EUR 4.8784 0.0016
USD 4.0503 0.0162
GBP 5.6437 0.0025
CHF 4.3880 -0.0168
XAU 223.2049 -0.6489
AED 1.1027 0.0044
AUD 3.1499 -0.0051
BGN 2.4943 0.0009
BRL 0.7207 0.0100
CAD 3.2009 0.0028
CNY 0.6262 0.0022
CZK 0.1861 -0.0006
DKK 0.6561 0.0002
EGP 0.2579 0.0001
HRK 0.6434 0.0002
100 HUF 1.3375 -0.0039
INR 0.0557 0.0003
100 JPY 3.7737 0.0014
100 KRW 0.3599 0.0006
MDL 0.2302 -0.0012
MXN 0.1943 -0.0009
NOK 0.4747 -0.0026
NZD 2.9343 -0.0065
PLN 1.0720 -0.0038
RSD 0.0415 0.0000
RUB 0.0549 0.0002
SEK 0.4799 -0.0023
THB 0.1334 0.0003
TRY 0.5428 -0.0044
UAH 0.1461 0.0011
XDR 5.8171 0.0127
ZAR 0.2689 -0.0013
Login mobil
Live
  • ŞTIRI
    • Economie
    • Politic
    • Social
    • Life
    Briliant Technologies și Guard One au câștigat Poșta
    Briliant Technologies și Guard One au câștigat Poșta
    Telekom România va proteja BNR de atacurile cibernetice
    Telekom România va proteja BNR de atacurile cibernetice
    VIDEO Profit TV - Să ajutăm business-ul. UNSAR: România este tributară asigurărilor auto și unui cadru legislativ pentru asigurări de locuințe ce sigur poate fi îmbunătățit. Creștere a interesului românilor pentru tot ceea ce înseamnă asigurare
    VIDEO Profit TV - Să ajutăm business-ul. UNSAR: România este tributară asigurărilor auto și unui cadru legislativ pentru asigurări de locuințe ce sigur poate fi îmbunătățit. Creștere a interesului românilor pentru tot ceea ce înseamnă asigurare
    Airbus a livrat primele elicoptere H135 de generație nouă statului român
    Airbus a livrat primele elicoptere H135 de generație nouă statului român
    Francezii de la Thales capitalizează subsidiara din România. Un centru de inginerie a fost deschis în Capitală în urmă cu doi ani
    Francezii de la Thales capitalizează subsidiara din România. Un centru de inginerie a fost deschis în Capitală în urmă cu doi ani
  • MUST READ
  • POVEŞTI cu PROFIT
    • Financiar
      • Bănci
      • Asigurări
      • Piaţa de capital
    • Energie
    • Retail
    • IT&C
    • VECINI
    • Auto / Transporturi
    • Turism
    • Real Estate & Constructii
    • Agribusiness
    • Farma
    • Media & Advertising / CSR
    • Confesiuni de afaceri
    • Back in Business
    Bursa revine pe creștere. Salt de 5% pentru acțiunile Băncii Transilvania
    Bursa revine pe creștere. Salt de 5% pentru acțiunile Băncii Transilvania
    Tranzacție: Endava, cu operațiuni și în România, cumpără agenția digitală FIVE și intră în Croația
    Tranzacție: Endava, cu operațiuni și în România, cumpără agenția digitală FIVE și intră în Croația
    Star Alliance - Datele a sute de mii de pasageri de companii aeriene, pe mâinile hackerilor
    Star Alliance - Datele a sute de mii de pasageri de companii aeriene, pe mâinile hackerilor
    Oficiul European de Luptă Antifraudă a identificat tentative de fraudă cu vaccinuri în valoare de 14 miliarde de euro
    Oficiul European de Luptă Antifraudă a identificat tentative de fraudă cu vaccinuri în valoare de 14 miliarde de euro
    OTP Bank, profit în scădere cu trei sferturi, avans de 13% al creditării
    OTP Bank, profit în scădere cu trei sferturi, avans de 13% al creditării
  • PERSPECTIVE
  • TAXE şi CONSULTANŢĂ
  • PROFITUL TĂU
    • Servicii financiare
    • Bursa
    • Gadget / Internet
    • Auto
    • Retail
    • Lifestyle
    • Entertainment
    • Sport
    • Utilitare
    Bursa revine pe creștere. Salt de 5% pentru acțiunile Băncii Transilvania
    Bursa revine pe creștere. Salt de 5% pentru acțiunile Băncii Transilvania
    VIDEO Epic fail: Ministrul Justiției a discutat cu protestari greșiți, crezând că sunt pentru dosarul 10 august
    VIDEO Epic fail: Ministrul Justiției a discutat cu protestari greșiți, crezând că sunt pentru dosarul 10 august
    OTP Bank, profit în scădere cu trei sferturi, avans de 13% al creditării
    OTP Bank, profit în scădere cu trei sferturi, avans de 13% al creditării
    Google accelerează ritmul de dezvoltare pentru Chrome
    Google accelerează ritmul de dezvoltare pentru Chrome
    VIDEO Babardeală cu bucluc sau porno balamuc a câștigat Ursul de Aur pentru cel mai bun film
    VIDEO Babardeală cu bucluc sau porno balamuc a câștigat Ursul de Aur pentru cel mai bun film
  • OPINII
  • BLOOMBERG
  1. Home
  2. Must read
  3. EXCLUSIV Cea mai importantă decizie din istoria ASF, cu efect pentru milioane de șoferi. Ce conține documentul care va fi, astăzi, pe masa Consiliului

EXCLUSIV Cea mai importantă decizie din istoria ASF, cu efect pentru milioane de șoferi. Ce conține documentul care va fi, astăzi, pe masa Consiliului

Must read

EXCLUSIV Cea mai importantă decizie din istoria  ASF, cu efect pentru milioane de șoferi. Ce conține documentul care va fi, astăzi, pe masa Consiliului
Şerban Buşcu
Şerban Buşcu
scris 26 iul 2017

Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară votează, astăzi, norma RCA în forma în care a ieșit după mai multe rânduri de discuții cu reprezentanți ai asigurătorilor, ai service-urilor și ai firmelor de transport. Având în vedere amploarea schimbărilor, dar și numărul semnificativ al celor care vor beneficia de ele, este, probabil, cel mai important document emis până acum de Autoritate. Profit.ro a aflat care sunt cele mai importante prevederi ale actului și cum vor afecta viața clienților și a persoanelor păgubite în accidente.

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

Deplina libertate a păgubitului de a alege service-ul care să îi repare mașina, condiții complet noi în ceea ce privește aplicarea sistemului bonus-malus (în funcție de care prețul RCA poate varia cu peste 100%), decontare directă în caz de accident și un tratament special acordat clienților care primesc oferte de preț peste un anumit nivel.

Acestea sunt doar câteva dintre schimbările majore pe care noua normă RCA le aduce legislației locale în domeniu.

FOTO Cel mai nou și mai inedit job de pe litoral: îndrumător pentru turiștii care traversează calea ferată CITEȘTE ȘI FOTO Cel mai nou și mai inedit job de pe litoral: îndrumător pentru turiștii care traversează calea ferată

Profit.ro a analizat chiar ultima formă a acestui document care urmează să fie discutat și votat, astăzi, în Consiliul ASF și care va intra în vigoare în următoarele câteva zile.

Această ultimă formă a proiectului de normă aduce schimbări importante chiar și comparativ cu proiectul postat de ASF pe site în urmă cu două săptămâni.

Profit.ro vă prezintă cele mai importante schimbări și potențialul lor impact asupra celor peste 6 milioane de șoferi obligați să își facă RCA în România și a celor câteva sute de mii dintre aceștia care suferă, anual daune.

Păgubitul va alege service-ul, fără restricții sau recomandări. Specialiștii din service, nu cei din firmele de asigurare, vor decide ce reparații trebuie făcute sau ce piese trebuie înlocuite

Două dintre marile schimbări vizează relația dintre păgubit-asigurător și unitățile service. Aceste schimbări au apărut ulterior publicării proiectului de normă, în contextul discuțiilor organizate de ASF cu toți actorii pieței.

Practic, unitățile service au câștigat dreptul, definit expres prin lege, de a își impune soluțiile tehnice.

“Soluțiile tehnice finale de remediere a avariilor se stabilesc de către unitatea reparatoare, în acord cu documentația tehnică din manualul de reparație al producătorului auto și sunt acceptate de către persoana prejudiciată”, arată norma.

Deși poate lăsa loc unor fraude în relația cu firmele de asigurare, având în vedere că unitățile service au tot interesul să factureze reparații cât mai scumpe, această prevedere este una favorabilă păgubitului cel puțin pe termen scurt.

La rândul lor, firmele de asigurare încearcă, firesc, să ofere soluții tehnice cât mai puțin costisitoare, motiv pentru care, de exemplu, decid de cele mai multe ori reparația unor piese, deși acestea s-ar putea afla într-o stare care să necesite înlocuirea lor.

Pe termen lung, fără un control strict al evaluărilor făcute de unitățile service, prevederea poate conduce la o creștere substanțială a daunalități, fapt care va deveni un argument pentru asigurători în sensul creșterii tarifelor RCA. O astfel de situație ar fi defavorabilă tuturor șoferilor din România.

În aceeași logică folosită în cazul soluțiilor tehnice, noua normă ia firmelor de asigurare și dreptul de a “împinge” păgubitul către anumite unități reparatoare agreeate din diverse motive.

EXCLUSIV Schimbări majore în piața asigurărilor. “Mr. Exclusivitate”, prima victimă a revoluției din RCA CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Schimbări majore în piața asigurărilor. “Mr. Exclusivitate”, prima victimă a revoluției din RCA

Potrivit normei, procesul verbal de constatare a daunei va cuprinde, printre altele, “informarea persoanei prejudiciate cu privire la dreptul acesteia de a se putea adresa oricărei unități reparatoare....fără nicio restricție sau constrângere din partea asigurătorului RCA sau unității reparatoare auto, care ar putea să îi influențeze opțiunea”.

Aceste două prevederi, reiese din discuțiile la care au asitat și reporterii Profit.ro, sunt doar premergătoare unei liberalizări a domeniului de constatare și evaluare a daunelor.

La una dintre întâlnirile organizate de ASF, toate părțile prezente, inclusiv asigurătorii, au convenit ca, la începutul anului viitor, să se pună în discuție și modalitatea concretă prin care constatorii și evaluatorii de daună vor deveni o meserie liberală, independentă de asigurători sau de service-uri.

Va apărea, astfel, o a treia categorie de specialiști în daune: specialiștii independenți la care păgubitul va putea apela dacă este nemulțumit de soluția dată de service sau de asigurător.

Bonus-malus așa cum nu a mai fost vreodată: șoferii care își schimbă mașina își vor păstra bonusul fără dificultăți. Penalizări de șase ori mai mari pentru șoferii cu peste 2  daune pe an și bonus mai mare pentru cei fără evenimente

Pentru a doua oară în ultimele nouă luni, va fi modificat și sistemul bonus-malus, în funcție de care prețul asigurării RCA va putea varia cu până la 180% în plus sau cu până la 50% în minus. Nici în acest caz, forma finală a normei, consultată de Profit.ro, nu coincide cu cea postată pe site-ul ASF.

O primă mare modificare vizează șoferii care se află temporar în această situație (au cumpărat o mașină nouă înainte de a o vinde pe cea veche). Pentru ei va fi mai ușor să îi păstreze categoria de bonus în care se încadrează (reducerea de primă) și, în plus, vor avea posibilitatea de a își alege, unde e cazul, cea mai bună încadrare în sistemul bonus malus, în funcție de istoricul mașinilor.

FOTO Pasager într-un avion Wizz Air, pe un scaun fără spătar CITEȘTE ȘI FOTO Pasager într-un avion Wizz Air, pe un scaun fără spătar

“ …reînoirea contractului de asigurare încheiat de către persoanele fizice care dețin mai multe vehicule se încadrează în cea mai favorabilă clasă de bonus malus corespunzătoare istoricului de daunalitate al asiguratului”, spune norma.

Această prevedere rezolvă o problemă importantă a șoferilor din România, care a făcut și obiectul mai multor plângeri adresate ASF.  Până acum, legea spunea că, indiferent de categoria în care se încadrează la un moment dat, un șofer care își înmatriculează o mașină nouă înainte de a o vinde pe cea veche va intra automat în categoria B0.

Amenzi pentru două firme mari de asigurare. Oferta de RCA nu era completă, spune ASF CITEȘTE ȘI Amenzi pentru două firme mari de asigurare. Oferta de RCA nu era completă, spune ASF

Pentru șoferii fără daune la activ (peste 90% dintre cei care își fac anual RCA) această formă a legii era o bătaie de cap, pentru că, dacă nu își vindeau din timp mașina veche, puteau pierde o reducere de până la 50%, aferentă clasei de bonus în care erau încadrați.

Noua normă rezolvă această problemă și dă dreptul șoferilor de a-și păstra categoria de bonus.

Pe de altă parte, norma modifică pașii adăugați în caz de accident, dar și valoarea totală a bonusului sau, după caz, a malusului.

Dacă în forma lui inițială documentul arăta că șoferii sunt penalizați cu patru clase pentru fiecare eveniment pentru care s-a plătit o despăgubire (adică ajungeau la penalizarea maximă din doar două accidente comise într-un singur an), acum norma spune că penalizarea se reduce la doar două clase.

Astfel, un șofer încadrat la categoria B0 va ajunge M2 după prima daună și va plăti un RCA mai scump cu 20% și doar la M4 după a doua daună, caz în care va plăti un preț cu 40% mai mare față de tariful de bază.

Nu în ultimul rând, se schimbă și procentele de reducere, respectiv penalizare, aplicate șoferilor în funcție de categoria unde sunt încadrați. Numărul claselor rămâne același, adică 8 pentru bonus și 8 pentru malus, însă penalizarea maximă la tarif poate ajunge la 180% (față de doar 32% cât este în prezent și de 200% cât propunea norma în forma ei inițială).

În același timp, bonusul maxim va fi de 50%, față de 32% cât este în prezent.

Proiectul de act normativ pune la dispoziția clienților de RCA și două metode noi pentru a reduce tarifele. Dacă folosesc aparate care urmăresc comportamentul în trafic (de tip telematics) sau dacă demonstrează că au urmat cursuri de condus preventiv, ei pot solicita o reducere de preț, în contextul în care și riscurile asumate de asigurători scad.

RCA pe sistem CASCO: decontarea directă va fi ofertată obligatoriu de toți asigurătorii

Decontarea directă presupune ca reparația să fie plătită de către asigurătorul RCA al șoferului păgubit. Ulterior, respectiva firma de asigurare își va recupera prejudiciul de la asigurătorul șoferului vinovat.

EXCLUSIV Grupul german Ergo, controlat de gigantul Munich Re, va depune actele pentru licența de vânzare RCA în România CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Grupul german Ergo, controlat de gigantul Munich Re, va depune actele pentru licența de vânzare RCA în România

Această formulă nu este obligatorie, însă firmele de asigurare sunt obligate să o prezinte tuturor clienților.

Decontarea directă va funcționa ca o clauză suplimentară la contractul RCA și va presupune și plata unui supliment de primă. Nivelul suplimentului va fi stabilit de asigurător și verificat de actuari independenți avizați de ASF.

Șoferii care primesc prețuri mari, dar nu din cauza daunelor, vor fi repartizați aleatoriu cu tarife mai mici. Cât de mare va fi un preț prea mare?

Tratamentul special acordat clienților cu risc ridicat reprezintă o premieră absolută pentru piața din România și, prin modalitatea concretă de aplicare, chiar pentru Europa.

Noțiunea de asigurat cu risc ridicat și misteriosul “factor N” - introduse în premieră prin noua Lege RCA care va intra în vigoare pe 12 iulie și explicate parțial în proiectul de normă lansat de ASF - vor funcționa mai degrabă ca o barieră  pusă în fața asigurătorilor, decât ca soluție concretă dedicată șoferilor cu multe daune.

Asiguratul cu risc ridicat și factorul “N”, formule folosite și în alte țări, dar aplicate într-un mod original în România, sunt gândite pentru a “speria” firmele de asigurare și pentru a evita astfel, fără a interveni direct în prețuri, o altă explozie a tarifelor, similar celei de după falimentele Astra și Carpatica.

Noile reglementări spun că șoferii care vor primi de la trei firme de asigurare oferte care să depășească de cel puțin “ N” ori tarifele de referință calculate de ASF pentru categoria sa vor beneficia de o repartizare către un asigurător, la un tarif mai mic. Factorul „N” care va fi înmulțit cu tariful de referință urmează să fie calculat de Biroul Asigurătorilor Auto din România și avizat de ASF.

În realitate, însă, asiguratul cu risc ridicat poate fi oricare dintre șoferii din România, chiar și cei care nu au făcut un accident în viața lor. Aceasta se întâmplă pentru că, după cum ne explică reprezentanții ASF, “încadrarea în risc ridicat are în vedere segmentele, criteriile de risc, nu numărul de accidente produse”.

Concret, ce spun cei de la ASF înseamnă că, atunci când se face comparația între tarifele obținute de la asigurători și produsul dintre tariful de referință și factorul N, se ia în calcul, în ambele părți, și încadrarea în bonus sau malus.

Să prespunem că tariful de referință pentru un anumit tip de șofer este 100 de lei; dacă el are malus maxim, adică 8 (creștere de 100% față de prețul de bază), tariful de referință pentru el va fi 200. Dacă factorul “N” ce urmează să fie calculat de BAAR ar fi 1,1, atunci ar trebui ca șoferul să primească trei oferte mai mari de 220 de lei (100X2X1,1) pentru a fi considerat client cu grad ridicat de risc.

Totul depinde, însă, de factorul „N”. Prin calcularea acestui indicator, BAAR, adică unul dintre reprezentanții pieței, va trebui să stabilească, practic, ce înseamnă tarif ridicat. Cel mai probabil, ASF nu va valida o formulă de calcul din care să rezulte un “N” cu mult peste intervalul 1-1,5. Deja la un “N” de 1,5, firmele de asigurare ar avea posibilitatea să se ducă cu 50% peste tariful de referință fără a risca să preia clienți nedoriți.

BAAR nu a finalizat, încă, formulele și poartă discuții aproape zilnic cu ASF pentru acestea. Probabil, valoarea factorului “N” va fi anunțată peste o săptămână-două. Ca principiu, însă, el va fi același pentru toate segmentele de clienți, și spun sursel Profit.ro, se va situa în apropierea valorii de 1,5, cel mai probabil 1,4.

Aceasta va însemna că orice client care primește trei oferte cu 40%-50% mai mari decât tarifele de referință calculate de ASF va putea apela la BAAR care îl va repartiza către un asigurător la un tarif egal cu cel de referință. 

viewscnt
Afla mai multe despre
rca
pret rca
bonus malus
norma rca

Poţi citi în continuare

  • Firmele de asigurare nu mai scumpesc RCA. Vor avea “N” motive să țină prețurile constante. Care vor fi tarifele în următorul an
    Firmele de asigurare nu mai scumpesc RCA. Vor avea “N” motive să țină prețurile constante. Care vor fi tarifele în următorul an 10 iul 2017
  • evoMAG intră pe piața asigurărilor
    evoMAG intră pe piața asigurărilor 25 iul 2017
Urmărește poveștile cu profit pe:
PROFIT TV - live și program

EVENIMENTE PROFIT.ro

Premiul CFA România pentru cea mai bună acoperire mediatică a economiei

Ultimele ştiri

  • Bursa revine pe creștere. Salt de 5% pentru acțiunile Băncii Transilvania astăzi, 22:24
  • Circa 22 de milioane de oameni au sărăcit în America Latină și Caraibe din cauza pandemiei astăzi, 21:33
  • Oamenii risipesc anual aproape un miliard de tone de alimente astăzi, 21:17
  • DOCUMENT Nouă listă cu țări pentru care este impusă carantina. Elevii din anii terminali, trimiși la școală și în orașe "roșii" astăzi, 20:54
  • vezi toate ştirile

Newsletter

Pentru o sinteza cu cele mai importante evenimente economice ale zilei te rugam sa te abonezi la

Curs BNR

1 EUR4.8784 +0.0016+0.03 %
1 USD4.0503 +0.0162+0.40 %
1 GBP5.6437 +0.0025+0.04 %
1 CHF4.3880 -0.0168-0.38 %

Curs BNR oferit de cursvalutar.ro

Refinantare credit

Calculatorul estimeaza economia de costuri care se poate obtine prin refinantarea unui credit.

INFORMATII DESPRE CREDITUL ACTUAL

%
luni
%

INFORMATII DESPRE NOUL CREDIT

%
%
%
luni
 

Poti consulta si restul calculatoarelor aici

DISCLAIMER:
Acest calculator este informativ si simuleaza conditiile pentru creditare, pentru o oferta finala va rugam sa contactati banca dumneavoastra.

 

 

Must read

ULTIMA ORĂ Coronavirus: Primele cazuri de infectare cu tulpina sud-africană în România
ULTIMA ORĂ Coronavirus: Primele cazuri de infectare cu tulpina sud-africană în România
  • Tranzacție - După ce a închis toate magazinele din mall-uri, Braiconf, cel mai mare producător de cămăși din România, vinde către Kaufland terenul fabricii de la Brăila și investește într-un sediu nou. „Vremurile excepționale cer măsuri excepționale.”
    Tranzacție - După ce a închis toate magazinele din mall-uri, Braiconf, cel mai mare producător de cămăși din România, vinde către Kaufland terenul fabricii de la Brăila și investește într-un sediu nou. „Vremurile excepționale cer măsuri excepționale.”
  • Sorin Crețeanu, autorizat să înceapă proiectul rezidențial de lux de lângă Stejarii lui Țiriac. Vrea să se extindă în zonă
    Sorin Crețeanu, autorizat să înceapă proiectul rezidențial de lux de lângă Stejarii lui Țiriac. Vrea să se extindă în zonă
mai multe
  • Câți clienți a preluat Premier Energy de la AIK și ce facturi au fost achitate
    Câți clienți a preluat Premier Energy de la AIK și ce facturi au fost achitate
  • VIDEO Profit TV - Să ajutăm business-ul. UNSAR: România este tributară asigurărilor auto și unui cadru legislativ pentru asigurări de locuințe ce sigur poate fi îmbunătățit. Creștere a interesului românilor pentru tot ceea ce înseamnă asigurare
    VIDEO Profit TV - Să ajutăm business-ul. UNSAR: România este tributară asigurărilor auto și unui cadru legislativ pentru asigurări de locuințe ce sigur poate fi îmbunătățit. Creștere a interesului românilor pentru tot ceea ce înseamnă asigurare
  • Contact
  • Publicitate
  • Despre noi
  • About cookies

The Social Responsibility of Business is to Increase Its Profits.

Milton Friedman

© 2021 Profit.ro. Toate drepturile rezervate.

Dezvoltat de 1616.ro