FOTO Acord semnat pentru elicopterul cu care a fugit Ceaușescu

FOTO Acord semnat pentru elicopterul cu care a fugit Ceaușescu
scris 9 sep 2021

Elicopterul Dauphin cu înmatricularea 202 care a fost folosit de soții Ceaușescu în ziua de 22 decembrie pentru a fugi de pe clădirea Comitetului Central al Partidului Comunist Român va fi întreținut de experții Airbus Helicopters.

Asta după ce compania a semnat recent un acord-cadru pe trei ani cu Serviciul Român de Informații (SRI), prin U.M. 0929 București, care are ca obiect prestarea de servicii de mentenanță pentru elicoptere SA365N Dauphin utilizate la transportul înalților demnitari români, inclusiv al președinților. „Acordul-cadru are ca obiect prestarea de servicii de mentenanță pentru elicopterele Dauphin (revizii, reparații capitale RK, reparații curente, actualizări documentații tehnice elicopter, asigurarea de piese de schimb, echipamente, materiale funcționale)”, se arată în anunțul prin care SRI a lansat procedura de licitație restrânsă pentru cotractarea lucrărilor necesare elicopterelor. Valoarea acordului-cadru se ridică la peste 47 milioane de lei, adică aproximativ 9,5 milioane de euro, arată Adevarul.

Fapte bune făcute de Profi CITEȘTE ȘI Fapte bune făcute de Profi

România a achiziționat în anii '80 patru aparate bimotoare Dauphin SA-365 în varianta VIP, extrem de moderne în acel moment. Elicopterele au intrat în exploatarea Departamentului Securității Statului (DSS), erau destinate exclusiv pentru transportul soților Ceaușescu și au fost înmatriculate cu numere de bord de la 201 la 204. Acestea au înlocuit mai vechile elicoptere sovietice MI-8 (varianta VIP) și autohtonele IAR 316 produse la IAR din Ghimbav, sub licență de la compania franceză Aerospatiale. Cele din urmă au fost considerate prea periculoase de DSS pentru că aveau un singur motor. 

În momentul în care soții Ceaușescu au fugit din sediul CC, la manșa aparatului s-a aflat colonelul Vasile Maluțan. La bordul elicopterului cu înmatricularea 202 și seria 6143 se aflau nu mai puțin de 8 persoane: cuplul dictatorial, cei doi piloți, Manea Mănescu și Emil Bobu - membri CPEx - și doi ofițeri ai Direcției a V-a a Securității, care erau gărzile de corp ale lui Nicolae și Elena Ceaușescu. Cu toate că nu avea atinsă capacitatea maximă de încărcare, aeronava a fost extrem de instabilă la decolare existând chiar riscul prăbușirii. Tocmai din acest motiv, dar și din cauza pericolului de a fi doborât de Armata Română, colonelul Maluțan i-a abandonat pe dictator și pe soția acestuia la Titu, județul Dâmbovița.  

FOTO Acord semnat pentru elicopterul cu care a fugit Ceaușescu

viewscnt
Afla mai multe despre
airbus helicopters
ceaușescu