Primăria municipiului Iași a găzduit prezentarea primului autobuz urban din România cu propulsie pe bază de hidrogen și baterii litiu-ion, destinat transportului public cu emisii zero.
La eveniment au fost prezenți reprezentanți ale companiilor de transport în comun din Suceava, Bacău, Botoșani și Vaslui, scrie Agerpres.

'Suntem din nou la o schimbare de generație de tehnologii, de la autobuzul electric la autobuzul electric cu pilă de hidrogen, care va avea avantajul de creștere a autonomiei. Nu mai ești dependent sută la sută de o rețea electrică, ai posibilitatea de a ajunge în zone îndepărtate mai ales pe transportul metropolitan, și e construit în condiții de siguranță. Desigur, are și costuri mai mari, pentru că are ceva suplimentar față de autobuzul electric, dar cred că e un pas important în drumul nostru spre un oraș verde', a declarat primarul Iașiului, Mihai Chirica.

Acesta a afirmat că autobuzele cu hidrogen pot fi o soluție viabilă pentru orașele din România care își propun să investească în transport public curat, sigur și eficient. Totodată, a reamintit că Iașiul face parte dintre cele 100 de orașe din Uniunea Europeana care și-au propus să devină neutre din punct de vedere climatic până în anul 2030. Chirica a subliniat că traficul bazat pe vehicule cu motoare termice este unul dintre principalii factori poluanți, cu impact direct asupra sănătății populației.

'Neutralitatea climatică nu trebuie privită doar ca un efort al autorităților publice, ci trebuie să fie un efort colectiv al fiecărui cetățean care trebuie să înțeleagă că mobilitatea ecologică este unul dintre dezideratele supreme la care trebuie să aderăm fiecare dintre noi. Factorul poluator care ne afectează sănătate și contribuie într-un mod clar la creșterea numărului de îmbolnăviri este mobilitatea - utilizarea excesivă a vehiculelor cu ardere internă', a declarat Mihai Chirica.

Chirica a reamintit ca municipiul Iași investește constant în modernizarea transportului public, prin reabilitarea liniilor de tramvai și achiziția de noi vehicule. El a adăugat că, în viitor, transportul pe bază de hidrogen ar putea deveni o alternativa importanta la combustibilii fosili, inclusiv prin adaptarea vehiculelor electrice existente.
'Municipiul Iași s-a angajat în modernizarea transportului de călători. Investim cel mai mult în linii de tramvai dar și în mijloace de transport - tramvaie, și autobuze. Cred că pe viitor, transportul pe bază de hidrogen va invada nu doar piața mijloacelor de transport auto, în afara șinei, dar cred că ușor, ușor, se va ajunge la reconversia mijloacelor de transport electrice, fapt care, din punctul meu de vedere, ar fi un pas foarte important și renunțarea la combustibilul fosil', a declarat primarul Mihai Chirica.

Potrivit organizatorilor, evenimentul de la Iași face parte dintr-un tur național desfășurat între 15 septembrie și 3 octombrie, cu opriri în orașe precum Pitești, București, Cluj-Napoca și Oradea.
'Prin acest roadshow dorim să aducem mai aproape de autoritățile locale și de partenerii noștri o soluție de mobilitate urbană care îmbină inovația cu responsabilitatea față de mediu. Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell este un exemplu concret al angajamentului nostru de a susține tranziția către transportul public sustenabil în România, dar și o soluție tehnică viabilă pentru înlocuirea autobuzelor cu propulsie convențională', a declarat Bogdan Aldea, manager vânzări și marketing.

Autobuzul cu hidrogen prezentat la Iași, are o capacitate de transport de până la 88 de pasageri (solo) și 128 de pasageri (articulat), și oferă o autonomie de până la 600 kilometri în varianta solo și aproximativ 500 km în varianta articulată, fără necesitatea încărcării intermediare.
Performanța este posibilă datorită combinației între bateriile litiu-ion de ultimă generație și pila de combustie pe bază de hidrogen.
'Prezentăm constant cele mai noi tehnologii din domeniul mobilității urbane, pentru ca atât cetățenii, cât și autoritățile să fie bine informați. Dacă va exista hidrogen ecologic și vor fi disponibile fonduri pentru atingerea neutralității climatice, astfel de autobuze ar putea circula și la Iași. Esențial este să rămânem conectați la inovații și, pe baza informațiilor corecte, să alegem soluțiile cele mai eficiente pentru oraș', a declarat directorul Companiei de Transport Public Iași,