Ministerul Finanțelor a pregătit un proiect de hotărâre care ar urma să clarifice atribuțiile organului de inspecție economico-financiară și a structurii de specialitate din cadrul ministerului în soluționarea plângerii prealabile formulate împotriva actului administrativ emise de inspecția economico-financiară ca urmare a verificărilor efectuate la instituții publice.
Finanțele efectuează acțiuni de inspecție la instituții publice, privind controlul intern/managerial și controlul financiar preventiv.
Împotriva actului administrativ emis ca urmare a inspecției efectuate la instituțiile publice se poate formula plângere prealabilă, în condițiile Legii contenciosului administrativ.
21 mai Maratonul Economia Sustenabilă
28 mai Maratonul Fondurilor Europene
Plângerea prealabilă se depune la structura care a efectuat inspecția iar soluționarea acesteia se face, prin decizie motivată, de Ministerul Finanțelor, prin structura de specialitate în soluționarea plângerii prealabile, iar, împotriva deciziei de soluționare a plângerii prealabile se poate formula acțiune în instanță.

Prin proiectul pregătit acum, se propune reglementarea atribuțiunilor generale precum și a drepturilor aparatului de inspecție economico-financiară, în vederea aplicării prevederilor art. 22 din Ordonanța Guvernului nr. 119/1999.
Totodată, prin proiectul de act normativ se stabilesc atribuțiile structurii de specialitate în soluționarea plângerii prealabile formulată împotriva actului administrativ emis de organele de inspecție economico-financiară ca urmare a inspecțiilor efectuate la instituții publice, respectiv:
- soluționează plângerea prealabilă prin emiterea unei decizii;
- soluționează cererea de retragere a plângerii prealabile prin emiterea unei decizii prin care se ia act de renunțarea la plângerea prealabilă;
- îndreaptă erorile materiale de ordin formal din decizia de soluționare a plângerii prealabile, prin emiterea unei decizii de rectificare;
- verifică dacă plângerea prealabilă cuprinde: datele de identificare ale contestatorului, obiectul, motivele de fapt și de drept, dovezi pe care se întemeiază, semnătura contestatorului;
- verifică conținutul dosarului plângerii prealabile;
- verifică dacă plângerea prealabilă este depusă cu respectarea termenului legal;
- analizează plângerea prealabilă în raport de susținerile părților, de dispozițiile legale invocate de acestea și de documentele existente la dosarul cauzei și o soluționează în limitele sesizării;
- verifică dacă există excepții de procedură sau de fond;
- verifică motivele de fapt și de drept care au stat la baza emiterii actului administrativ atacat;
- emite decizia de soluționare a plângerii prealabile în formă scrisă, în următoarea structură: preambul, considerente, dispozitiv;
- întocmește decizia de soluționare a plângerii prealabile, în patru exemplare, decizie care se semnează de ministrul finanțelor sau de persoana împuternicită, și o comunică contestatorului și organului de inspecție economico-financiară, emitent al actului administrativ contestat.