Administrația Fondului pentru Mediu anunță lansarea sesiunii de înscriere în cadrul Programului Rabla Auto 2025 pentru persoane fizice începând cu data de 30 septembrie 2025, ora 10:00. Sesiunea va rămâne deschisă până la data de 25 noiembrie 2025, ora 23:59 sau până la epuizarea bugetului alocat.
Reamintim că programul ar fi trebuit să înceapă în luna iunie, dar a fost suspendat pentru ca noul guvern numit să decidă dacă mai este oportun să finanțeze achiziția de mașini electrice și termice. Ulterior, decizia care a surprins cel mai mult a fost cea prin care sesiunea dedicată persoanelor juridice și administrației locale a fost anulată complet. În plus, bugetul alocat persoanelor fizice s-a diminuat drastic, de la 600 milioane lei, la 200 milioane lei.

Potrivit anunțului AFM, bugetele alocate sunt de 80.000.000 lei pentru achiziționarea autovehiculelor noi cu sisteme de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a motocicletelor și autovehiculelor cu sistem de propulsie hibrid, și 120.000.000 lei pentru achiziționarea autovehiculelor noi plug-in hibrid sau a motocicletelor electrice și autovehiculelor pur electrice sau cu pilă de combustie cu hidrogen.
Persoanele fizice vor putea să se înscrie pe siteul AFM direct, fără să mai apeleze la dealerii auto. Apoi, cu tichetul primit vor putea alege ce mașină vor cumpăra.
Valoarea ecotichetelor acordate în cadrul programului Rabla Auto pentru persoanele fizice a fost modificată față de versiunea din luna iunie:

18.500 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen;
15.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou plugin hibrid sau a unei motociclete electrice;
12.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid;
10.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a unei motociclete.
Pentru detalii privind înscrierea în program și documentele necesare, vă rugăm să consultați site-ul oficial al Administrației Fondului pentru Mediu: https://www.afm.ro/rabla_auto_pf_ghid_finantare.php.
Industria auto a criticat dur programul
Principala asociație a industriei auto din țară propusese un ecotichet cu o valoarea cu 50% mai mare decât cel care va fi implementat (27.500 lei, față de 18.500 lei).

APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile) se declarase profund nemulțumită de cum a fost gestionată dezbaterea publică pentru Rabla și a adăugat că marele risc este să avem „un program de formă care să eșueze din nou” (cum s-a întâmplat în 2024, când cererea pe electrice a fost slabă.
APIA mai spunea că, din întreg bugetul, ar trebui direcționate către full-electrice și hibride plug-in, 140 milioane lei (70% din bugetul total) și NU 120 milioane lei, cum este prevăzut.
APIA a atras atenția că „menținerea aceluiași nivel de sprijin va conduce, inevitabil, la același rezultat – bani blocați în conturi, în loc de mașini electrice noi pe șosele. De aici apare întrebarea legitimă: se dorește un program de succes sau doar bifarea unui exercițiu birocratic?”
Ce s-ar putea întâmpla cu Programul Rabla pe viitor
Diana Buzoianu, ministra mediului, a spus de mai multe ori în ultima lună că sunt discuții „destul de avansate” cu Ministerul Fondurilor Europene pentru mutarea acestui program pe Fondul Social pentru Climă, din 2026, așa încât el să fie finanțat din fonduri europene și să nu mai depindă de bugetul național.

Ea a adăugat și că trebuie făcute o serie de schimbări la Rabla, astfel încât să nu mai fie „concurs de vouchere”
„Eu cred că trebuie să fie regândit cu totul modul cum au fost scrise strategic proiectele din AFM. Eu nu cred că Ministerul Mediului trebuie să fie un minister de concurs de vouchere sau în câte secunde câte vouchere putem să dăm, ci cred că ar trebui să fie un minister care să drămuiască puținii bani pe care îi are la dispoziție, să se ducă exact la programele strategice care să rezolve problemele care ne pun și nouă viața în pericol. Vorbim aici de iazuri care nu au fost încă ecologizate, de o rată de colectare foarte mică a deșeurilor. Toate lucrurile acestea au nevoie de bani în spate. Or, dacă banii principali pe care noi îi gestionăm îi dăm pe vouchere… Eu nu spun, s-ar putea să fie un proiect foarte bun, dar poate că nu este menirea Fondului pentru Mediu să acopere aceste proiecte”, a declarat ministra, pentru Agerpres.