Președintele ANAF explică în Parlament controalele dese la micii contribuabili

Președintele ANAF, Adrian Nicușor, a fost audiat în Comisia pentru buget, finanțe și bănci din Camera Deputaților, la solicitarea deputatului USR Cezar Drăgoescu.
Alatura-te Profit InsiderJoin Profit Insider
Președintele ANAF explică în Parlament controalele dese la micii contribuabili

Președintele ANAF, Adrian Nicușor, a fost audiat în Comisia pentru buget, finanțe și bănci din Camera Deputaților, la solicitarea deputatului USR Cezar Drăgoescu.

Șeful instituției a anunțat că reorganizarea ANAF-ului va veni imediat ce un proces de digitalizare se finalizează și a dat explicații privind controalele dese la micii contribuabili.

ULTIMA ORĂ DOCUMENT Peste 75% din arieratele firmelor către ANAF nu sunt recuperabile. O treime din datorii aparțin companiilor de stat CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ DOCUMENT Peste 75% din arieratele firmelor către ANAF nu sunt recuperabile. O treime din datorii aparțin companiilor de stat

Spune că, pentru că au același salariu, inspectorii ANAF preferă să nu lucreze la mari contribuabili și să meargă către micii contribuabili, unde activitatea este mult mai simplă.

Astfel, asistăm la o depopulare în zona marilor contribuabili și o suprapopulare în zona micilor contribuabili.

Președintele ANAF a răspuns în cadrul audierii la mai multe întrebări puse de parlamentari. Referitor la inspectorii fiscali care sunt mai puțini pe teren și mai mulți în birou, președintele ANAF a precizat că ”și din analizele făcute de ei există o împărțire neadevată a posturilor”, scrie News.ro.

EXCLUSIV Ministerul Muncii ia în calcul amânarea trecerii de la Revisal la Reges-Online CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Ministerul Muncii ia în calcul amânarea trecerii de la Revisal la Reges-Online

”Nu neapărat dacă stai în birou este inefficient, bazele de date îți permit lucrul ăsta, dar da, apare un fenomen destul de delicat. Având aceeași sumă, același salariu, colegii noștri preferă să nu lucreze la mari contribuabili și să meargă către micii contribuabili, unde activitatea este mult mai simplă. Astfel, asistăm la o depopulare în zona marilor contribuabili și o suprapopulare în zona micilor contribuabili. Poate și de aici percepția aceasta că micii contribuabili, care, repet, e reală, au fost mai des controlați. Repet, suntem aici să rezolvăm aceste probleme. Nu o să fie ușor. Avem nevoie să schimbăm mentalitatea și sunt ferm convins că, odată finalizat procesul de digitalizare, astfel de discuții vor fi mai puține”, a explicat Adrian Nicușor.

Președintele ANAF a mai declarat că și în relația dintre regiuni și județe au probleme.

”Încercăm să identificăm toate problemele și, după aceea, să reușim să le explicăm și sindicaliștilor și tuturor celor prezenți aceste aspecte. Suntem în analiză, nu pot să vă dau prea multe date, dar, în acest moment, nu vorbim de o reorganizare. Reorganizarea ANAF-ului va veni imediat ce un proces de digitalizare se finalizează. Aș prefera întâi să digitalizăm și apoi să întocmim organigrame cu funcții și, la fiecare nouă organigramă, să vă explicăm în spate procesul de digitalizare care a stat la baza fundamentării ei”, a spus președintele ANAF.

Expansiune agresivă a magazinelor Froo în România FOTO CITEȘTE ȘI Expansiune agresivă a magazinelor Froo în România FOTO

Legat de sumele stabilite de structurile de control versus sumele încasate de structurile de control Adrian Nicușor a menționat că, în 2025, până în prezent, sunt 248 de milioane și s-au încasat doar 187 milioane. ”Avem și aici o problema, în sensul că, după ce stabilim riscul la o societate pe care o controlăm, după ce mergem să o controlăm, ajungem în situația în care nu încasăm toată suma pentru că patrimoniul companiei nu permite acest lucru. Aici lucrăm la îmbunătățirea indicatorilor de performanță pentru fiecare dintre activitățile pe care le derulează ANAF-ul. În ceea ce privește activitatea de inspecție, avem un astfel de indicator. Suntem în consultare pe acest subiect, urmând ca de la 1 ianuarie să schimbăm indicatorii de performanță pe toate domeniile, astfel încât să îmbunătățim aceste date care arată prost”, a menționat șeful ANAF.

Adrian Nicușor a comentat și știrile apărute în spațiul public privind ”cuibul de fantome”, sutele de firme aflate la aceeași adresă.

”Mă bucur că mi-ați ridicat această întrebare, este o întrebare care în spațiul public s-a rostogolit destul de tare. Avem și măsura Curții de Conturi vizavi de firmele care funcționează la același sediu. Suntem într-un grup de lucru cu colegii de la Ministerul Justiției, referitor la aceste aspecte. Avem o confuzie generală în spațiul public între sediul social și domicilul fiscal. Registrul Comerțului lucrează cu sediul social. Sediul social este înregistrat de către Registrul Comerțului. Foarte mulți dintre cetățeni au înțeles că pot să iei o firmă de pe net care să-ți facă firma mai departe. Aceste firme oferă inclusiv sediul social. Apar o serie de contracte care nu sunt deloc profilul unui contribuabil de bună credință și îmi pare rău că mulți dintre contribuabili de bună credință pică în această plasă. Ce se întâmplă aici? Se întâlnește un contract de închiriere în care contribuabilul care își deschide firma declară în cel mai mic detaliu că nu își va desfășura nicio activitate la sediul social. Practic, el, prin această prevedere contractuală, i-a găsit și soluția, spune că la terți, dar nu precizează tertii, nici nu are cum, pentru că este o societate nou înfințată și doar nu are contracte înainte de înființare. Depune aceste date la Registrul Comercial fără să țină cont de prevederile ANAF-ului și de prevederile din legislația ONRC care spun așa, atunci când nu funcționezi la sediul social și tu declari că nu funcționezi la sediul social - fie că e o căsuță postală, fie că nu e un spațiu adecvat, ești obligat de Codul de procedură fiscală, obligat prin declarația 050 să depui datele referitoare la domiciliul fiscal, un contribuabil care are sediul social și declară că nu funcționează acolo trebuie să-și declare domiciliul fiscal”, a explicat președintele ANAF.

Uniunea Europeană amână noua rundă de sancțiuni împotriva Rusiei CITEȘTE ȘI Uniunea Europeană amână noua rundă de sancțiuni împotriva Rusiei

El a menționat că ANAF lucrează cu domiciliul fiscal iar în momentul în care el declară că nu funcționează la sediul social și nu-și declară un domiciliu fiscal, conform Codului de procedură fiscală și a procedurilor interne, ANAF-ul îl inactivează, astfel că nu poate să deducă TVA, nu poate să deducă cheltuieli, doar plătește impozite.

”Sediul social este locul în care registrul comerțului îl înregistrează pe contribuabil iar domiciliul fiscal este locul unde acesta se desfășoară business-ul. Chiar dacă el merge la terți, el trebuie să declare ANAF-ului un loc unde poate fi găsit”, a mai spus șeful ANAF.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News
NewsLetter

Pentru o sinteza cu cele mai importante evenimente economice ale zilei te rugam sa te abonezi la newsletter:

Citeste in continuare
Imobil de prestigiu situat pe strada Emanoil Porumbaru
  • {literal}{/literal} băi

De vânzare
2.600.000 €
Ultimele ştiri
De weekend
Curs BNR
1 EUR5.0634 +0.00020.00 %
1 USD4.2848 -0.0256-0.59 %
1 GBP5.8462 -0.0123-0.21 %
1 CHF5.4177 -0.00010.00 %

Curs BNR oferit de cursvalutar.ro

News.ro
Playtech.ro
3 CAMERE - DISCOUNT - 12% DIRECT DE LA DEZVOLTATOR - PIPERA
  • {literal}{/literal} dormitoare
  • {literal}{/literal} băi

De vânzare
129.030 €
Cele mai citite