Sprijinul nu foarte generos al Guvernului pentru mediul de afaceri a împins România în jos într-un clasament global care analizează susținerea directă de la buget, prin măsuri fiscale, acordată de state la nivel global. Chiar dacă a coborât de pe 107 (iunie) pe 111 (octombrie) în rândul țărilor pentru care FMI colectează date (192), România este în prezent într-o poziție mai bună comparativ cu minimul înregistrat de la debutul pandemiei, un loc 129 în martie 2021. De menționat însă că dacă Bulgaria se află în foarte multe statistici UE pe ultimul loc, acum este cu 39 de poziții deasupra României, în timp ce Ungaria ocupă locul 24, la concurență cu economiile europene puternice.
Sunt cifre care ar trebui să intre în atenția viitorului Guvern, cristalizat acum sub o formulă PNL-PSD-UDMR.
31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
După cum arată și harta analizată de Profit.ro, România nu are o companie prea selectă. Se află într-o categorie în care se regăsesc, în principal, țări din Africa, Asia și America Centrală. O parte dintre țările nordice sunt în categoria statelor cu care au acordat sprijin fiscal direct mai redus, dar au folosit, în schimb, mai generos alte instrumente, precum cel al împrumuturilor și garanțiilor.
De ce este important: Autoritățile au reacționat anul trecut pentru a ajuta economia să treacă de șocul cauzat de restricțiile pe care tot guvernul le-a introdus pentru combaterea pandemiei de coronavirus, multe dintre măsurile luate fiind inspirate de cele adoptate anterior de alte state UE. Implementarea a fost, însă, dificilă în unele cazuri, iar ajutorul, care trebuia să fie acordat rapid, a ajuns la firme cu întârzieri mari.
De asemenea interesant: Cea mai eficientă măsură de sprijin a fost cea care a presupus ca statul să nu facă nimic, și anume introducerea facilității de amânare la plată, fără dobânzi, penalități și executare silită, a obligațiilor fiscale către ANAF. Măsura a fost eficientă întrucât implementarea a fost imediată și fără birocrație, decizia de a amâna sau nu fiind a plătitorului de taxe.
CITEȘTE ȘI Construirea unui site web - trei pași pentru un start bunPe poziția 111, România se află imediat după Honduras (109) și Danemarca (110) și cu puțin înaintea Panama (112) și Zimbabwe (113). Danemarca se poziționează la mijlocul clasamentului global în ce privește sprijinul acordat direct de la buget, de 3,4% din PIB, similar cu România, însă statul nordic a optat în principal pentru susținerea lichidității din sectorul privat, cu măsuri, precum injecții de capital, împrumuturi, preluări de datorii și garanții, totalizând 15,6% din PIB, de aproape patru ori mai mult comparativ cu România la acest capitol, unde sprijinul din partea statului s-a situat la 4,3% din PIB.
Dintre țările europene, sunt poziționate mai jos decât România doar Albania (143), Republica Moldova (159) și Belarus (177). Aceste țări au fost ultimele din Europa la susținerea economiei prin măsuri fiscale și în precedentele analize ale FMI.
Poziționarea României a fost constant în a doua jumătate a ierarhiei. Astfel, dacă în iunie România era pe 107, în martie se situa pe locul 129, pe 124 la finalul lunii decembrie și pe 114 la mijlocul lunii septembrie a anului trecut.
CITEȘTE ȘI Cele mai mari amenințări informatice pentru companiiDintre statele vecine, cu care România se compară frecvent, Ungaria este pe un foarte onorant loc 24 în lume, după ce au susținut economia în pandemie cu sprijin direct de 11,5% din PIB. Polonia este pe 55, cu 6,5% din PIB, iar Bulgaria, țara care constant salvează România de ultima poziție prin statisticile UE, are acum o situație mai bună, cu locul 72, consecință a unor măsuri care au totalizat 5,3% din PIB.
Guvernanții au afirmat repetat că România a avut și are, în continuare, un spațiu fiscal mult mai redus pentru măsuri de susținere a economiei, comparativ cu alte țări din UE. De exemplu, România este singurul stat UE aflat în procedură de deficit excesiv pentru depășirea pragului de 3%, chiar dacă procedura este suspendată.
Pe de altă parte, spațiul fiscal, redus atunci când se discută susținerea economiei, devine suficient atunci când se discută noi programe de tip PNDL, cum este Programul național de investiții ”Anghel Saligny”, cu finanțare de 50 miliarde lei pentru proiecte ale autorităților locale.
CITEȘTE ȘI Instrumente pentru o muncă remote eficientăRomânia a intrat în 2020 cu un deficit de 4,6% în anul anterior, în timp ce multe state UE aveau chiar excedente bugetare. O creștere substanțială a deficitului a avut loc în ultimele două luni din 2019, când PNL a preluat guvernarea, iar actualul premier (demis), Florin Cîțu, la acel moment ministru al Finanțelor, a declarat că plătește toate datoriile statului, inclusiv cele amânate la plată de guvernarea anterioară. Deși măsura a urcat deficitul la peste 3% din PIB și a împins România în procedură de deficit excesiv, plățile au introdus lichidități importante în economie cu puțin timp înainte de debutul crizei. Deficitul bugetar a fost anul trecut de 9,6% din PIB, iar pentru anul acesta este estimat la 7,13%.
Măsuri fiscale (cheltuieli și amânări/scutiri de taxe și impozite) pentru sprijinul firmelor și populației (situația din tabelul de la finalul articolului) la octombrie 2021 - 111 din 192 de țări
Măsuri fiscale (cheltuieli și amânări/scutiri de taxe și impozite) pentru sprijinul firmelor și populației la 5 iunie 2021 - 107 din 191 de țări
Profit.ro a prezentat situația din iunie 2021
Măsuri fiscale (cheltuieli și amânări/scutiri de taxe și impozite) pentru sprijinul firmelor și populației la 17 martie 2021 - 129 din 191 de țări
Profit.ro a prezentat situația din martie 2021
Măsuri fiscale (cheltuieli și amânări/scutiri de taxe și impozite) pentru sprijinul firmelor și populației la 31 decembrie 2020 - 124 din 191 de țări
Profit.ro a prezentat situația din decembrie 2020
Măsuri fiscale (cheltuieli și amânări/scutiri de taxe și impozite) pentru sprijinul firmelor și populației la mijlocul lunii septembrie 2020 - 114 din 191 de țări
Profit.ro a prezentat situația din septembrie 2020
Situația statelor în funcție de sprijinul direct acordat de la buget (cheltuieli, scutiri și amânări de taxe și impozite)
Octombrie 2021
Țară | Sprijin direct de la buget (%PIB) | Susținere | |
1 | Macao SAR (regiune adm. China) | 45,4 | |
2 | Timorul de Est | 30,7 | |
3 | Guyana | 27,7 | |
4 | SUA | 25,5 | 2,4 |
5 | Insulele Marshall | 24,6 | |
6 | Micronezia | 19,6 | |
7 | Noua Zeelanda | 19,3 | 2 |
8 | Marea Britanie | 19,3 | 16,7 |
9 | Singapore | 18,4 | 4,7 |
10 | Australia | 18,4 | 1,8 |
11 | Grecia | 17,5 | 3,7 |
12 | Japonia | 16,7 | 28,3 |
13 | Hong Kong SAR (regiune adm. China) | 16,0 | 3,2 |
14 | Canada | 15,9 | 4 |
15 | Germania | 15,3 | 27,8 |
16 | Austria | 15,2 | 2,8 |
17 | Thailanda | 14,6 | 4,2 |
18 | Chile | 12,7 | 2,5 |
19 | Tuvalu | 12,6 | |
20 | Kosovo | 12,3 | |
21 | Serbia | 12,2 | 3,2 |
22 | Mongolia | 12 | 6,5 |
23 | Irlanda | 11,5 | 2,7 |
24 | Ungaria | 11,5 | 4,2 |
25 | Italia | 10,9 | 35,3 |
26 | Malta | 10,7 | 6 |
27 | Letonia | 10,6 | 2 |
28 | Kiribati | 10,4 | |
29 | Israel | 10,3 | 3,7 |
30 | Țările de Jos (Olanda) | 10,3 | 4,3 |
31 | Islanda | 10,1 | 1,1 |
32 | Rwanda | 10,1 | |
33 | Franța | 9,6 | 15,2 |
34 | Peru | 9,6 | 9,6 |
35 | Slovenia | 9,4 | 6,6 |
36 | Indonezia | 9,3 | 0,9 |
37 | Brazilia | 9,2 | 6,2 |
38 | Mauritius | 9,2 | 37,3 |
39 | Cehia | 9,2 | 15,5 |
40 | Aruba | 9,2 | |
41 | Spania | 8,4 | 14,4 |
42 | Cipru | 8,3 | 9,3 |
43 | Belgia | 8,2 | 11,9 |
44 | Palau | 8,1 | |
45 | Maldive | 8 | |
46 | Nauru | 8 | |
47 | Elveția | 7,9 | 6,2 |
48 | Lituania | 7,9 | 2,8 |
49 | Muntenegru | 7,6 | 5,6 |
50 | Norvegia | 7,4 | 4,5 |
51 | Georgia | 7,1 | |
52 | Samoa | 6,9 | 2,7 |
53 | Guinea-Bissau | 6,7 | 1,8 |
54 | Seychelles | 6,5 | |
55 | Polonia | 6,5 | 4,8 |
56 | Sierra Leone | 6,4 | 1,2 |
57 | Coreea de Sud | 6,4 | 10,1 |
58 | Malaysia | 6,2 | 3,5 |
59 | Republica Kârgâză | 6,1 | |
60 | Liberia | 6,1 | |
61 | Portugalia | 6 | 5,7 |
62 | Slovacia | 5,9 | 1,7 |
63 | Estonia | 5,8 | 5,1 |
64 | Tonga | 5,8 | |
65 | Antigua și Barbuda | 5,7 | |
66 | Uzbekistan | 5,7 | 2,1 |
67 | Senegal | 5,6 | 1,4 |
68 | Bolivia | 5,5 | 11,2 |
69 | Kazahstan | 5,5 | 2,9 |
70 | Argentina | 5,3 | 2,6 |
71 | Fiji | 5,3 | 0,3 |
72 | Bulgaria | 5,3 | 3,9 |
73 | Ciad | 5,3 | |
74 | Africa de Sud | 5,3 | 4.1 |
75 | Burundi | 5,1 | |
76 | Rusia | 5 | 1,5 |
77 | Macedonia de Nord | 5 | 3 |
78 | Mauritania | 5 | |
79 | Cambodgia | 5 | |
80 | Barbados | 5 | 5,5 |
81 | Finlanda | 4,8 | 7,4 |
82 | China | 4,8 | 1,3 |
83 | Paraguay | 4,7 | 0,3 |
84 | Mozambic | 4,7 | 0,2 |
85 | Columbia | 4,6 | 5,4 |
86 | Croația | 4,6 | 3,6 |
87 | Filipine | 4,5 | 0,6 |
88 | Gambia | 4,4 | |
89 | Togo | 4,3 | |
90 | Iran | 4,3 | |
91 | Bosnia și Herțegovina | 4,3 | |
92 | Libia | 4,2 | |
93 | Luxemburg | 4,2 | 5,9 |
94 | Suedia | 4,2 | 5,3 |
95 | India | 4,1 | 6,2 |
96 | Republica Congo | 4 | |
97 | St. Lucia | 3,9 | |
98 | Vanuatu | 3,8 | 1,6 |
99 | Burkina Faso | 3,8 | |
100 | Uniunea Europeană | 3,8 | 6,7 |
101 | Lesotho | 3,7 | |
102 | St. Vincent și Grenadine | 3,7 | |
103 | Guatemala | 3,6 | |
104 | Insulele Comore | 3,5 | |
105 | Bahamas | 3,5 | 0,2 |
106 | Turcia | 3,5 | 9,6 |
107 | St. Kitts și Nevis | 3,5 | |
108 | Ucraina | 3,5 | 1,4 |
109 | Honduras | 3,4 | 1,2 |
110 | Danemarca | 3,4 | 15,6 |
111 | România | 3,4 | 4,2 |
112 | Panama | 3,4 | |
113 | Zimbabwe | 3,4 | |
114 | Republica Dominicană | 3,3 | |
115 | Ghana | 3,3 | 0,3 |
116 | Mali | 3,2 | 0,2 |
117 | Eswatini (Swaziland) | 3,2 | |
118 | Tadjikistan | 3 | 0,5 |
119 | Djibouti | 3 | |
120 | Insulele Solomon | 2,9 | 0,7 |
121 | Capul Verde | 2,9 | 1,8 |
122 | Bahrein | 2,8 | 2,7 |
123 | Camerun | 2,7 | |
124 | Tunisia | 2,7 | 0,8 |
125 | Uruguay | 2,7 | 1 |
126 | São Tomé și Príncipe | 2.6 | |
127 | Benin | 2,6 | 1,6 |
128 | Trinidad și Tobago | 2,6 | |
129 | Arabia Saudită | 2,6 | 1 |
130 | El Salvador | 2,6 | 2,4 |
131 | Etiopia | 2,5 | 0,6 |
132 | Coasta de Fildeș | 2,5 | |
133 | Azerbaidjan | 2,5 | 2,7 |
134 | Kenya | 2,5 | |
135 | EAU (Emiratele Arabe Unite) | 2,4 | |
136 | Nigeria | 2,4 | |
137 | Somalia | 2,4 | |
138 | Maroc | 2,4 | 3,9 |
139 | Bangladesh | 2,3 | 0,1 |
140 | Grenada | 2,3 | |
141 | Republica Congo | 2,3 | 0,4 |
142 | Papua Noua Guinee | 2,3 | 0,2 |
143 | Albania | 2,3 | 1,6 |
144 | Nicaragua | 2,2 | |
145 | Afganistan | 2,1 | |
146 | Gabon | 2 | 0,1 |
147 | Zambia | 2 | 0,3 |
148 | Pakistan | 2 | |
149 | Dominica | 1,8 | 0,7 |
150 | Vietnam | 1,8 | 1 |
151 | Botswana | 1,7 | 0,7 |
152 | Uganda | 1,6 | 0,5 |
153 | Costa Rica | 1,6 | |
154 | Iordania | 1,6 | 1,8 |
155 | Egipt | 1,6 | 0,1 |
156 | Kuweit | 1,5 | |
157 | Guinea | 1,5 | 0,1 |
158 | Namibia | 1,5 | 1,2 |
159 | Republica Moldova | 1,4 | |
160 | Armenia | 1,4 | 0,2 |
161 | Algeria | 1,3 | |
162 | Jamaica | 1,3 | |
163 | Sudanul de Sud | 1,3 | |
164 | Brunei | 1,2 | |
165 | Yemen | 1,2 | |
166 | Republica Centrafricană | 1,2 | |
167 | Sri Lanka | 1,1 | |
168 | Madagascar | 1 | |
169 | Qatar | 1 | 0,9 |
170 | Sudan | 0,9 | |
171 | Guineea Ecuatorială | 0,8 | |
172 | Niger | 0,7 | 1,3 |
173 | San Marino | 0,7 | |
174 | Myanmar | 0,7 | 0,3 |
175 | Ecuador | 0,7 | |
176 | Mexic | 0,7 | 1,2 |
177 | Belarus | 0,6 | 0,8 |
178 | Oman | 0,6 | |
179 | Belize | 0,6 | 3,2 |
180 | Haiti | 0,6 | |
181 | Malawi | 0,5 | |
182 | Angola | 0,5 | |
183 | Irak | 0,2 | |
184 | Laos | 0,1 | |
185 | Turkmenistan | ||
186 | Anguilla | ||
187 | Liban | ||
188 | Montserrat | ||
189 | Bhutan | ||
190 | Eritreea | ||
191 | Nepal | ||
192 | Tanzania | ||
Global | 10,2 | 6,2 |
Sursă date: FMI