ULTIMA ORĂ Planul de redresare al Vivre Deco - schimbă sistemul de vânzare și taie puternic din costul lunar de marketing

ULTIMA ORĂ Planul de redresare al Vivre Deco - schimbă sistemul de vânzare și taie puternic din costul lunar de marketing
Thomas Dincă
Thomas Dincă
scris 7 nov 2022

Vivre Deco, unul dintre cei mai mari retaileri online de home&deco din Europa Centrală și de Est (ECE), aflat însă în procedură de concordat din cauza dificultăților financiare, se va concentra în perioada imediată pe vânzarea mărfurilor în sistem Dropshipping (stoc furnizor, care nu mai presupune o limitare a numărului de produse oferite în funcție de capacitatea de depozitare), spre deosebire de modelul actual, bazat pe vânzări din stoc propriu, iar costurile lunare de marketing vor fi plafonate la maximum 150.000 euro pe lună, cu aproape 90% mai puțin față de nivelul mediu de anul trecut.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 iulie - Maraton Medika TV - Sanatatea Aparatului Urinar
30 iulie - Maraton Profit News TV: Inteligența Artificială în Economie

Măsurile au fost incluse în planul de concordat al companiei, depus în această dimineață la tribunal.

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată pe Profit Insider

Lawrence Summers, fost secretar al Trezoreriei SUA, președinte al Universității Harvard și economist șef al Băncii Mondiale, cel care a anticipat actuala criză inflaționistă, deschide Gala Profit.ro. Premii speciale, într-un an special

De ce este important: Procedura concordatului preventiv este una de salvgardare, prin care debitorii aflați în stare de dificultate financiară, dar nu de insolvență în acest moment, pot ajunge la un acord formal cu creditorii lor cu privire la plata datoriilor și prin care pot asigura continuitatea și viabilitatea companiei, astfel încât aceasta să fie capabilă să își stingă datoriile și continue activitatea. În baza acestui mecanism, negocierile cu creditorii pot fi derulate cu un plan de restructurare adaptat la situația economică excepțională generată de pandemie. Detalii despre concordatul preventiv au fost prezentate de Profit.ro AICI.

De asemenea interesant: Și compania Blue Air a apelat la acest instrument.

Datele relevă acum că randamentul investițiilor în activități de marketing a fost, în 2020 și 2021, substanțial sub așteptări, respectiv 1 euro investit în Google a corespuns unui venit/comandă de 5 euro, față de un estimat de 10 euro.

Spațiul de depozitare va fi redus semnificativ, de la 30.000 mp la 7.000 mp, pentru tăierea cheltuielilor cu chiriile.

Tranzacție în curierat - PTT Express by Filadelfia Group fuzionează cu Memex, avându-l în spate pe proprietarul Christian Tour, cu ținta de a deveni cel mai important jucător din piața de curierat rapid CITEȘTE ȘI Tranzacție în curierat - PTT Express by Filadelfia Group fuzionează cu Memex, avându-l în spate pe proprietarul Christian Tour, cu ținta de a deveni cel mai important jucător din piața de curierat rapid

Cheltuielile cu salariile sunt estimate a rămâne relativ constante pe toată durata planului, la 175.000 euro în medie pe lună, dar cu mici reduceri de personal pentru a compensa impactul indexării salariilor cu rata inflației. Compania are astăzi 153 de angajați, cu 132 mai mic față de 2021, și un număr lunar de clienți de circa 15.300.

Planul va fi derulat pe durata a 48 de luni, cu posibilitate de prelungire pe încă 12 luni, în primul an urmând să fie achitat minimum 10% din valoarea creanțelor, de circa 107 milioane lei.

Principalii concurenți ai Vivre pe piața locală sunt IKEA, Jysk, XXXLutz, Mobexpert, Bonami.

Compania apreciază că o reorganizare în insolvență, dacă planul de concordat ar fi respins, nu are șanse de succes, astfel că următoarea alternativă optimă ar fi falimentul, din cauza lipsei credibilității față de clienți și furnizori, afectarea creanțelor și acumularea de costuri suplimentare.

Mai jos planul de plată a creanțelor, inclusiv pentru bonduri, creanțele către terți urmând să fie plătite în proporție de doar 4,2% din rezultatul de exploatare, cu ștergere de datorii către obligatari.

ULTIMA ORĂ Planul de redresare al Vivre Deco - schimbă sistemul de vânzare și taie puternic din costul lunar de marketing
ULTIMA ORĂ Planul de redresare al Vivre Deco - schimbă sistemul de vânzare și taie puternic din costul lunar de marketing
ULTIMA ORĂ Planul de redresare al Vivre Deco - schimbă sistemul de vânzare și taie puternic din costul lunar de marketing
ULTIMA ORĂ Planul de redresare al Vivre Deco - schimbă sistemul de vânzare și taie puternic din costul lunar de marketing

Vivre Deco a anunțat anterior că va solicita Bursei de Valori București suspendarea bondurilor sale, începând cu 10 noiembrie și până la omologarea planului, în vederea definitivării listei deținătorilor de obligațiuni care vor fi afectați de procedură.

Vivre Deco este tranzacționat la bursă sub simbolul VIV25E. Compania este primul business din sectorul e-commerce care a listat la BVB obligațiuni denominate în euro. 

În septembrie, Vivre Deco a inițiat procedurile de concordat preventiv, ca măsură pentru protejarea și redresarea business-ului, în condițiile în care, post-pandemie, piața de home&deco a înregistrat o scădere medie de peste 20%. 

În 2020, Vivre Deco înregistra o creștere conjuncturală record de 52% a cifrei de afaceri, care a stat la baza unor planuri pentru expansiunea business-ului, însă în 2021, odată cu ridicarea restricțiilor impuse de pandemia de COVID-19, compania a înregistrat o scădere a cifrei de afaceri, de 18% în 2021 și de 45% în primul semestru din 2022.

EXCLUSIV Daea discută cu Asociația Producătorilor de Zahăr din zona Luduș un transfer al fabricii pe care gigantul francez Tereos vrea să o închidă. Interes și din partea Scandia Food, liderul pieței conservelor CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Daea discută cu Asociația Producătorilor de Zahăr din zona Luduș un transfer al fabricii pe care gigantul francez Tereos vrea să o închidă. Interes și din partea Scandia Food, liderul pieței conservelor

În primele 9 luni din acest an, compania a avut afaceri de 92,7 milioane lei, cu 49% mai puțin comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

ULTIMA ORĂ Planul de redresare al Vivre Deco - schimbă sistemul de vânzare și taie puternic din costul lunar de marketing

Acum, explicând că astfel poate asigura transformarea modelului de business pe baze sustenabile și pentru a-și onora în continuare obligațiile față de clienți și parteneri, Vivre Deco a demarat formalitățile procedurii de concordat preventiv. Această inițiativă permite continuarea măsurilor de restructurare a business-ului în vederea redresării.

Profit.ro a anunțat anterior că Vivre a înregistrat în primul semestru afaceri de 70,7 milioane lei, cu 45% mai mici comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, și o pierdere de 18,6 milioane lei, de la un minus de 17 milioane lei în primul semestru din 2021, fiind anticipat că vor fi necesare în continuare "decizii dificile" din partea managementului.

Scăderea cifrei de afaceri a fost determinată de efectul cumulat al unor factori nefavorabili, printre care diminuarea substanțială a cheltuielilor de marketing ca urmare a eliminării campaniilor cu randamente scăzute, ajustarea preferințelor de achiziție a clienților dinspre vânzările online spre offline ca urmare eliminării restricțiilor cauzate de pandemia COVID-19 și diminuarea puterii de cumpărare a clienților ca urmare a efectelor cumulate a conflictului din Ucraina și creșterii prețurilor pentru produsele de bază.

ULTIMA ORĂ FOTO Kaufland, cu mesaj în spațiul public: Se va constata că anumite produse de brand nu vor mai fi pe raft, unii furnizori au comunicat majorări de preț nerezonabile CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ FOTO Kaufland, cu mesaj în spațiul public: Se va constata că anumite produse de brand nu vor mai fi pe raft, unii furnizori au comunicat majorări de preț nerezonabile

"Pe termen scurt ne așteptăm ca aceste provocări să continue și să se intensifice ceea ce va solicita în continuare decizii dificile din partea echipei de management", avertizează compania.

În urmă cu un an, conducerea Vivre Deco a fost preluată de Călin Fusu, mutare anunțată anterior de Profit.ro. El a înlocuit-o astfel pe Monica Cadogan, care a demisionat din această funcție. 

Noua conducere arată acum că "filosofia creșterii cifrei de afaceri și cotei de piață la costuri nesustenabile economic pe termen lung practicată de fosta conducere executivă" a fost una greșită, iar focusul actual este ca activitatea să fie transformată într-una profitabilă și sustenabilă pe termen lung.

În acest scop și având în vedere condițiile de piață în ultimele 6 luni, au fost operate reduceri masive de costuri, în special cele legate de:
1. Costuri de marketing care, în urma analizelor, nu au putut dovedi că aduc valoare adăugată.
2. Costurile fixe cu salarii și chirii angajate în ultimii 2 ani în așteptarea unor creșteri care nu s-au materializat
3. Optimizări și eficientizări de procese interne. 

Datoriile comerciale au scăzut, de la 46 milioane lei la 21 milioane lei, în schimb alte datorii s-au dublat, la circa 13 milioane lei, în special ca urmare a acumulării datoriilor fiscale restante. 

La capitolul Riscuri se vorbește de riscul de lichiditate, arătându-se că, în cazul neîndeplinirii obligațiilor de plată sau a indicatorilor de lichiditate prevăzuți in contract, creditorii (furnizorii comerciali, băncile etc.) ar putea începe acțiuni de executare a activelor principale sau chiar ar putea solicita deschiderea procedurii insolvenței societății.

"În contextul derulării activității noastre, suntem supuși unui risc de litigii, printre altele, ca urmare a modificărilor si dezvoltării legislației. Este posibil sa fim afectați pe termen scurt de alte plângeri sau litigii, inclusiv de la parteneri cu care are avem relații contractuale având în vedere situația lichidității societății, furnizori, concurenți, acționari, autorități fiscale sau de reglementare, precum si de orice publicitate negativă pe care o atrage un astfel de eveniment", se arată în document. 

INS reconfirmă - Economia României a crescut în primul semestru cu 5,8% față de semestrul I 2021 CITEȘTE ȘI INS reconfirmă - Economia României a crescut în primul semestru cu 5,8% față de semestrul I 2021

Raportul poate fi văzut AICI

În primăvară, Vivre Deco a anunțat că a înregistrat o pierdere de 84,7 milioane lei pentru exercitiul financiar încheiat la 31 decembrie 2021, ca efect al creșterii competitiei pe piata online, contracției pieței de e-commerce odată cu relaxarea interdicțiilor din pandemie și creșterea de costuri operaționale (materii prime, salarii, combustibil) generate de criza transportului din China și a presiunii inflaționiste. 

În 2020, compania avusese un profit de 7,4 milioane lei.

În 2021, ca urmare a pierderii înregistrate, societatea a avut capitaluri proprii negative în valoare de 65 milioane de lei.

Dintre cele 9 țări în care Vivre este prezentă, România este cea mai semnificativă piață din punct de vedere al vânzărilor, reprezentând 44% din cifra de afaceri din 2021. Ponderi semnificative au fost înregistrate și în Bulgaria –14.5%, Croația – 12.2% și Ungaria – 9.5%

Din 315 angajați indicați anterior, puțin peste 50% aveau studii superioare.

"Succesul nostru depinde de capacitatea acesteia de a achiziționa și de a reține clienții într-un mod rentabil. Am făcut investiții semnificative în atragerea de noi clienți și ne așteptăm în continuare la investiții semnificative pentru a achiziționa clienți suplimentari. Eforturile noastre de publicitate plătită sunt direcționate în principal în canale online, incluzând motoare de căutare, afișarea de reclame pe rețelele de socializare dar și pe TV/radio.

Aceste eforturi sunt costisitoare și pot să nu conducă la o achiziție rentabilă de clienți noi. Nu putem garanta că profitul net obținut de la clienții noi pe care ii achiziționăm va depăși în cele din urmă costul de achiziție al acestora. Dacă nu reușim să oferim o experiență de cumpărături de calitate, iar consumatorii nu percep că produsele oferite sunt de înalta valoare și calitate, este posibil să nu 19 putem atrage clienți noi conform planificărilor. Dacă nu reușim să atragem clienți noi care plasează un număr suficient de comenzi pentru a ne dezvolta afacerea, s-ar putea să nu putem genera volumele necesare pentru a produce optimizari de volum, veniturile noastre nete pot scădea, iar activitatea noastră, situația financiară și rezultatele operaționale pot fi afectate semnificativ într-un mod negativ", se arăta în raportul companiei.

Proiecțiile realizate de conducere au în vedere ca activitatea să devină profitabilă pe termen mediu. Conducerea consideră că grupul își va continua în mod normal funcționarea, fără a intra în stare de insolvență sau reducere semnificativă a activității.

La rândul său, auditorul semnala - "Capacitatea Grupului de a continuă activitatea depinde de abilitatea să de a genera suficiente profituri viitoare, de negocierile cu noi potențial investitori pentru obținerea de fonduri și de suportul continuu al acționarilor și creditorilor. Managementul Grupului nu ne-a putut furniza suficiente probe de audit privind estimările utilizate în proiecțiile de fluxuri de numerar pentru anul următor pentru a demonstra cum se acoperă necesarul de intrări de numerar în următoarele 12 luni. Aceste aspecte indică existența unor incertitudini semnificative care pot indica îndoieli semnificative în legătură cu capacitatea Grupului de a-și continua activitatea în viitorul apropiat și, prin urmare, capacitatea să de a-și valorifica activele și plăti datoriile în cursul normal al activității".

Documentul integral, cu toate riscurile indicate, poate fi văzut AICI

Cu o participație de 67%, Fusu este acționarul majoritar al Neogen, companie care deține 50% din capitalul social al Vivre Deco. Fusu a fondat grupul Neogen în anul 2000, acesta dezvoltând platforme precum BestJobs, Clever Taxi sau Casta.

Ceilalți acționari ai Vivre Deco sunt Advisory Delta SRL - 45% și Vajda Andras Peter Nagy - 5%. Advisory Delta SRL are ca asociat unic societatea Walnut Investments OOD ((Bulgaria), al cărei administrator este Oliver Patrick Cadogan, cetățean irlandez.

Compania, lansată în 2012 de mai mulți antreprenori locali, este prezentă pe nouă piețe din regiune - România, Bulgaria, Grecia, Croația, Ungaria, Slovacia, Cehia, Slovenia și Polonia.

viewscnt
Afla mai multe despre
vivre deco
fusu
cadogan