Mai exact, autorii studiului, analizat de Profit.ro, au vrut să afle care sunt caracteristicile pe care le apreciază chinezii la mașinile germane și pentru ce cumpără germanii mașini din China.
Concluziile sunt relevante pentru ceea ce înseamnă fiecare dintre cele două industrii auto, dar arată și direcția în care ar putea migra Europa din perspectiva preferințelor pentru mașini.
Constructorii auto din China se află la a doua încercare de cucerire a Europei, după ce prima a eșuat lamentabil, din cauza imposibilității acestor companii de a menține ritmul reglementărilor europene în materie de siguranță și emisii, dar și pe cel al calității.
De data aceasta, ei au venit cu temele făcute, după cum arată testele de siguranță - care scot pe bandă rulantă mașini cu 5 stele - și nivelul ridicat de echipamente de asistență și finisaje aproape premium regăsite pe cele mai multe dintre mașini.
Cu toate acestea, ritmul de adoptare de către europeni a mașinilor produse în China este destul de lent și pare să se lovească de unele prejudecăți sau chiar de convingeri înrădăcinate în cei 100 de ani de existență a automobilului în Europa.
Paradoxal sau nu, și în China lucrurile stau asemănător. Criteriile care stau la baza deciziei de cumpărare pentru mulți dintre cetățenii chinezi sunt aproximativ aceleași ca în Europa. Diferă doar procentul lor în momentul deciziei de cumpărare și, în același timp, ușurința cu care chinezii și-au schimbat în timp preferințele.
Un raport realizat de YouGov la comanda Aumovio (fosta divizie Automotive din Continental) dezvăluie cât de mare este scepticismul clienților de automobile în Europa versus China, în fața produselor din cealaltă țară. Dar la fel de bine subliniază că prestigiul mărcilor europene încă mai contribuie la încrederea pe care o au chinezii în aceste mărci.
În timp ce șoferii din China își doresc în primul rând tehnologii avansate pentru mașina viitorului lor, șoferii germani se concentrează în principal pe siguranță. Aceasta este una dintre principalele concluzii ale Raportului Aumovio privind Mobilitatea.
Siguranța, mai puțin importantă în China
Conform studiului, 58% dintre șoferii germani consideră sistemele avansate de siguranță o caracteristică importantă pentru mașina viitorului. Prin comparație, respondenții chinezi dau dovadă de mai multă flexibilitate în preferințele lor, pentru că doar 37% dintre șoferi au menționat aceste sisteme.
Pentru 44% dintre participanții chinezi, o autonomie electrică de peste 600 de kilometri a fost cea mai importantă caracteristică a viitorului vehicul, în timp ce în Germania procentul a fost mai mare: 50%. O diferență majoră a fost observată la funcțiile de conducere autonomă, care sunt considerate semnificativ mai importante în China (39%) decât în Germania (15%).
Raportul de mobilitate a colectat date de la circa 1.000 de persoane din Germania și tot atâtea din China, prin intermediul unor interviuri online. Toți participanții la studiu dețin permis de conducere și conduc o mașină, fie ocazional, fie regulat.
Printre concluzii se numără și ideea fermă că o strategie universală nu este eficientă pentru companiile auto globale, fiind recomandată o abordare diferențiată a pieței, adaptată fiecărei regiuni.
Philipp von Hirschheydt, CEO al Aumovio, atrage atenția asupra diferențelor dintre cele două piețe, din punctul de vedere al preferințelor: „O prezență de succes pe piețele internaționale cheie, în special în Germania și China, necesită o înțelegere profundă și nuanțată a nevoilor clienților locali.”
Conform sondajului, un procent de 30% dintre șoferii chinezi ar alege o mașină europeană pentru următoarea achiziție, iar 32% ar opta pentru o marcă chinezească. Asta arată că atractivitatea mașinilor europene nu s-a diluat complet în China, dar situația tinde să se încline serios în favoarea mărcilor chinezești.
În schimb, în cealaltă parte a lumii, mai puțin de 10% dintre șoferii germani ar lua în considerare o mașină chinezească ca următor vehicul, iar procentul celor care ar opta la următoarea achiziție pentru o mașină europeană depășește 50%.
Preferințele de brand
Mașinile din China și Europa sunt considerate potențiale viitoare vehicule de către șoferii de pe ambele piețe, dar din motive complet diferite. Clienții germani își îndreaptă atenția către mașinile fabricate în China în principal datorită prețului. Conform raportului, mai mult de jumătate dintre respondenții germani au menționat un raport calitate-preț bun (59%) și o calitate fiabilă (52%) ca factori-cheie.
Pe de altă parte, clienții chinezi care sunt deschiși să achiziționeze un model european pun cel mai mare accent pe reputația mărcii (tradiția mărcii și simbolul statutului: 66%), precum și pe materiale și măiestria de înaltă calitate (66%).
De partea cealaltă, prețul competitiv este criteriu de achiziție pentru numai unul din cinci respondenți chinezi (22%).
În același timp, Germania acordă prea puțină atenție caracteristicilor avansate pentru care sunt cunoscute vehiculele chinezești.
Studiul mai subliniază că pentru consumatorii chinezi, achiziționarea unui model european este în primul rând o recunoaștere a moștenirii durabile a mărcilor și a calității înalte dovedite.
Tehnologia globală, cheia succesului
Acceptarea tehnologiei moderne este ridicată pe ambele piețe. În Germania (63%) și China (80%), oamenii nu se simt copleșiți de noile tehnologii din vehiculele lor. „Clienții din Germania - cea mai mare piață auto din Europa - și din China își doresc soluții integrate care să acopere întregul ecosistem al vehiculelor, de la componente individuale la sisteme complete”, spune Philipp von Hirschheydt, CEO al Aumovio, companie care produce astfel de tehnologii.
Când au fost întrebați despre cele mai importante caracteristici tehnologice ale viitoarei lor mașini, șoferii germani au menționat navigația încorporată cu informații despre trafic în timp real (85%), o bună integrare a smartphone-urilor (66%) și sistemele de asistență a șoferului (61%).
Aceste caracteristici sunt apreciate și în China, dar, spre deosebire de Germania, respondenții chinezi preferă într-o măsură mult mai mare asistenții vocali bazați pe inteligență artificială (71%, Germania: 39%) și funcțiile de conducere autonomă (70%, Germania: 32%).
Condusul autonom, în special, dezvăluie cele mai mari diferențe pe piață. 68% dintre respondenții chinezi consideră că condusul autonom crește siguranța rutieră, comparativ cu doar 38% în Germania. În timp ce consumatorii germani își propun să perfecționeze tehnologiile existente, șoferii chinezi aspiră să ridice mașina de mâine la un nivel complet nou.


















