Cu o investiție totală de aproximativ 650 de milioane de euro - una dintre cele mai mari investiții străine din România din ultimii ani - fabrica din Oradea se întinde pe o suprafață de 54 de hectare și are în prezent aproximativ 530 de angajați, majoritatea din județul Bihor.
Aceasta găzduiește și o unitate de depozitare și distribuție a anvelopelor, destinată în principal piețelor din Europa Centrală și de Sud.
Primele anvelope au fost livrate din fabrică în martie 2025. Se estimează că aproximativ un milion de anvelope vor fi produse în 2025. Fabrica operează în prezent în patru schimburi, 24 de ore din 24, 7 zile din 7, susținând creșterea treptată a producției, care avansează conform planului.
Etapa de creștere va continua până la atingerea capacității maxime de 6 milioane de anvelope, preconizată pentru sfârșitul anului 2027.
„Fabrica noastră din România reprezintă una dintre cele mai strategice investiții pe care Nokian Tyres le-a făcut în ultimii 20 de ani. Aceasta combină tehnologii de ultimă generație, colegi extrem de calificați și operațiuni sustenabile.
Ne așteptăm ca această nouă unitate de producție să asigure în curând peste 80% din vânzările noastre pe piața europeană și, până în 2028, să devină cea mai mare fabrică a noastră”, spune Paolo Pompei, Președinte și CEO Nokian Tyres.
Fabrica Nokian Tyres de la Oradea funcționează exclusiv pe bază de energie cu zero emisii de CO2, eliminând complet combustibilii fosili din procesul de producție. Toată energia electrică utilizată la fabrica din Oradea este fără emisii de CO2. O parte din energia electrică este generată de unitățile fotovoltaice amplasate în incintă.
Aburul necesar vulcanizării anvelopelor este produs de cazane electrice inovatoare, care folosesc energie electrică 100% fără emisii de CO2, în locul combustibililor fosili precum cărbunele sau gazul.
Pe termen lung, obiectivul companiei este atingerea nivelului net-zero al emisiilor de gaze cu efect de seră până în 2050.
O delegație a companiei finlandeze Nokian Tyres, condusă de Paolo Pompei, Președinte și CEO al companiei, a venit recent la premierul Ilie Bolojan pentru a discuta inclusiv detaliile tehnice și administrative privind cererea de plată aferentă primei tranșe din ajutorul de stat.
Ajutorul este parte a schemei în valoare totală de 99,5 milioane de euro, prin care Guvernul României sprijină dezvoltarea primei fabrici de anvelope cu zero emisii de CO₂ din lume.
Fabrica are o capacitate anuală planificată de 6 milioane de anvelope, cu posibilitatea creșterii producției în funcție de evoluția cererii pe piața europeană.
Discuțiile au vizat și stadiul investiției realizate la Oradea, cadrul de implementare a ajutorului de stat aprobat de Comisia Europeană, precum și potențialul pentru extinderi viitoare ale capacității de producție în România.

Discuțiile au vizat posibilitatea ca România să susțină, la nivel european, măsuri de simplificare a reglementărilor aplicabile industriei de profil, în condițiile în care producătorii europeni resimt presiunea costurilor ridicate ale energiei și a normelor birocratice excesive.
Compania finlandeză Nokian Tyres, care a inaugurat deja fabrica de anvelope de la Oradea, o investiție de 650 milioane euro, anunța în primăvară că a început livrările.
"Săptămâna aceasta marchează începutul livrărilor de anvelope de la fabrica noastră din Oradea.
Primul camion încărcat cu anvelope din Oradea a părăsit fabrica și a dus anvelopele către centrele noastre de distribuție și ulterior către clienții și consumatorii noștri din Europa Centrală și de Sud", a declarat CEO-ul Nokian Tyres, Paolo Pompei.
Recent a lansat pe piața locală și noua anvelopă Nokian Tyres Seasonproof 2, una all-season.
„Europa Centrală este o zonă de creștere strategică importantă pentru Nokian Tyres. Nokian Tyres Seasonproof 2 este produsă în fabrica noastră de anvelope cu emisii zero de CO2 din Oradea, România, aproape de consumatorii și clienții din Europa Centrală. În plus, lansarea unei game de anvelope care utilizează până la 38% materiale reciclate, regenerabile și certificate ISCC PLUS ne apropie semnificativ de obiectivul nostru de a utiliza 50% materiale regenerabile și reciclate până în 2030”, spune Tommi Alhola, vicepreședinte al Departamentului de Anvelope pentru Autoturisme din Europa Centrală al Nokian Tyres.

Profit.ro a anunțat recent că Nokian Tyres se pregătește să lanseze în România, la început de 2025, producția în masă de anvelope, atât de iarnă, cât și pentru toate anotimpurile, pentru piața din Europa Centrală, cu un ritm de producție planificat să fie accelerat în special în perioada 2025-2026, confirmând datele prezentate anterior de Profit.ro.
VEZI AICI ȘI Experții străini au calculat ce avantaje va avea în țară deși electricitatea e mai scumpă decât în Finlanda
"În 2024, compania și-a continuat investițiile strategice pentru creșterea capacității. Noua fabrică de anvelope din România a atins etapele planificate la timp și va începe vânzările de anvelope pentru autoturisme din 2025.
Unitatea de producție este prima anvelopă cu emisii zero de CO2 la scară largă din lume.
Prima anvelopă a fost produsă în fabrică în iulie 2024, iar ceremonia de deschidere a avut loc în septembrie. Fabrica este pregătită din punct de vedere tehnic să înceapă livrările de anvelope în 2025.
Capacitatea maximă de 6 milioane anvelope se așteaptă să fie atinsă în 2027, cu potențial de extindere în viitor", transmite compania.
Obiectivele financiare pe termen lung ale Nokian includ vânzări anuale de 2 miliarde euro.
Experții străini remarcă faptul că Nokian și-a asigurat o finanțare bună pentru investiție, inclusiv un ajutor de stat aprobat de România în cuantum de 100 de milioane de euro, care va fi plătit treptat, în perioada 2025-2027, și un împrumut de 150 de milioane de euro de la Banca Europeană de Investiții.
"Nokian este bine poziționat pentru a avea o producție profitabilă în România. Exxistă un nivel de costuri semnificativ mai scăzut în comparație cu fabrica finlandeză Nokian – costurile orare cu forța de muncă sunt în jur de 11 euro în România, comparativ cu 37 euro în Finlanda.
România are, în general, costuri de electricitate mai mari decât Finlanda pentru utilizatorii non-casnici, dar parteneriatul pe termen lung al Nokian cu Enery pentru energia solară din țară ar trebui să atenueze o parte din dezavantajul costului energiei. Nokian susține, de asemenea, că fabrica este foarte eficientă din punct de vedere energetic, cu tehnologie și utilaje moderne", arată aceștia.
Recent, Guvernul român a lansat procedurile pentru ajutorul de stat regional ad-hoc, sub formă de grant, în valoare de 495 milioane lei, pentru compania finlandeză Nokian Tyres.
Comisia Europeană a aprobat în vară ajutorul de stat notificat de România în favoarea Nokian Tyres.
Ajutorul va sprijini înființarea în Oradea a unei noi fabrici cu zero emisii de dioxid de carbon destinată producției de anvelope pentru autoturisme. Măsura va contribui la obiectivele strategice ale UE legate de crearea de locuri de muncă, dezvoltarea regională și tranziția verde a economiei regionale, argumentează Bruxelles-ul.
Nokian Tyres a produs recent prima sa anvelopă pe piața locală și a semnat un împrumut de 150 milioane euro cu Banca Europeană de Investiții pentru a dezvolta producția sustenabilă de anvelope.
Împrumutul, încheiat pe 8 ani, va sprijinide asemenea proiectul de investiții strategice al Nokian Tyres în România.
„Fabrica noastră din România face istorie ca prima fabrică de anvelope cu emisii zero de CO2 din lume. Va fi un etalon al industriei, cu o abordare holistică a durabilității, inclusiv utilizarea exclusivă a surselor de energie fără CO2 și a proceselor eficiente din punct de vedere energetic și extrem de automatizate. BEI este un partener important în proiectul nostru de investiții, iar acordul de finanțare ne permite să dezvoltăm în continuare sustenabilitatea industriei anvelopelor", spune Leena Kaipainen, VP, trezorierul grupului.
Producția comercială este de așteptat să înceapă la începutul anului 2025.
Capacitatea anuală a fabricii va fi de 6 milioane de anvelope atunci când fabrica va fi pe deplin operațională, cu potențial de extindere în viitor.
Nokian anunța în noiembrie 2022 că va construi o fabrică la Oradea, decizia fiind una majoră pentru economia zonei, dar și pentru România în special, mai ales că țara a pierdut alte investiții mari din auto, în special din cauza infrastructurii.
Producătorul finalndez, care anterior era responsabil pentru 80% din anvelopele pentru autoturisme din Rusia, era în căutarea unei noi locații pentru o facilitate de producție, după ce a luat decizia de a se retrage din Rusia ca răspuns la invadarea Ucrainei.
Fabrica de la Oradea va produce mai ales anvelope pentru SUV-uri și alte mașini de clasă mare, principalele piețe de vânzări vizate fiind cele din Europa Centrală. Finlandezii spun că au analizat 40 de amplasamente până au ales Oradea.
Salariile nete ar urma să fie de peste 5.800 de lei, aproape dublu față de media salarială din zonă, era anunțat.
Proiectul de investiții trebuie menținut pe o perioadă de minimum 5 ani.
Nokian a avut foarte multe amplasamente de unde putea alege. Dintre cele 40 de obiective de relocare a producției din Rusia, „era clar că Oradea era cea mai bună alegere”
„Era clar că Oradea era cea mai bună alegere pentru noua noastră fabrică", spune Päivi Antola, șeful Departamentului de relații cu investitorii Nokian. Ea a spus că Nokian a avut de ales între 40 de obiective de relocare, luând în considerare disponibilitatea forței de muncă, avantajele logistice, sursele de energie verde și accesul la calea ferată.
Compania Nokian are 4.900 de angajați și produce în Finlanda și SUA. În țara scandinavă fabrica se află în orașul numit...Nokia. Compania a fost înființată în 1988.
Nokian Tyres este listată la Helsinki și are o capitalizare de piață de 1,6 miliarde euro. În iulie 2021 capitalizarea era de 5,6 miliarde dolari, iar maximul istoric era atins în octombrie 2013: 6,8 miliarde dolari.

























