EXCLUSIV Relaxare a unor măsuri de austeritate și clarificări la microfirme. Amânarea termenului D700. DNA poate cumpăra mașini și mobilier, angajări la stat pe posturi eliberate, creșteri de salarii în unele situații la companii de stat

EXCLUSIV Relaxare a unor măsuri de austeritate și clarificări la microfirme. Amânarea termenului D700. DNA poate cumpăra mașini și mobilier, angajări la stat pe posturi eliberate, creșteri de salarii în unele situații la companii de stat
Marius Oncu
Marius Oncu
scris 28 mar 2024

Guvernul a adoptat astăzi un proiect de ordonanță care aduce unele modifcări în ce privește planul de restricționare a cheltuielilor în sectorul bugetar, adoptat anul trecut. Ordonanța permite companiilor de stat cu pierderi să crească salarii în anumite condiții, dă posibilitatea stabilirii unei ponderi mai ridicate de funcții de conducere (10% în loc de 8%) în instituții, dar aduce și clarificări la modul în care se aplică pentru microîntreprinderi conceptul de soceități legate. În plus față de proiectul pus în dezbatere publică în urmă cu circa două săptămâni, în proiectul care a intrat în ședința de guvern se acordă Direcției Naționale Anticorupție (DNA) posibilitatea de a cumpăra mașini și mobilier. Totodată, se dă liber la angajări în sectorul public pentru posturile care devin vacante în 2024 prin pensionarea, demisia sau autosuspendarea titularului, precum și pentru angajări pe posturile de a căror ocupare depinde îndeplinirea unor indicatori de rezultat sau de proiect stabiliți în contracte de finanțare din fonduri europene nerambursabile. În ședința de Guvern au fost aduse noi modificări, obținute de Profit.ro și prezentate mai jos în articol.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată pe Profit Insider

Ordonanța va duce la o creștere a cheltuielilor bugetare cu 380,5 milioane lei în acets an și cu 598,7 milioane lei anul următor. Impactul bugetar necesar este calculat pentru ajustarea prețului contractelor de achiziție publică de lucrări, cât și pentru aplicarea cotei de 4% ce reprezintă finanțarea necesară pe termen scurt (2024-2026) pentru proiectele din cadrul PNRR se sunt implementate de CNI în calitate de structură de implementare.

ULTIMA ORĂ Ciolacu anunță decizia legată de cererea privind închiderea tuturor magazinelor în weekend CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Ciolacu anunță decizia legată de cererea privind închiderea tuturor magazinelor în weekend

Modificările aduse în ședința de Guvern, conform surselor Profit.ro

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a primit posibilitatea de a cumpăra mașini și mobilier, la fel ca DNA, dar numai pentru consulatele deschise după 1 ianuarie 2024.

Cresc unele indemnizții la Academia Română.

Direcția de mari contribuabili a ANAF va fi absobită de ANAF (pierdere personalitate juridică) începând cu data de 1 iunie. Termenul stabilit anterior era 1 mai.

Termenul până la care firmele trebuie să depună declarația D700 pentru intrare sau ieșire de la regimul microîntreprinderilor a fost amânat de la 31 martie la 15 aprilie. Firmele vor putea redepune D700, dacă este cazul.

Art. XVII. Legea nr. 490/2004 privind stimularea financiară a personalului care gestionează fonduri comunitare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.096 din 24 noiembrie 2004, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:
1.Dupa articolul 1 se introduce un nou articol, art.11 cu următorul cuprins:
“ (1) Personalul de specialitate prevăzut la art.1 include și personalul din cadrul structurilor care gestionează Instrumentul pentru Sprijin Tehnic care pentru îndeplinirea acestor atribuții, beneficiază de majorare salarială.
  (2) Personalul de specialitate din cadrul Curții de Conturi care are și îndeplinește efectiv atribuții în cadrul structurilor care au ca obiect de activitate gestionarea asistenței financiare comunitare acordate României beneficiază de majorare salarială.”
2.La articolul 2  alin.(2) se modifică și are următorul cuprins:
“(2) Pentru personalul din cadrul Curții de Conturi și Autorității de Audit criteriile pentru majorarea salariilor de bază potrivit prevederilor prezentei legi, se aprobă prin hotărâre a plenului Curții de Conturi la propunerea Președintelui Curții, respectiv a Președintelui Autorității de Audit. Hotărârea se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.”

Art. XXXIV  (7) Prin derogare de la prevederile art. 362 alin. (1) și (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare și ale art. 874 alin. (1) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare, bunurile proprietate privată a unităților administrativ-teritoriale, pot fi date în folosința gratuită  întreprinderilor publice cu capital integral de stat prin comodat”

Art. XLII “ Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, prin derogare de la prevederile art. XII lit. c) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, cu modicările ulterioare, indemnizația brută lunară prevăzută la art. 10 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 752/2001 privind organizarea și funcționarea Academiei Române, republicată, este în cuantum de 5.000 lei, iar indemnizația brută lunară prevăzută la lit. b) a aceluiași alineat este în cuantum de 4.000 lei.”

Art.XLIII La articolul 4 din Ordonanța nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară, cu modificările și completările ulterioare, alin.(6) se modifică și va avea următorul cuprins:
“(6) Bugetele de venituri și cheltuieli ale operatorilor economici care se aprobă prin hotărâre a Guvernului și prin ordin comun al ordonatorului principal de credite, al ministrului finanțelor și al ministrului muncii și solidarității sociale se transmit Ministerului Finanțelor în vederea avizării/semnării, după caz în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a legii anuale a bugetului de stat. Aprobarea bugetelor de venituri și cheltuieli ale operatorilor economici în condițiile alin. (1) - (3), se face în termen de 150 de zile de la data intrării în vigoare a legii anuale a bugetului de stat”.

Art XLIV La art. IV din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 23/2024 privind unele măsuri pentru consolidarea capacității instituționale a Agenției Naționale de Administrare Fiscală, reorganizarea activității acesteia, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, alineatele (1) și (8) se modifică și vor avea următorul cuprins:
“(1) Începând cu data de 1 iunie 2024,  Agenția Națională de Administrare Fiscală se reorganizează prin preluarea Direcției generale de administrare a marilor contribuabili, instituție publică aflată în subordinea Agenției, prin fuziune prin absorbție
(8) Patrimoniul stabilit pe baza situațiilor financiare potrivit prevederilor art. 28 alin. (11) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, arhiva, activitatea, personalul și numărul de posturi, prevederile bugetare pe anul 2024 și execuția bugetară pe anul în curs până la data protocolului de predare -preluare aferente activității Direcției generale de administrare a marilor contribuabili, sunt preluate pe bază de protocol de predare - preluare de către Agenția Națională de Administrare Fiscală. Protocolul de predare - preluare se încheie până la data de 31 mai 2024. Modificările în execuția bugetară pe anul în curs se efectuează pe baza instrucțiunilor elaborate de Ministerul Finanțelor la solicitarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală”

Art. XLV (1) Pentru anul 2024, termenul prevăzut la art. 55 alin. (2) și alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, se prorogă până la data de 15 aprilie 2024, inclusiv.
“(2) Contribuabilii care au comunicat organelor fiscale competente aplicarea sistemului de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, respectiv ieșirea din sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, până la data intrării în vigoare a prevederilor prezentei ordonanțe de urgentă, depun, după caz, o nouă declarație de mențiuni pentru încadrarea în condițiile prevăzute la art. 47 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.”

Art. XLVI - La articolul 5 alineatul (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 166/2022 privind unele măsuri pentru acordarea unui sprijin categoriilor de persoane vulnerabile pentru compensarea prețului la energie, suportat parțial din fonduri externe nerambursabile, aprobată prin legea nr. 24/2024, partea dispozitivă se modifică și va avea următorul cuprins:
"(1) Sprijinul acordat persoanelor vulnerabile pentru compensarea prețurilor la energie este în valoare nominală de 1.400 lei, poate fi utilizat până la data de 31 mai 2024 inclusiv și este acordat pe loc de consum/gospodărie vulnerabilă, în două tranșe, astfel:"”.

Art. XLVII Prin derogare de la art. 42 alin (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, notele de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente celorlalte categorii de investiții incluse la poziția C «Alte cheltuieli de investiții, elaborate în vederea dezvoltării capacităților rescEU în România, prin implementarea proiectelor finanțate 100% de către Comisia Europeană, se aprobă de ordonatorii principali de credite.

Art. XLVIII La articolul 4 din Ordonanța de urgență nr. 39 din 24 mai 2023 privind înființarea Oficiului de Film și Investiții Culturale, precum și pentru stabilirea unor măsuri instituționale referitoare la gestionarea schemei de ajutor de stat pentru sprijinirea culturii de film și producției de film în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 457 din 25 mai 2023, aprobată cu modificări prin Legea nr. 287 din 23 octombrie 2023, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
“ Art. 4 (1) Durata schemei de ajutor de stat instituite conform art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 421/2018, cu modificările și completările ulterioare, și preluate potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență se prelungește cu un an, respectiv până la data de 31 decembrie 2024, pentru asigurarea operaționalizării schemei de ajutor, după preluarea acesteia conform prevederilor art. 2. Modificarea duratei, bugetului, modalității de acordare a ajutorului de stat și a oricăror elemente necesare gestionării schemei de ajutor de stat instituite prin Hotărârea Guvernului nr. 421/2018, cu modificările și completările ulterioare, se realizează prin Hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Culturii, cu respectarea normelor europene și naționale aplicabile în domeniul ajutorului de stat.

Art. XLIX (1) Până la încetarea aplicabilității prevederilor art. I alin (1) din Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 34/2023 privind unele masuri fiscal –bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificările si completările ulterioare, sunt considerate angajamente legale ale anului in curs și se înregistrează atât pe plăti cat si pe cheltuieli în anul curent, cu aprobarea ordonatorului principal de credite, în limita creditelor bugetare și de angajament aprobate cu această destinație prin legile bugetare anuale, sumele nedecontate până în prezent pentru medicamentele cu și fără contribuție personală în tratamentul ambulatoriu, pentru care documentele justificative nu au fost înregistrate pe cheltuiala anului precedent.
(2) Prevederile alin. (1) al articolului 197 din Anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 521/2023 pentru aprobarea pachetelor de servicii și a Contractului-cadru care reglementează condițiile acordării asistenței medicale, a medicamentelor și a dispozitivelor medicale, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, cu modificările și completările ulterioare, nu se aplică pe perioada de aplicare a prevederilor art. I alin.(1) din Ordonanța de urgenta a guvernului nr.34/2023, cu modificările și completările ulterioare.

Art L. La art. IX din Legea nr.187/2023 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a intreprinderilor publice, alin.(1) se modifică și va avea următorul cuprins:
“(1)Procedurile de selecție a membrilor consiliului de administrație, directorilor, membrilor consiliului de supraveghere și membrilor directoratului, declanșate conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011 aprobată cu modificări și completări, astfel cum a fost modificată și completată prin prezenta lege, aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei Ordonanțe de urgență a guvernului, se definitivează conform prevederilor legale în vigoare la data declanșării acestora.
Procedurile de selecție mai sus prevăzute derulate anterior operaționalizării AMEPIP și nefinalizate vor fi preluate de către AMEPIP la solicitarea Autorității Publice Tutelare.
În această situație, AMEPIP, motivat, poate decide în urma analizării tuturor documentelor puse la dispoziție de către Autoritatea Publică Tutelară fie continuarea procedurii în vederea finalizării acesteia în baza prevederilor legale în vigoare la data declanșării acestei proceduri, fie reluarea procedurii în baza prevederilor legale aplicabile la momentul reluării acestora.”

Art. LI Punctul 9 al articolului I din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 16/2024 pentru modificarea și completarea Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, pentru modificarea art. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 203/1999 privind stabilirea unor forme de sprijin financiar pentru unitățile de cult cu venituri mici sau fără venituri, din cadrul Episcopiei Ortodoxe a Covasnei și Harghitei, precum și pentru organizarea și funcționarea Secretariatului de Stat pentru Culte, se modifică după cum urmează:
”9. La anexa nr. VIII capitolul 1 litera A punctul I, după punctul 8 de la notă se introduce un nou punct, pct. 9, cu următorul cuprins:
9. Salarizarea funcționarilor publici și personalului contractual din cadrul Secretariatului de Stat pentru Culte se realizează la nivelul prevăzut pentru funcțiile publice și contractuale din cadrul Secretariatului General al Guvernului."

Art. LII Prin derogare de la prevederile art. 18 alin. (3) din Legea responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se autorizează Ministerul Finanțelor să aprobe modificarea prevederilor trimestriale ale ordonatorilor principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat și bugetelor fondurilor speciale la titlul "Cheltuieli de personal", fără îndeplinirea condiționalității prevăzute la alin. (4) și (5) ale aceluiași articol.

Art. LIII Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, cu modificările și completările ulterioare, se completează după cum urmează:
“La art. 13, după alineatul (54) se introduc cinci noi alineate, alin.(55) - (59), cu următorul cuprins:
(55) În vederea implementării Programului prevăzut la alin. (1), litera gg), Administrația Fondului pentru Mediu virează sumele aferente Programului ”Săptămâna verde”  în termen de 10 zile lucrătoare de la data solicitării Ministerului Educației, într-un cont distinct de venituri ale bugetului de stat, codificat cu codul de identificare fiscală al Ministerului Educației.
(56) Se autorizează Ministerul Finanțelor, la propunerea Ministerului Educației, să majoreze, la poziții distincte, veniturile bugetului de stat, precum și creditele de angajament și creditele bugetare prevăzute în bugetul ordonatorului principal de credite cu suma virată de Administrația Fondului pentru Mediu pentru finanțarea Programului ”Săptămâna verde”.
(57) Se autorizează Ministerul Educației să detalieze influențele aprobate potrivit alin. (56) în bugetul propriu și în anexele la acesta și să le comunice Ministerului Finanțelor, în termen de 5 zile lucrătoare de la data majorării realizate de Ministerul Finanțelor, potrivit alin. (56).
(58) Până la data de 22 decembrie a anului bugetar, sumele rămase neutilizate, determinate ca diferență între veniturile încasate potrivit alin. (55) și plățile efectuate, se virează de către Ministerul Educației din contul de venituri ale bugetului de stat în care au fost încasate într-un cont de disponibil deschis pe numele acestuia la Trezoreria Statului.
(59) Sumele virate în contul prevăzut la alin. (58) se transferă în primele 5 zile lucrătoare ale anului următor de către Ministerul Educației în contul de venituri ale bugetului de stat prevăzut la alin. (55), urmând procedura prevăzută la alin. (56) - (58), și se utilizează în anul următor cu aceeași destinație.”

Ce prevede proiectul intrat în ședința de Guvern

Mașini și mobilier la DNA

Prin derogare, de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și până la data de 31 decembrie 2024, Direcția Națională Anticorupție (DNA) poate achiziționa, pentru realizarea activităților operative, autoturisme, precum și mobilier și aparatură birotică, precum și obiecte de inventar de natura acestora, în scopul dotării spațiilor cu destinația de birou necesare pentru consolidarea capacității instituționale.

Angajări la stat fără restricții pe posturile care se eliberează în 2024

Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, prevederile privind suspendarea organizării de concursuri de angajare, din OUG 115/2023, nu se aplică posturilor care devin vacante în cursul anului 2024 prin modificarea, suspendarea sau încetarea raporturilor de serviciu sau de muncă ale personalului, precum și posturilor a căror ocupare condiționează îndeplinirea unor indicatori de rezultat sau de proiect stabiliți în baza unor contracte de finanțare din fonduri europene nerambursabile.

VIDEO Conferința Profit.ro IMM - Președintele CNIPMMR: Concurența începe încet-încet să sufoce. Problema este agravată de reguli precum e-Factură, e-Transport, e -Sigiliu, care afectează cel mai mult antreprenorii cinstiți CITEȘTE ȘI VIDEO Conferința Profit.ro IMM - Președintele CNIPMMR: Concurența începe încet-încet să sufoce. Problema este agravată de reguli precum e-Factură, e-Transport, e -Sigiliu, care afectează cel mai mult antreprenorii cinstiți

Clarificările la microîntreprinderi

Propunerea referitoare la microîntreprinderi ar clarifica impactul întreprinderilor legate asupra modului în care o firmă respectă plafonul de venituri de maxim 500.000 de euro pe an pentru încadrarea la regimul de microîntreprindere.

Pentru anul fiscal 2024, obținerea statului de microîntreprindere se realizează și prin îndeplinirea condiției privind nivelul veniturilor realizate de ”întreprinderile legate”, în vederea aplicării limitei de 500.000 euro, prevăzută la art. 47 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal. Având în vedere faptul că definirea „întreprinderilor legate”, potrivit prevederilor Legii nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, este complexă și necesită o interpretare de specialitate, pentru asigurarea stabilității și eficienței legislative, este necesară simplificarea normei fiscale pentru a permite atât contribuabililor, cât și organelor fiscale, aplicarea unitară a normei fiscale.

La articolul 47, alineatul (11) se modifică și va avea următorul cuprins:

“(11) În aplicarea prevederilor alin. (1) lit. c) limita privind veniturile realizate se verifică luând în calcul veniturile realizate de persoana juridică română, cumulate cu veniturile întreprinderilor legate cu aceasta, iar elementele care se iau în calcul sunt cele care constituie baza impozabilă prevăzută la art. 53. În sensul prezentului titlu, persoana juridică română este legată cu o altă persoană dacă există oricare dintre următoarele raporturi:

a) persoana juridică română care verifică condiția deține la o altă persoană juridică română, direct și/sau indirect, peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau aceasta are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul/majoritatea membrilor consiliului de administrație,de conducere ori de supraveghere al acelei alte persoane juridice române;

b) persoana juridică română care verifică condiția este deținută de o altă persoana juridică română, direct și/sau indirect, cu peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau, la persoana juridică română care verifică condiția, această altă persoană juridică română are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul/majoritatea membrilor consiliului de administrație, de conducere ori de supraveghere;

c) persoana juridică română care verifică condiția este legată cu o altă persoană juridică română dacă o persoană deține, în mod direct și/sau indirect, peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul/majoritatea membrilor consiliului de administrație, de conducere ori de supraveghere atât la prima persoană juridică, cât și la cea de-a doua persoană juridică. În situația în care persoana care deține titlurile de participare/drepturile de vot sau de numire/revocare este o persoană juridică română, persoana juridică română care verifică condiția cumulează și veniturile acestei persoane.

d) persoana juridică română care verifică condiția dacă are unul sau mai mulți acționari/asociați care dețin, direct și/sau indirect, peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot ale acestei persoane juridice române, acționari/asociați care desfășoară și activitate economică prin intermediul unei persoane fizice autorizate/întreprinderi individuale/întreprinderi familiale/altei forme de organizare a unei activități economice, fără personalitate juridică, autorizată potrivit legilor în vigoare. În acestă situație, veniturile înregistrate potrivit reglementărilor contabile aplicabile sau norma anuală de venit, stabilită/ajustată/redusă, potrivit prevederilor titlului IV, ale/a persoanei fizice autorizate/întreprinderii individuale/întreprinderii familiale/altei forme de organizare a unei activități economice fără personalitate juridică, autorizată potrivit legilor în vigoare, se cumulează cu cele realizate de persoana juridică română/alte întreprinderi legate.”

4. La articolul 52, după alineatul (51), se introduce un nou alineat, alin. (52), cu următorul cuprins:

“(52) În aplicarea prevederilor alin. (51), împreună cu veniturile întreprinderilor legate cu microîntreprinderea care se găsește în situația prevăzută la art. 47 alin. (11) lit. d) se cumulează și o pătrime din norma anuală de venit stabilită/ajustată/redusă pentru anul fiscal curent a persoanelor fizice autorizate/întreprinderilor individuale/întreprinderilor familiale/altor forme de organizare a unei activități economice fără personalitate juridică, autorizate potrivit legilor în vigoare, care datorează impozit pe baza normei anuale de venit, potrivit prevederilor titlului IV.”

Bulgaria și România, cele mai scăzute costuri orare din UE cu forța de muncă CITEȘTE ȘI Bulgaria și România, cele mai scăzute costuri orare din UE cu forța de muncă

Alte măsuri din ordonanța cu reglaje la măsurile de austeritate

Având în vedere faptul că autoritățile administrației publice locale nu dispun de fondurile necesare, autoritățile administrației publice locale pot aproba contractarea de finanțări rambursabile pentru asigurarea cheltuielilor devenite neeligibile, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.36/2023 privind stabilirea cadrului general pentru închiderea programelor operaționale finanțate în perioada de programare 2014 - 2020, în vederea realizării/finalizării proiectelor nefinalizate/nefuncționale derulate în cadrul programelor operaționale finanțate din fonduri europene în perioada de programare 2014 – 2020.

Serviciile Salvamont și salvamari, precum și serviciile publice de interes lcoal sau județean, vor putea funcționa ca entități distincte, fără să respecte prevederea referioare la numărul minim de posturi. Potrivit Finanțelor, aplicarea prevederilor din legea 296 privind numărul minim de posturi pe care trebuie să îl aibă prevăzut o instituție pentru a funcționa, ar determina blocarea sau, dupa caz, incetarea activitatii unor servicii publice esentiale pentru populatie respectiv:

1) serviciile publice de interes local sau judetean, specializate, cu personalitate juridica, infiintate și organizate in subordinea consiliilor locale sau consiliilor judetene, care asigura prestarea serviciilor comunitare de utilitati publice. Regimul de funcționare al acestor servicii de utilitati publice trebuie sa fie permanent, astfel ca posibilitatile de reorganizare ar
presupune:

A) înfiintarea de societati cu capital integral al unitatilor administrativ - teritoriale, situatie in care prestarea serviciilor de utilitati publice in forma societatilor infiintate la nivelul unitatilor
administrativ-teritoriale implica costuri mai ridicate din punct de vedere al funqionarii, cu consecinte directe asupra nivelului facturilor de utilitati publice (apa, canalizare, salubrizare, iluminat
public).
B) aderarea la asociatiile de dezvoltare intercomunitara și prestarea serviciului prin intermediul operatorilor regionali. În acest caz, prestarea prin intermediul operatorilor regionali este un proces de durata, intrucat implica parcurgerea mai multor etape obligatorii, prevazute de Legea nr. 51/2006, respectiv Legea nr. 241/2006, mecanism imposibil de realizat in termenele impuse de Legea nr. 296/2023.

2) serviciile publice ,,Salvamont" și serviciile publice de salvare acvatica - salvamari posturile de prim ajutor, avand in vedere caracteristicile specifice, determinate de activitatile ce tin de asigurarea prevenirii incidentelor periculoase cu impact direct asupra vietii ori integritatii persoanelor și mai cu seama cele privind salvarea propriu-zisa de la moarte a persoanelor expuse pericolelor montane ș i acvatice.

Ca urmare, modificarea este imperios necesara întrucat vizează asigurarea nivelului optim de securitate a cetatenilor iar diminuarea numarului de posturi ar conduce la imposibilitatea organizarii corespunzatoare a activitatilor specifice și la imposibilitatea imbunatatirii conditiilor de desfa urare a activitatilor de turism. Astfel se impune ca serviciile publice prevazute mai sus, sa iși desfașoare activitatea cu un numar mai redus de posturi decat cel prevazut în Legea nr. 296/2023.

De asemenea, sunt exceptate de la această restricție și serviciile publice comunitare locale/județene/a Municipiului București//sectoarelor municipiului București de evidență a persoanelor.

STUDIU Creșterea de 5% a plăților digitale în 5 ani consecutivi ar aduce la o creștere a PIB-ului de 7 miliarde lei și o majorare a colectării impozitelor cu 1,9 miliarde lei. Sectoarele cu ”economie informală” ridicată CITEȘTE ȘI STUDIU Creșterea de 5% a plăților digitale în 5 ani consecutivi ar aduce la o creștere a PIB-ului de 7 miliarde lei și o majorare a colectării impozitelor cu 1,9 miliarde lei. Sectoarele cu ”economie informală” ridicată

Pentru a nu afecta veniturile salariale aflate în plată pentru majoritatea personalului operatorilor economici se propune menținerea acordării bonusurilor reprezentând drepturile de hrană/indemnizația de hrană/tichetele de masă/norma de hrană la valoarea aflată în plată la data intrării în vigoare a prezentei legi, pentru personalul ale cărui salarii lunare nete sunt de până la 8.000 lei, inclusiv, atât pentru operatorii economici care nu au pierderi, cât și pentru operatorii economici care au înregistrat pierderi.

De asemenea, se propune ca operatorii economici care au înregistrate pierderi contabile din anii precedenți și nerecuperate și/sau înregistrează pierderi contabile în anul curent să poată acorda bonusuri reprezentând cheltuieli sociale în limita maximă stabilită la art. 25 din Legea privind Codul fiscal nr. 227/2015, pentru tot personalul.

Se propune exceptarea de la aplicarea prevederilor din capitolul III - Măsuri pentru disciplina economico-financiară a întreprinderilor publice cu capital deținut majoritar de stat ale căror acțiuni sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată, a celor definite la alin. (3)-(6) de la art. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, aprobată prin Legea nr. 111/2016, precum și Banca Națională a României.

De asemenea, pentru operatorii economici care au indicatori de rezultat sau de proiect stabiliți în baza unor contracte de finanțare din fonduri europene nerambursabile, se reglementează posibilitatea, ca în baza aprobării autorității publice tutelare, să efectueze cheltuieli necesare în vederea realizării acestor indicatori.

Se creează temeiului legal pentru a se putea elabora în viitor Memorandumuri de exceptare a unor operatori economici de la aplicarea prevederilor capitolului III - Măsuri pentru disciplina economico-financiară, pentru unele categorii de cheltuieli, în cazul în care aplicarea acestor măsuri afectează negativ activitatea acestor operatori.

Având în vedere necesitatea îndeplinirii unor indicatori de rezultat sau de proiect stabiliți în baza unor contracte de finanțare din fonduri europene nerambursabile, se propune ca prevederile în vigoare referitoare la suspendarea ocupării prin concurs sau examen a posturilor vacante din sistemul bugetar să nu se aplice posturilor vacante a căror ocupare condiționează îndeplinirea acestor indicatori.

Având în vedere insuficiența fondurilor publice pentru finanțarea rambursării cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor 2014-2020 (inclusiv a celor rezultate în urma supracontractării), în contextul marjei bugetare restrânse, precum și a epuizării bugetelor programelor operaționale din finanțare europeană, este necesară reglementarea asigurării unor surse alternative de finanțare. Astfel, prin prezentul act normativ se propune: amânarea reîntregirii fondurilor utilizate din Programul Național de Redresare și Reziliență în decembrie 2023, până la sfârșitul anului 2024; continuarea utilizării temporare a fondurilor europene nerambursabile disponibile aferente Programului Național de Redresare și Reziliență, pentru programele operaționale finanțate din fonduri europene structurale și de investiții aferente perioadei de programare 2014-2020. Ulterior, aceste sume vor fi reîntregite din sumele alocate de la bugetul de stat, până la finele anului 2024; modificarea mecanismului reîntregirii sumelor utilizate temporar din bugetul de stat în locul finanțării europene.

Având în vedere că măsura aprobată prin Ordonanță de urgență a Guvernului nr. 4/2024 nu este inclusă în Deciziile Comisiei Europene de autorizare a schemelor de ajutor de stat instituite prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii și a întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie - IMM INVEST ROMÂNIA, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2022 pentru aprobarea și finanțarea unor programe de garantare în domenii prioritare pentru economia românească și Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2022 privind aprobarea schemei de ajutor de stat IMM INVEST PLUS și a componentelor acesteia - IMM INVEST ROMÂNIA, AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT, INNOVATION și RURAL INVEST și luând în considerare că orice prelungire a garanțiilor de stat prin emiterea de acte adiționale la contractele de garantare emise de către administratorii schemelor de ajutor de stat reprezintă în fapt acordarea unui ajutor de stat nou, pentru care nu mai există bază legală europeană și națională în vigoare, se impune completarea acestei ordonanțe în sensul exceptării de la aplicare a creditelor acordate în cadrul programelor guvernamentale de garantare menționate mai sus.

CONFIRMARE Deficit record pentru primele două luni CITEȘTE ȘI CONFIRMARE Deficit record pentru primele două luni

Având în vedere politica anuală stabilită prin Legea bugetului de stat precum și cadrul fiscal-bugetar, consolidarea sustenabilității financiare a României, astfel încât statul român să poată susține din fonduri publice finanțarea tuturor categoriilor de servicii publice destinate cetățenilor la un nivel calitativ și competitiv impus de standardele europene, este necesară completarea Ordonanței Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societățile naționale,  companiile naționale și societățile cu capital integral sau majoritar de stat, precum și la regiile autonome, cu modificările și completările ulterioare.

Prin completarea propusă a Ordonanței Guvernului nr. 64/2001, s-a reglementat ca, Guvernul să poată stabili anual, prin memorandum elaborat de Ministerul Finanțelor, în cazul societăților naționale, companiilor naționale și societăților, cu capital integral sau majoritar de stat, precum și în cazul regiilor autonome înființate de stat, care aplică prevederile Ordonanței Guvernului nr. 64/2001, repartizarea unei cote din profitul net realizat sub formă de dividende/vărsăminte la bugetul de stat, mai mare decăt limita stabilită potrivit art. 1 alin. (1) lit. f), de minimum 50% dividende/vărsăminte la bugetul de stat. De asemenea, s-a reglementat că Guvernul poate aproba, în cazuri temeinic justificate, prin memorandumuri, elaborate de autoritățile publice tutelare în baza unor analize efectuate de acestea, și avizate de Ministerul Finanțelor, exceptarea sau stabilirea unei alte cote decât cea prezentată mai sus, după caz, cu respectarea limitei de minimum 50% vărsăminte la bugetul de stat, în cazul regiilor autonome înființate de stat, ori dividende, în cazul societăților naționale, companiilor naționale și societăților cu capital integral sau majoritar de stat, pe baza propunerilor și a impactului economico-financiar prezentat de acestea, în scopul realizării unor investiții cu impact major în menținerea/ dezvoltarea activității economice a acestora.

Totodată, s-a reglementat că diferența dintre cota ce poate fi stabilită anual de Guvern prin memorandum elaborat de Ministerul Finanțelor și cea aprobată de Guvern, prin memorandumuri elaborate de autoritățile publice tutelare, să fie repartizată la alte rezerve, ca sursă proprie de finanțare și să fi utilizată exclusiv și în integralitate în scopul finanțării investițiilor cu impact major în menținerea/ dezvoltarea activității economice a acestora din anul curent, iar suma rămasă neutilizată la finele anului în curs să se vireze sub formă de dividende/vărsăminte la bugetul statului în termen de 60 de zile de la încheierea exercițiului financiar. Totodată s-au prevăzut sancțiuni pentru nevirarea sumelor neutilizate din dividende pentru realizarea de investiții. 

În vederea implementării Investiției 1 - Construirea, echiparea și operaționalizarea a 110 creșe din cadrul Componentei 15 – Educației, cuprinsă în Planul național de redresare și reziliență, MDLPA, în calitate de coordonator de reforme și/sau investiții, a încheiat contracte de finanțare tripartite cu beneficiarii și Compania Națională de Investiții în calitate de structură de implementare.

Potrivit Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare și reziliență al României, modificată prin Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 11 decembrie 2023, ținta 457 asociată Investiției 1 prevede construirea, echiparea și operaționalizarea a 110 creșe până la data de 31 decembrie 2025 care să ofere sprijin educațional pentru un număr de 4.500 copii. Dat fiind creșterea prețurilor la materialele de construcții și a necesității acoperirii cheltuielilor aferente adaptărilor la amplasament intervenite în etapa de implementare a proiectelor, valoarea contractelor de finanțare, pentru proiectele nefinalizate, nu poate acoperi toate costurile ocazionate de finalizarea tuturor creșelor și implicit a atingerii țintei asumate în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență. În vederea acoperii țintei este necesar a fi introdusă o excepție care să permită ordonatorilor principali de credite cu rol de coordonatori de reforme și investiții depășirea cuantumului finanțării publice naționale cu sumele necesare pentru ajustarea prețurilor contractelor de achiziție publică de lucrări.

În vederea aplicării politicii salariale de către operatorii economici cu capital majoritar sau integral de stat, se reglementează ca operatorii economici care au înregistrat pierderi contabile și/sau plăți restante la 31 decembrie 2023, să poată acorda anumite creșteri salariale condiționat de:

  • prezentarea, odată cu aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli, a unui plan de reorganizare, restructurare și redresare financiară, aprobat de către Adunarea Generală a Acționarilor sau Consiliul de Administrație, după caz, care să conțină măsuri concrete și cuantificabile de reducere a pierderilor și plăților restante, după caz și termenele de realizare a acestora;
  • să nu programeze în anul 2024 creșterea numărului de personal față de cel realizat în anul 2023, cu excepția creșterii numărului de personal rezultat din aplicarea prevederilor cap. III, secțiunea a 2-a Măsuri referitoare la disciplina economico-financiară a operatorilor economici din Legea nr. 296/2023
  • să nu acorde în anul 2024 premii, prime, bonusuri și alte drepturi de natură salarială similare, cu excepția celor aprobate conform prevederilor cap. III, secțiunea a 2-a Măsuri referitoare la disciplina economico-financiară a operatorilor economici din Legea nr. 296/2023 și a prevederilor cap.V Dispoziții tranzitorii și finale;
  • să nu majoreze/indexeze sau după caz să nu prevadă alte mecanisme de creștere salarială în cursul anului 2024, pentru drepturile reprezentând salarii aflate în plată la 31 decembrie 2023.
FOTO Nou avertisment al ANAF – Mesaje false trimise în numele instituției CITEȘTE ȘI FOTO Nou avertisment al ANAF – Mesaje false trimise în numele instituției

De asemenea, pentru operatorii economici care au înregistrat profit în anul precedent și care nu programează pierderi în anul 2024, se reglementează ca în cazuri temeinic justificate, precum realizarea unor investiții cu impact major în menținerea/ dezvoltarea activității economice a acestora, precum și de influența unor factori care nu depind de acțiunea/inacțiunea acestora, să poată fi exceptați de la aplicarea corelației dintre indicele de creștere a câștigului mediu brut lunar pe salariat cu indicele de creștere a productivității muncii calculate în unități valorice sau fizice, după caz, prin Memorandum aprobat de Guvern.

Instituirea posibilității Guvernului de a stabili prin memorandum un număr total de funcții de conducere mai mare de 8%, dar fără a depăși 10 % din numărul total de posturi aprobate, dacă sunt întrunite cumulativ următoarele condiții:

a) autoritatea/agenția/instituția s-a reorganizat ca urmare a implementării prevederilor Legii nr.296/2023, cu modificările și completările ulterioare, până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență;

b) după data intrării în vigoare a Legii nr.296/2023, autoritatea/agenția/instituția a primit atribuții suplimentare pentru punerea în aplicare a unor prevederi legislative europene.

Se limitează posibilitatea creșterii valorii drepturilor de hrană/indemnizației de hrană/tichetelor de masă/normei de hrană, aflate în plată la data intrării în vigoare a Legii 296/2023, pentru personalul ale cărui salarii lunare nete sunt de până la 8.000 lei inclusiv, până la data la care valoarea drepturilor prevăzute, respectiv contravaloarea a două salarii minim brute pe țară/an/persoană valabile la data de 1 ianuarie 2019 devine mai mare decât valoarea acestora, fără însă a depăși valoarea prevăzută la art. XL alin. (1) din această lege.

Având în vedere succesul de care s-a bucurat Programul social național de susținere a cuplurilor și a persoanelor singure, pentru creșterea natalitãții și numeroasele solicitãri ale potențialilor beneficiari înscriși deja pe o listã de așteptare, se impune continuarea derulãrii proiectului și în anul 2024, prin crearea condițiilor pentru asigurarea creditelor de angajament necesare derulãrii acestui program.Propunerile de modificare ale Legii nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România au ca scop evitarea oricărui potențial conflict de interese și separarea funcțiilor organismelor implicate în gestionarea fondurilor europene destinate dezvoltării regionale.

Luând în considerare structura activităților desfășurate de operatorii economici din domeniul distribuției/furnizării/transportului de energie electrică și gaze naturale se propune înlocuirea termenului exclusiv, în vederea aplicării excluderii de la plata impozitului minim pe cifra de afaceri / impozitului specific pe cifra de afaceri, cu îndeplinirea condiției prin obținerea unui procent de venituri din aceste activități în total venituri realizate. Acest procent de 95% menține ca activitate principală activitățile reglementate/licențiate de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei.

viewscnt
Afla mai multe despre
reglaje
masuri fiscale
microintreprinderi
dna
buget
cheltuieli buget
austeritate