Anul 2020 ar putea fi anul în care informatizarea ANAF începe să prindă viteză

Anul 2020 ar putea fi anul în care informatizarea ANAF începe să prindă viteză

Alex Milcev, partener, liderul Departamentului de asistență fiscală și juridică, EY România

scris 13 mar 2020

Anul acesta ar putea fi anul în care ANAF intră decisiv într-un program de modernizare IT, cu un impact semnificativ asupra modului în care agenția își desfășoară activitatea în relația cu firmele și persoanele fizice. Pe lângă mult așteptata informatizare a întregii infrastructuri IT a ANAF, pe care autoritățile vor iar să o desfășoare în regim de urgență, ANAF a obținut fonduri UE pentru mai multe dintre proiectele sale prioritare, inclusiv cel pentru introducerea SAF-T.

Informatizarea ANAF a fost promisă de către autorități în mod repetat în ultimii ani și, la fel de repetat, a fost solicitată de către mediul de afaceri. Cea mai nouă variantă este cea a achizițiilor rapide, fără a urma pașii unei licitații publice. Guvernul a adoptat luna trecuta o ordonanță care permite ca în cazul contractelor pentru infrastructuri IT considerate de interes național, achizițiile să aibă loc într-un regim similar celor din domeniul apărării și securității. Adică mult mai rapid.

ANAF are, însă, în derulare o serie de proiecte care vor avea un impact major asupra relației cu contribuabilii. Să le trecem în revistă:

SAF-T - autoritățile doresc finalizarea sistemului de transfer electronic de informații între persoane juridice și ANAF până la finalul acestui an. Introducerea fișierului standard de audit și taxe (SAF-T), susținută cu fonduri europene, va permite ANAF extinderea și îmbunătățirea tehnicilor de control electronic, mai rapide și la costuri mai mici, atât pentru contribuabili, cât și pentru Fisc. Furnizarea datelor către ANAF în acest sistem va permite o identificare mai bună a zonelor cu risc fiscal și, astfel, controale mai eficiente. Scopul măsurii este de a crește veniturile la buget, dar și de a ajuta la conformarea mai ușoară a contribuabililor.

Ce așteptări avem de la anul fiscal 2020? CITEȘTE ȘI Ce așteptări avem de la anul fiscal 2020?

TRAFIC CONTROL - tot cu fonduri UE, ANAF lucrează la îmbunătățirea aplicației Trafic Control, pe care o folosește pentru monitorizarea în timp real a transporturilor privind achizițiile și livrările intracomunitare de bunuri, precum și de tranzit. ANAF are deja o experiență lungă în ce privește această aplicație, folosită mai ales de către direcția Antifraudă pentru verificări în domenii cu risc fiscal ridicat, cum sunt transporturile de legume-fructe.

SPV - dezvoltarea platformei prin care se gestionează Spațiul Privat Virtual – SPV. ANAF a obținut fonduri europene și pentru un proiect care vizează SPV. Deși utilizat de un număr tot mai mare de contribuabili, SPV nu a fost îmbunătățit în ultimii ani în ce privește accesibilitatea serviciilor oferite. Modernizarea SPV, proiect aflat în prezent în faza de evaluare tehnică, va permite dezvoltarea de aplicații, inclusiv de către terți, cu acces securizat la informațiile contribuabililor din SPV. Ar putea deveni, astfel, realitate verificarea situației fiscale dintr-o aplicație de internet banking și plata la fel de ușoară a unor sume datorate.

Migrare SACF (Sistemul de administrare a creanțelor fiscale – persoane juridice) pe baza centrală și dezvoltarea, precum și unificarea acestuia cu GOTICA (sistemul informatic prin care sunt administrate creanțele fiscale ale persoanelor fizice) și implementarea unui sistem informatic integrat de analiză de risc (Big Data). Acestea sunt alte două proiecte pentru care Fiscul a solicitat fonduri europene și, la fel ca proiectele vizând SAF-T și Trafic Control, vor avea impact direct asupra modului în care ANAF verifică contribuabilii.

Implementarea acestor noi sisteme informatice completează măsurile pentru îmbunătățirea gradului de colectare, sprijină conformarea la plata obligațiilor fiscale, fiind încadrate cu noi reglementări fiscale specifice.

Tot din categoria informatizare și eficientizare intră și Analiza de risc.

Analiza de risc

Înființarea Direcției generale de analiză de risc este un obiectiv anunțat al conducerii ANAF. Chiar dacă în prezent analiza de risc este efectuată la nivelul anumitor compartimente din cadrul ANAF, de exemplu Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, o direcție dedicată va avea ca scop centralizarea activităților de acest tip, consecințele fiind creșterea eficienței, dar și o calitate mai bună a actului de control în sine. Direcția de analiză de risc ar urma să furnizeze servicii către restul compartimentelor ANAF, în special către direcțiile cu atribuții de control. Centralizarea activității va permite înființarea direcției de analiză de risc ce face parte din planul de reorganizare a ANAF, adoptat recent de către Guvern, astfel că operaționalizarea noii restructurări ar putea avea loc în perioada următoare.

ANAF va avea, astfel, o abordare unitară în ce privește identificarea riscurilor fiscale, riscuri care de cele mai multe ori atrag și controale fiscale cu privire la activitatea operatorilor economici astfel identificați.

Și dacă tot am menționat “riscuri fiscale”, trebuie să menționăm că o zonă puternic analizată în ultima perioadă de ANAF este reprezentată de Prețurile de transfer.

Prețurile de transfer

Prețurile de transfer sunt de mai mulți ani pe agenda autorităților din România, ca o consecință a abordărilor mai stricte adoptate la nivelul OCDE și UE, dar și în contextul în care economia este bine integrată cu cele din restul UE, iar companiile străine au o prezență locală semnificativă. Episodic, prețurile de transfer au apărut și în mesajele politicienilor, consecințele nefiind printre cele mai bune.

Între domeniile de interes pentru ANAF se pot enumera producția de bunuri de consum și retail, sectorul serviciilor (inclusiv IT) și cel energetic, transporturile și construcțiile. În ce privește marii contribuabili, persistă trendul unui număr mai restrâns de verificări, dar cu impact mai mare în ce privește obligațiile fiscale suplimentare și diminuările de pierderi fiscale.

Printre obiectivele ANAF pentru perioada următoare continuă să se numere intensificarea controalelor în domeniul prețurilor de transfer, prin identificarea la nivel național a societăților cu grad de risc din perspectiva prețurilor de transfer și identificarea tranzacțiilor ce ar putea genera  semne de întrebare în evidențele ANAF, ca urmare a analizei interne de risc.

În acest sens, observăm cum conducerea ANAF a dispus în ianuarie modificarea formularului D394, astfel încât să includă declararea achizițiilor de bunuri/servicii și livrărilor de bunuri/prestărilor către persoane afiliate. Modificarea survine "în scopul extinderii analizei de risc asupra companiilor multinaționale".

Pentru mai multe informații, vizitați pagina de internet: https://www.eyromania.ro/

Citiți în continuare în secțiunea Lecția de fiscalitate

EY România vrea să păstreze legătura cu dumneavoastră. Vă rugăm să accesați link-ul DE AICI

viewscnt
Afla mai multe despre
anaf
alex milcev
analiza de risc
preturi de transfer