privind beneficiarul real - Guvernul urmează să adopte săptămâna aceasta ordonanța care amână declarația până la 1 octombrie CITEȘTE ȘI Declarația privind beneficiarul real - Guvernul urmează să adopte săptămâna aceasta ordonanța care amână declarația până la 1 octombrie

Parlamentarii USR-PLUS au constatat această suprapunere dintre cele două legi și au inițiat un proiect legislativ pentru corectarea acestei situații.

”La prima vedere, suprapunerea pare a se regăsi exclusiv în situația modificării unilaterale a raportului juridic de către angajator, deoarece Codul muncii vorbește doar despre decizia unilaterală a angajatorului. La o lectură atentă, însă, terminologia utilizată de art. 211 lit. a) din Legea nr. 62/2011, respectiv „măsura dispusă”, nu poate fi proprie decât angajatorului, astfel încât și Legea nr. 62/2011 vizează tot modificarea raportului juridic doar de către angajator”, este interpretarea inițiatorilor proiectului.

În același timp, aceștia consideră că terminologia utilizată de art. 211 lit. a) din Legea nr. 62/2011 cu privire la ”momentul luării la cunoștință a masurii dispuse” este lipsită de previzibilitate cel puțin în ceea ce privște modificarea unilaterală a executarii contractului. În schimb, momentul comunicării deciziei unilaterale a angajatorului este clar determinat și implică și componenta de asumare fermă a unei măsuri, mai arată inițiatorii.

Artiștii au rezultate la proteste. Măsură pregătită de Guvern pentru artiști în contextul limitării evenimentelor: Vor primi o indemnizație lunară subvenționată de la buget CITEȘTE ȘI Artiștii au rezultate la proteste. Măsură pregătită de Guvern pentru artiști în contextul limitării evenimentelor: Vor primi o indemnizație lunară subvenționată de la buget

Prin urmare, ei au propus eliminarea reglementării din Legea nr. 62/2011, corelativ cu majorarea termenului din art. 268 alin. (1) lit. a) din Codul muncii de la 30 de zile la 45 de zile.

Astfel, conform propunerii de modificare a art. 268 alin. (1) lit. a) din Codul muncii: ”Cererile în vederea soluționării unui conflict de muncă pot fi formulate: a) în termen de 45 de zile calendaristice de la data în care a fost comunicată decizia unilaterală a angajatorului referitoare la încheierea, executarea, modificarea, suspendarea sau încetarea contractului individual de muncă”.

”Majorarea termenului are în vedere, pe de o parte, obișnuința, începând cu anul 2011, față de un termen mai generos de contestare a măsurilor, iar, pe de altă parte, tinde la ocrotirea angajatului, persoană aflată într-o poziție de inferioritate în cadrul raportului juridic de muncă și care, astfel, beneficiază de o protecție sporită la nivel legislativ”, susțin autorii proiectului.

Claudiu Năsui: Să recunoaștem - A fost o greșeală a statului român să inițieze măsuri de ajutor fără să aibă bani să le finanțeze CITEȘTE ȘI Claudiu Năsui: Să recunoaștem - A fost o greșeală a statului român să inițieze măsuri de ajutor fără să aibă bani să le finanțeze

Proiectul mai prevedea că noul termen nu se va aplica în cazul măsurilor unilaterale de executare, modificare, suspendare sau încetare a contractului individual de muncă, inclusiv angajamentele de plată a unor sume de bani, despre care persoana interesată a luat la cunoștință înainte de intrarea în vigoare a noii legi.

Această prevedere a fost eliminată, fiind superfluă din perspectiva neretroactivității legii, ca urmare a observațiilor Consiliului Legislativ, care a avizat negativ proiectul, din mai multe considerente, recomandând refacerea integrală a acestuia.

Consiliul Legislativ, condus în prezent de fostul ministrul al Justiției Florin Iordache, susține cu argumente de teoria dreptului că: ”Dacă soluţiile legislative conţinute de două dispoziţii nu sunt întru total identice, nu ne vom mai afla în prezenţa unui paralelism legislativ, ci a unor norme contradictorii, diferite, urmând să se aplice în interpretare şi aplicare regulile generale analizate şi explicate la disciplina Teoria generală a dreptului”.

CONFIRMARE Cîțu confirmă planul Guvernului, prezentat de Profit.ro, pentru eliminarea \ CITEȘTE ȘI CONFIRMARE Cîțu confirmă planul Guvernului, prezentat de Profit.ro, pentru eliminarea "stimulentelor fiscale excesive" la impozit și contribuții sociale

În al doilea rând, Consiliul Legislativ precizează că în cazul conflictelor de muncă, dată fiind amploarea problematicii, legiuitorul a ales ca în Codul Muncii să reglementeze numai aspecte de principi, iar, prin urmare, procedura de soluţionare a conflictelor de muncă se stabileşte prin lege specială, respectiv Legea dialogului social.

Având în vedere alte termene stabilite prin lege, Consiliul Legislativ susține că ”intervenţiile ar trebui să fie mai ample şi să vizeze toate normele din cele două incidente în materia conflictelor de muncă”.

În concluzie, Consiliul propune ”renunţarea la promovarea prezentei propuneri şi formularea unei alte propuneri legislative prin care, pe de o parte, să se intervină prin concentrare şi asanare asupra tuturor normelor existente în materia conflictelor de muncă, iar pe de altă pane, să fie reţinute soluţii legislative complete, deoarece, spre exemplu, posibilitatea contestării angajamentelor de plată a unor sume de bani de către salariaţi, incluzând termenul de contestare, va rămâne fără reglementare specială, cu toate că reprezintă un aspect aparte ce decurge din executarea/încetarea raportului juridic de muncă”.

Scutire de impozit pe clădire pentru proprietarii care investesc în izolarea și încălzirea ecologică a locuinței sau în sisteme de energie regenerabilă CITEȘTE ȘI Scutire de impozit pe clădire pentru proprietarii care investesc în izolarea și încălzirea ecologică a locuinței sau în sisteme de energie regenerabilă

Toate argumentele Consiliului Legislativ cu privire la proiect pot fi citite AICI.

Pentru a intra în vigoare, proiectul mai trebuie adoptat de Camera Deputaților și promulgat de șeful statului.

 

viewscnt
Afla mai multe despre
codul muncii
dialog social
schimbare
contestare
angajateor
decizie
unilateral
proiect
lege
parlament