CATL nu mai repetă experiența din Ungaria și a ales să construiască noua fabrică de baterii din Spania cu muncitori chinezi. Reprezentanții companiei au declarat la momentul startului lucrărilor că are în vedere să aducă temporar din China nu mai puțin de 2.000 de muncitori chinezi, care să lucreze la ritmul dorit.
Spaniolii vor fi angajați ulterior, în fabrică, după ce aceasta va fi gata, fiind estimată o forță de muncă necesară de circa 3000 de persoane. De altfel, alegerea Spaniei a avut pe lista de criterii salariile mai mici decât în alte state vestice ale Europei, ceea ce va contribui la reducerea costurilor de producție.
Fabrica va fi construită în Figueruelas, în Aragon, chiar lângă uzina Stellantis, aflată la numai 30 de kilometri de Zaragoza. Aici vor fi produse atât mașini ale grupului franco-italiano-american, cât și mașini ale Leapmotor, partenerul chinez al Stellantis. În timpul ceremoniei care a marcat startul lucrărilor, reprezentanții Stellantis și CATL au sigilat două ziare, Heraldo de Aragon din Spania și Ziarul Poporului din China, într-o capsulă a timpului care va fi plasată la intrarea în fabrică.
Pentru CATL este o schimbare de strategie, de această dată, față de uzina pe care au constrit-o în Ungaria, în apropiere de uzina BMW. Din acest motiv, compania chineză a avut probleme mari în găsirea de angajați, cel mai probabil salariile oferite fiind mai mici în comparație cu nivelul de salarizare din Ungaria. Această situație a generat un decalaj față de planurile inițiale, în privința datei de inaugurare a producției de baterii din Debrecen.
Fabrica va costa 4,1 miliarde de euro, finanțarea fiind asigurată de ambele companii, CATL și Stellantis, în cadrul unui parteneriat.
Bateriile produse în noua fabrică vor avea o chimie de tip Litiu Fier Fosfat (LFP), capacitatea maximă a uzinei urmând să ajungă la 50 Gwh. Producția ar trebui să înceapă la sfârșitul anului 2026.
Fabrica va fi deținută în părți egale de Stellantis și CATL 50/50, iar ritmul producției va ține seama de evoluția pieței de automobile electrice din Europa și de „sprijinul oferit de autoritățile spaniole și europene”.
Stellantis a anunțat că bateriile vor fi folosite pe toate mărcile sale, de la autoturisme clasice, la crossovere și SUV-uri, în special din segmentele B și C, în care prețul final este un factor important.
CATL mai are două fabrici de baterii în Europa, una în Germania și cealaltă în Ungaria, de unde livrează baterii pentru aproape toate mărcile auto locale.
Stellantis a primit din partea guvernului spaniol un ajutor de stat în valoare de 300 de milioane de euro, sub forma unui grant de 272 de milioane de euro și a unui împrumut de 26 de milioane de euro, pentru a construi această fabrică, în platforma industrială unde se află și liniile de fabricație ale modelelor electrice Peugeot 208 și Opel Corsa. Spania este una dintre țările UE cu cele mai mari ajutoare acordate industriei auto, pentru electrificare.














