EY: Autoritățile fiscale vor fi nevoite să motiveze în fapt de ce nu iau în considerare o tranzacție

EY: Autoritățile fiscale vor fi nevoite să motiveze în fapt de ce nu iau în considerare o tranzacție
Profit.ro
Profit.ro
scris 16 dec 2015

Începând cu 1 ianuarie 2016, autoritățile fiscale române vor fi obligate să respecte hotărârile Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), în baza unor prevederi exprese din Codul fiscal, și vor fi nevoite să motiveze  necesitatea reîncadrării unei tranzacții, declară Costin Manta, Manager, Asistență fiscală, EY România.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Codul fiscal stabilește că autoritățile fiscale pot să nu ia în considerare o tranzacție care nu are un scop economic, ajustând efectele fiscale ale acesteia, sau pot reîncadra forma unei tranzacții/activități pentru a reflecta conținutul economic al acesteia.

Însă, de la 1 ianuarie 2016, „organul fiscal va fi obligat sa motiveze în fapt decizia de impunere emisă ca urmare a neluării în considerare a unei tranzacții sau, ca urmare a reîncadrării formei unei tranzacții, prin indicarea elementelor relevante în legătură cu scopul și conținutul tranzacției ce face obiectul neluării în considerare/reîncadrării, precum și a tuturor mijloacelor de probă avute în vedere pentru aceasta. Astfel, autoritățile fiscale vor avea în sarcină demonstrarea necesității reîncadrării unei tranzacții”, explică Costin Manta.

Despre modificările care vor avea loc de la 1 ianuarie 2016, Profit.ro a scris în premieră.

Mai puține documente justificative pentru companii

În cadrul inspecțiilor fiscale, documentele justificative sunt solicitate pentru recunoașterea dreptului de deducere a TVA. Cele mai sensibile sunt serviciile de management sau de consultanță.

„În urma unei decizii a CJUE, companiile care achiziționează servicii, cum ar fi, de exemplu, servicii de consultanță în baza unui abonament (servicii “on-call”), au dreptul să deducă TVA, numărul documentelor justificative necesare fiind redus în comparație cu alte tipuri de contracte”, precizează Costin Manta. 

Este vorba despre cazul C-463/14 Asparuhovo Lake Investment Company OOD (ALIC), o companie bulgărească ce desfășura afaceri în zona de agricultură, horticultură și creșterea animalelor, a încheiat diverse contracte de abonament cu firme specializate în consultanță financiară, juridică și comercială.

Prin urmare, CJUE a decis că, în condiții de legitimitate, se poate considera că angajamentele asumate de firmele de consultanță în contractele de abonament (prin care un furnizor a agreat să fie la dispoziția unui client pe durata contractului) pot fi considerate servicii care intră în sfera TVA.

Decizia este importantă pentru firmele din România, mai ales, în condițiile în care, noul Cod Fiscal prevede în mod expres că “în domeniul TVA și al accizelor, autoritățile fiscale și alte autorități naționale trebuie să țină cont de jurisprudența CJUE”. „Totuși, și în prezent autoritățile fiscale sunt obligate să țină cont de deciziile CJUE. Însă, aceste companii trebuie să țină în continuare cont de prevederile din Codul fiscal privind reconsiderarea unei tranzacții”, spune Costin Manta. De anul viitor, însă, autoritățile fiscale va trebui să motiveze necesitatea reîncadrării unei tranzacții.

viewscnt
Afla mai multe despre
anaf
taxe
control
tva
deducere
consultanță