FOTO Primul accident auto analizat cu raze X

FOTO Primul accident auto analizat cu raze X
Gabriel Dogaru
Gabriel Dogaru
scris 14 mar 2024

Investigațiile constructorilor auto asupra accidentelor, inclusiv prin testele de impact, sunt extrem de importante pentru dezvoltarea de sisteme de siguranță tot mai performante. Mercedes-Benz este renumită pentru tehnologiile de ultimă generație introduse pe mașinile sale pentru creșterea gradului de siguranță. Cea mai nouă metodă de investigare este bazată pe razele X, care permită să vadă în cele mai mici detalii ce se întâmplă sub caroserie.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Termenul de radiografie a unui accident nu mai este de-acum înainte doar o metaforă, ci o realitate. Mercedes-Benz a analizat ce se întâmplă când un obiect mobil lovește un autmobil C Class cu ajutorul razelor X. Testul a fost realizat în laboratoarele companiei și au un element de noutate: un accelerator de raze X, pe care în mod obișnuit îl vedem în clinicile de analize umane.

Primele prețuri pentru Dacia Spring facelift se întorc în timp 3 ani CITEȘTE ȘI Primele prețuri pentru Dacia Spring facelift se întorc în timp 3 ani

La o viteză de 60 km/h, automobilul Mercedes C Class este izbit lateral de o barieră de impact. Totul este înregistrat de dispozitivul special care este format dintr-un cadrul amplasat pe tavanul laboratorului de teste și care transmite datele către computer.

Împreună cu Institutul Fraunhofer pentru Dinamica de mare viteză, EMI (Institutul Ernst Mach) din Freiburg, Mercedes-Benz a analizat cu raze X, în premieră mondială, un accident real. La bord se afla un manechin de teste, cu anatomie feminină, special conceput pentru testele de impact lateral.

Scopul acestui test a fost să demonstreze capacitatea tehnologiei cu raze X de a vizualiza procesele de deformare internă cu o dinamică rapidă. Raazele X au permis inginerilor să vadă în cele mai mici detalii ce se întâmplă în timpul impactului. Analizele proceselor vor sta la baza dezvoltării de noi tehnologii de siguranță.

VIDEO Xiaomi începe să vândă mașini electrice. Planurile auto ale producătorului chinez de smartphone-uri CITEȘTE ȘI VIDEO Xiaomi începe să vândă mașini electrice. Planurile auto ale producătorului chinez de smartphone-uri

„Accidentul cu raze X al Mercedes-Benz stabilește o piatră de hotar în instrumentele de dezvoltare ale viitorului. Cu o vedere directă în interiorul ascuns, poate genera concluzii importante pentru îmbunătățirea în continuare a siguranței vehiculului. Mercedes-Benz își confirmă astfel rolul de pionier al siguranței în inginerie auto”, spune Markus Schäfer, Chief Technology Officer al Mercedes-Benz Group AG.

„Accidentul cu raze X de succes ne oferă informații valoroase pentru a optimiza în continuare tehnologia noastră pentru captarea informațiilor inaccesibile anterior. Fraunhofer EMI își urmărește astfel în mod constant strategia de utilizare a imaginilor cu raze X de mare viteză pentru a face vizibile procesele dinamice”, spune Malte Kurfiss, șeful Centrului de testare a impactului, Fraunhofer EMI.

De câțiva ani, divizia de siguranță a vehiculelor Mercedes-Benz studiază, împreună cu colegii de la EMI, posibilitatea utilizării tehnologiei cu raze X în testele de impact. Factorul decisiv pentru acest pas important a fost utilizarea unui accelerator liniar cu tehnologie de 1 kHz ca sursă de radiație.

VIDEO Aeroportul din Istanbul folosește câini de terapie CITEȘTE ȘI VIDEO Aeroportul din Istanbul folosește câini de terapie

Dispozitivul este mult mai puternic decât blițurile cu raze X utilizate anterior în teste, iar materialele utilizate în mod obișnuit în construcția vehiculelor să fie ecranate. Durata pulsului de raze X este de doar câteva microsecunde, ceea ce permite înregistrarea proceselor de deformare în testul de impact fără estomparea mișcării, iar fluxul permanent de impulsuri generează până la 1.000 de imagini pe secundă.

FOTO Primul accident auto analizat cu raze X

Pentru înregistrare, un receptor de imagine este situat sub vehiculul de testare, amintind de verificarea cu raze X a bagajelor din aeroport. Timp ce câteva milisecunde, la impact, sistemul de raze X filmează aproximativ 100 de imagini statice. Combinate într-un videoclip, ele oferă perspective extrem de interesante despre ceea ce se întâmplă în interiorul componentelor relevante pentru siguranță și în corpul manechinului în timpul unui accident. În acest fel, se poate observa în detaliu cum este presat toracele manechinului sau cum este deformată o componentă. Partea importantă pe drumul de la cercetare la aplicarea industrială este faptul că accidentul cu raze X nu afectează niciun alt instrument de analiză. Chiar și camerele interioare din vehiculul de testare a impactului înregistrează imagini fără nicio perturbare.

Primele prețuri pentru Dacia Spring facelift se întorc în timp 3 ani CITEȘTE ȘI Primele prețuri pentru Dacia Spring facelift se întorc în timp 3 ani

Mercedes-Benz este un pionier al testelor de impact în industria auto. Primul astfel de test a fost realizat pe 10 septembrie 1959, în aer liber, în apropierea fabricii din Sindelfingen. O mașină de testare a fost condusă frontal într-un obstacol solid, deschizând un nou capitol în cercetarea în materie de siguranță la Mercedes-Benz, deoarece a făcut posibilă studierea comportamentului la impact atât al vehiculelor, cât și al ocupanților în condiții realiste, folosind mașini de testare și manechine.

În prezent, Mercedes-Benz efectuează până la 900 de teste de impact pe an și aproximativ 1.700 de testări pe „sania” din Centrul Tehnologic pentru Siguranța Vehiculelor din Sindelfingen. În această simulare de accident, o sanie de probă, care poartă un autovehicul, este accelerată și frânată, pentru studierea forțelor care apar în timpul unui accident, de exemplu la nivelul centurilor de siguranță.

Mercedes a realizat și primul test de impact pe două vehicule complet electrice, în 2023. Un Mercedes EQA și un EQS s-au ciocnit într-un scenariu de accident real la 56 km/h, pentru a analiza comportamentul bateriei și al habitaclului. Rezultatul testului a fost foarte bun, spun reprezentanții constructorului german.

viewscnt
Afla mai multe despre
test raze x
mercedes raze x
accident raze x