ANALIZĂ Ce s-a schimbat în strategia Dacia: posibili concurenți pentru VW Golf, T-Cross și Skoda Octavia

ANALIZĂ Ce s-a schimbat în strategia Dacia: posibili concurenți pentru VW Golf, T-Cross și Skoda Octavia
Gabriel Dogaru
Gabriel Dogaru
scris 4 apr 2023

Dacia și-a reevaluat potențialul și oportunitățile de extindere în ultimele luni și toate informațiile care vin dinspre marca românească arată că oficialii grupului Renault care conduc Dacia au decis să lărgească gama, în locul unei extinderi a piețelor pe care este prezentă marca.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

În repetate rânduri, cei de la Dacia au spus răspicat că nu sunt interesați de o extindere a mărcii pe noi piețe. „Nu suntem preocupați să creștem geografic”, au spus șefii Dacia, care însă nu au negat și nu au respins niciodată o extindere a gamei.

Având în vedere că modelul de business este unul foarte profitabil, este rațional să încerce să-l multiplice pentru a genera și mai mult profit companiei. În contextul în care multe mărci se pregătesc să treacă complet la propulsia electrică, este inevitabil ca unele segmente să rămână neacoperite sau să ofere mașini tot mai scumpe.

FOTO Audi Q6 e-tron, dezvăluit sub camuflaj. Șeful mărcii a anunțat că pregătește un model electric și mai mic CITEȘTE ȘI FOTO Audi Q6 e-tron, dezvăluit sub camuflaj. Șeful mărcii a anunțat că pregătește un model electric și mai mic

Acestea sunt punctele vulnerabile din piață pe care Dacia se pregătește să profite. Rețeta pe care se bazează marca de la Mioveni este simplă: mașini tot mai bine făcute, pe noua platformă CMF-B, cu prețuri care să facă imposibilă orice cuncurență.

S-a vorbit despre o diferență de circa 7.000 de euro față de cel mai ieftin automobil similar ca dimensiuni, o diferență care devine tot mai importantă și oferă o marjă de manevră tot mai largă în contextul actual în care toate mașinile s-au scumpit cu 2 – 3 mii de euro.

„Dacia a intrat într-o nouă fază a evoluției sale și se pregătește să abordeze segmentul C, mizând pe aceleași atuuri care au contribuit la succesul actual al mărcii: preocuparea de a răspunde așteptărilor clienților, oferindu-le ceea ce este esențial, la cel mai bun raport prestații/preț”, a declarat Mihai Bordeanu Director General Automobile Dacia, la momentul la care a fost anunțată alocarea producției în cele două uzine ale mărcii, România și Maroc. Dar declarația are mai multe substraturi, nu doar cele legate de Bigster.

FOTO Start la prima secțiune de autostradă în zona montană din istoria României CITEȘTE ȘI FOTO Start la prima secțiune de autostradă în zona montană din istoria României

Totul pleacă de la platforma CMF-B a Renault Group care „reprezintă un element important în strategia industrială a mărcii Dacia, asigurând dezvoltarea unei game largi de vehicule, cu lungimi de la 4,1 metri la 4,6 metri”. Iar cei de la Dacia dezvăluie subtil și ce conține „planul produs”: sedan, hatch și SUV din segmentele B și C, cu tracțiune 4x2 sau 4x4, și echipate cu motorizări termice sau hibride, conforme cu evoluția reglementărilor în domeniu”.

Dacia vorbește despre o „ofensivă în segmentul C”, ceea ce înseamnă, prin însuși sensul acestui cuvânt, că nu discutăm doar despre un SUV (Bigster) și un wagon derivat dintr-un model de segment B (Jogger), ci despre cel puțin alte două modele. Aceste două modele au fost anunțate, confirmate, fără să fie nominalizate, iar din discursurile reprezentanților Dacia reiese tot mai bine conturat faptul că un al treilea model va fi prezent în gamă.

Trei posibile noi modele Dacia

Locurile libere pe care le-ar putea ocupa Dacia, în această „ofensivă” pot fi deduse din segmentele cele mai vândute din piața europeană: un SUV de clasă B, mai mic decât Duster, un hatchback compact, cu o lungime comparabilă cu VW Golf (4,30 – 4,40), și un sedan compact, rival pentru Skoda Octavia (4,50 – 4,60) sunt cele mai raționale direcții de dezvoltare. În segmentele de SUV, nu este exclusă o încercare de dezvoltare a unui derivat de caroserie al lui Bigster, dar acesta pare mai puțin probabil.

România vrea să atragă investitori străini în producția bateriilor de autovehicule electrice. Planul pregătit CITEȘTE ȘI România vrea să atragă investitori străini în producția bateriilor de autovehicule electrice. Planul pregătit

Dacă le analizăm pe rând, putem înțelege de ce Dacia va extinde gama pe aceste direcții.

Un crossover de clasă B, mai mic decât Duster, la circa 4,20 metri, va închide golul dintre actuala familie Sandero și Stepway (4,10 metri) și Duster. Este o zonă extrem de disputată, cerută de public și potrivită pentru extindere. Xavier Martinet a confirmat interesul companiei pentru acest segment, iar declarațiile acestuia sunt în măsură să confirme startul unei dezvoltări. „Simțim că este spațiu pentru a le diferenția mai mult, așa că asta este ceva ce vom investiga, între Stepway și Duster”. Cu un preț de circa 16.000 de euro, un crossover cu aspect de Duster, dar mai mic cu 15 de cm decât popularul SUV ar deveni imediat un best-seller pe segmentul său, acolo unde T-Cross/T-Roc sau Skoda Kamiq sunt printre cele mai populare.

Clasa compactă rămâne unul dintre cele mai mari segmente de piață din Europa, chiar dacă o parte din clienți a migrat către C-SUV. VW Golf este în continuare cel mai vândut model, dar el nu va mai avea înlocuitor cu motoare termice, la finalul generației. Același lucru se va întâmpla cu Renault Megane și Ford Focus. Practic, europenii nu vor mai avea prea multe hatchback-uri compacte cu motoare termice, pe care să le cumpere, iar Dacia ar putea deveni cea mai bună ofertă, cu un hatchback compact, de 4,35 metri, cu un preț puțin mai mare decât Sandero, dar spațiu ca în Duster. Ar putea fi și în versiune Stepway, cu un potențial și mai mare.

FOTO Primele fotografii-spion cu Dacia Duster 3 CITEȘTE ȘI FOTO Primele fotografii-spion cu Dacia Duster 3

Nu în ultimul rând, un sedan compact, de tip fastback, cu o lungime de aproape 4,60 metri, care să înlocuiască nu doar Logan, care și-a restrâns dramatic piețele, ci și Megane Sedan, pe piețele pe care încă mai există cerere de astfel de caroserie, ar putea deveni un concurent puternic pentru Skoda Octavia, care a rămas cel mai vândut model al cehilor, cu o amprentă puternică inclusiv în Germania.

Cele trei modele ar urma să facă din Dacia o gamă completă, care în următorul deceniu s-ar putea electrifica complet, pe măsură ce tehnologia specifică va deveni mai ieftină.

ULTIMA ORĂ Dacia a anunțat unde va fi produs Bigster CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Dacia a anunțat unde va fi produs Bigster

Dacia mizează pe o creștere foarte mare

Alocarea producției anunțată de șefii Dacia mai dezvăluie și alte informații din cadrul planurilor companiei. La București, anunțul referitor la producția Bigster – Duster a venit și cu referiri la mutarea parțială a lui Jogger în uzina din Tanger, Maroc. Dincolo de acest anunț, adevărul este un pic mai dur decât pare: Jogger se va muta aproape complet în Maroc, pentru a putea face loc lui Bigster, în 2024.

Denis Le Vot, CEO al mărcii Dacia, a fost prezent în Tanger pentru a discuta cu cei de acolo alocările de producție. Vizita a marcat lansarea modelului Jogger Hybrid pe piața din Maroc, iar în conferința de presă desfășurată cu acest prilej Denis Le Vot a anunțat că uzina va beneficia de o nouă linie de producție, dedicată propulsiei hibrid, pe care va fi adus Jogger.

„Maroc joacă un rol extrem de important pentru noi, iar uzina din Tanger este un pilon în configurația industrială a mărcii Dacia și a Grupului Renault. Uzina din Tanger și-a dovedit eficiența industrială și acest nou model va consolida și îmbogăți povestea de succes a mărcii Dacia în Maroc” a spus Denis le vot în Maroc.

FOTO Start la asfaltarea Podului de la Brăila, care va fi unul dintre cele mai mari din Europa CITEȘTE ȘI FOTO Start la asfaltarea Podului de la Brăila, care va fi unul dintre cele mai mari din Europa

Capacitatea acestei noi linii va ajunge la 120.000 de unități anual, o valoare care nu va putea fi acoperită, cel mai probabil, doar de Jogger, însă asta confirmă faptul că la Mioveni va rămâne doar producția destinată pieței locale și regionale. Pe de altă parte, este foarte probabil ca noua linie de asamblare din Tanger să preia și producția lui Sandero hibrid, care va fi introdus, inevitabil, mai devreme sau mai târziu, în oferta acestui model.

Estimările Profit.ro, arată că în 2022 la Mioveni au fost produse aproape 214.000 de automobile Duster, la care s-au adăugat circa 25.000 de Logan, circa 3.000 Sandero și peste 70.000 de Jogger. Producția a crescut cu aproximativ 60.000 de autoturisme față de 2021, în special cu ajutorul Jogger, care a luat locul producției de Sandero, trimis către Maroc.

Vânzările lui Jogger ar putea crește în 2023 chiar și cu 100%, având în vedere că 2022 a fost an de lansare, cu start al comenzilor abia în martie. Dar chiar și așa, acest model nu ar putea acoperi capacitatea de 120.000 anuală a liniei din Tanger, ceea ce înseamnă că acolo va fi alocat un nou model.

În fabrica din România, noul Duster va veni cu o creștere destul de mare a producției, în 2024, iar din 2025 Bigster va aduce și el cel puțin 50.000 de unități produse anual la Mioveni, an în care uzina ar atinge din nou capacitatea maximă de producție atinsă ultima dată în 2019. În cazul lansării de noi produse în orizontul 2026 – 2027, fabrica de automobile din Mioveni va avea nevoie de extinderea începută înainte de pandemie, care ar putea crește capacitatea la circa 400.000 de automobile anual.

viewscnt
Afla mai multe despre
noi modele dacia
dacia duster 3
dacia bigster
suv dacia