Decizie CJUE: „Greva spontană” a personalului unei companii aeriene nu anulează obligația de a despăgubi pasagerii

Decizie CJUE: „Greva spontană” a personalului unei companii aeriene nu anulează obligația de a despăgubi pasagerii
scris 18 apr 2018

O „grevă spontană” a personalului navigant ca urmare a anunțului surpriză privind o restructurare nu constituite o „împrejurare excepțională” care să permită companiei aeriene să se libereze de obligația de compensare în cazul anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor, a decis marți Curtea de Justiție a Uniuni Europene (CJUE).

Decizia CJUE, care este aplicabilă pentru cazuri similare în toate statele membre, a pornit de la cazul companiei aeriene germane TUIfly, care, în septembrie 2016, şi-a anunţat, surprinzător, personalul cu privire la un plan de restructurare. Ca urmare, timp de aproximativ o săptămână, personalul navigant a intrat în concediu medical, ca formă de protest, rata absenteismului pentru motive medicale ajungând până la 89 % din personalul navigant tehnic și la 62 % din personalul navigant comercial. 

În urma acestei „greve spontane” numeroase zboruri TUIfly au fost anulate sau au avut o întârziere de trei ore sau mai mare la sosire, dar, considerând că era vorba despre „împrejurări excepționale”,compania germană a refuzat să plătească pasagerilor afectați compensaţiile prevăzute de regulamentul european în domeniu (şi anume 250, 400 sau 600 de euro, în funcție de distanță).

O companie ungară care învață pasagerii curselor aeriene întârziate sau anulate cum să obțină despăgubiri intră pe piața din România CITEȘTE ȘI O companie ungară care învață pasagerii curselor aeriene întârziate sau anulate cum să obțină despăgubiri intră pe piața din România

Curtea de Justiție a UE a fost solicitată de două instanțe din Germania, unde pasagaerii au solicitat compensații, să lămurească dacă absența spontană a personalului navigant sub forma unei „greve spontane” se încadrează în sfera noţiunii „împrejurări excepționale”, astfel încât companiaaeriană ar putea fi liberată de obligația sa de compensare.

Curtea a răspuns în mod negativ la acesată întrebare, luând în considerare că există două condiții cumulative pentru ca un eveniment să poată fi calificat drept „împrejurare excepţională”: (1) acesta nu trebuie să fie, prin natura sau originea sa, inerent exercitării normale a activităţii companiei aeriene și 2) acesta trebuie să scapede sub controlul efectiv al companiei.

Spotul publicitar pentru noul Ford Fiesta, filmat într-unul din tunelurile subterane ale Palatului Parlamentului CITEȘTE ȘI Spotul publicitar pentru noul Ford Fiesta, filmat într-unul din tunelurile subterane ale Palatului Parlamentului

CJUE a constatat că cele două condiţii nu sunt îndeplinite în cazul respectiv: în primul rând, restructurările şi reorganizările se numără printre măsurile normale de gestionare a întreprinderilor, iar, în al doilea rând, „greva spontană” în cauză nu poate fi considerată ca scăpând controlului efectiv al TUIfly deoarece își are originea într-o decizie a TUIfly, situație care a și încetat printr-un acord încheiat cu reprezentanții lucrătorilor.

Curtea concluzioneză că nu este conform prevederilor europene aplicarea distincției de greve legale de cele care nu ar fi legale, pentru acorda sau nu despăgubiri pasagerilor.

 

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
decizie
cjue
justitie
curte
ue
pasageri
despagubiri
greva
spontana
restructurare