DOCUMENT ANAF către Ministerul Finanțelor: Ordonanța de restructurare a posturilor din sectorul public va duce la scăderea veniturilor la buget

DOCUMENT ANAF către Ministerul Finanțelor: Ordonanța de restructurare a posturilor din sectorul public va duce la scăderea veniturilor la buget
Marius Oncu
Marius Oncu
scris 17 aug 2023

ANAF a transmis Ministerului Finanțelor, printr-un punct de vedere solicitat de către minister, că aplicarea în forma trimisă spre consultare a ordonanței de reducere a cheltuielilor cu aparatul bugetar, inclusiv prin desființarea unui număr mare de posturi vacante din sistemul public, ar conduce la "grave dezechilibre în activitatea instituției cu consecințe directe în diminuarea gradului de colectare a veniturilor bugetului", potrivit unui document analizat de Profit.ro. Desființarea posturilor vacante a fost inițiată de către Guvern cu scopul de a reduce cheltuielile, prin eliminarea unor posturi de conducere. Profit.ro a prezentat anterior, la sfârșitul lunii iunie, o situație detaliată a posturilor vacante din administrația publică.

Urmărește-ne și pe Google News

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

Avertismentul ANAF, că eliminarea posturilor vacante ale agenției va conduce la venituri mai mici colectate la buget, vine în contextul în care Guvernul se află în dificultate bugetară de mai multe luni, cu un deficit mare la jumătatea anului, din cauza veniturilor sub program. Guvernul a agreat deja cu Comisia Europeană ca României să nu îi fie tăiate fonduri UE în contextul în care va depăși ținta de deficit prevăzută pentru anul acesta în procedura de deficit excesiv, de 4,4% din PIB. Îngăduința Comisiei este condiționată, însă, de prezentarea unor măsuri de stabilizare a finanțelor statului (creșteri de taxe și reduceri de cheltuieli), pe care ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, trebuie să le prezinte la Bruxelles.

VIDEO&FOTO Angajații au oprit protestul de la Finanțe, dar amenință pe mâine cu noi acțiuni. \ CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Angajații au oprit protestul de la Finanțe, dar amenință pe mâine cu noi acțiuni. "Un inspector nu se poate duce la OMV să verifice și să se certe cu un avocat care are 10.000 lei!". Mesaj de seară al lui Boloș

Angajații din Ministerul Finanțelor și ANAF au organizat proteste săptămâna trecută, în zilele de joi și vineri. În urma protestelor, angajații au obținut promisiunea guvernanților că nu vor fi făcute disponibilizări în instituțiile din subordinea Ministerului Finanțelor și au primit un termen până la care va fi elaborat un act normativ prin care se vor egaliza salariile la nivelul maxim în plată în cadrul sistemului fiscal, luând în calcul hotărârile judecătorești.

ANAF afirmă că se confruntă cu o criză de personal

DOCUMENT ANAF către Ministerul Finanțelor: Ordonanța de restructurare a posturilor din sectorul public va duce la scăderea veniturilor la buget

Fiscul atrage atenția că a pierdut în ultimii ani mii de posturi vacante și că angajează cu greu oameni chiar și în rarele ocazii când a fost permisă organizarea de concursuri. Astfel, până în 2022, ANAF a avut o perioadă de 5 ani în care nu i s-a permis să organizeze concursuri, iar ulterior, în două runde au fost scoase la conurs în total 500 de posturi, din care s-au ocupat 60%, iar 7% au renunțat în primă lună după angajare.

"Subliniem în mod special faptul că posturile vacante existente în prezent în sistemul fiscal nu reprezintă un surplus dispensabil, ci constituie expresia unei situații de criză cu care sistemul fiscal se confruntă de mult timp. Precizăm că prevederile OUG trebuie reformulate întrucât, astfel cum sunt scrise la acest moment, încalcă o serie de principii care stau la baza funcției publice și nu numai (principiul egalității de șanse, principiul competiției, dreptul la carieră al funcționarului public, etc.) trebuind a fi puse în concordanță în primul rând cu prevederile Codului administrativ. În sens contrar, riscăm a ne confrunta cu dificultăți majorare de aplicare, cu interpretări diferite la nivelul fiecărei instituții publice, cu pauze semnificative în activitatea curentă a instituției determinate de nesiguranta locului de muncă și cu nenumărate acțiuni în instanță care vor fi formulate de funcționarii agenției. În acest context, aplicarea prevederilor proiectului de OUG astfel cum a fost transmis pentru observații va conduce la grave dezechilibre în activitatea instituției cu consecințe directe în diminuarea gradului de colectare a veniturilor bugetului general consolidat", potrivit documentului analizat de Profit.ro.

Consiliul Fiscal: Fără măsuri de corecție a derapajului bugetar, deficitul va trece de 6% din PIB anul acesta. Este necesară eliminarea exceptărilor fiscale și creșterea colectării CITEȘTE ȘI Consiliul Fiscal: Fără măsuri de corecție a derapajului bugetar, deficitul va trece de 6% din PIB anul acesta. Este necesară eliminarea exceptărilor fiscale și creșterea colectării

Potrivit datelor prezentate anterior de Profit.ro, la nivelul lunii aprilie erau vacante la Ministerul Finanțelor și instituțiile subordonate (ANAF, Vamă, etc) aproape 3.300 de posturi vacante.

ANAF a avut până în 2020 un număr maxim de 27.500 posturi, dar, după teieri succesive de posturi neocupate, a ajuns la 22.241 posturi, din care circa 2.500 sunt vacante în prezent.

Conducerea ANAF atenționează în punctul de vedere transmis Finanțelor și asupra îmbătrânirii personalului, circa 4.000 de angajați urmând să iasă la pensie până în 2027, dar și a problemelor de funcționare pe care le va cauza o eventuală desființare a posturilor de șef birou.

Aplicarea ordonanței în forma pregătită de către autorități ar pune în pericol colectarea eficientă a veniturilor la buegt, implementarea proiectelor din PNRR și ar genera riscul unui număr mare de procese în instanță.

Propuneri ANAF

  • menținerea funcției de șef birou în cadrul ANAF (economia din salarii ca urmare a desființării posturilor de șef birou ar fi de 700.000 lei pe lună, 8,4 milioane lei pe an)
  • majorarea la 10% a procentajului de funcții de conducere (în proiect este prevăzut 8%)
  • reorganizarea să fie făcută de conducerea instituției, în urma unei analize proprii, prin comasări și desființări de structuri, eliminare de posturi vacante de mult timp, comasări funcții de conducere în cazurile în care se poate.
viewscnt
Afla mai multe despre
anaf
ministerul finanțelor
venituri buget
restructurare
posturi vacante
grevă