Astfel, Fiscul va standardiza formatul în care trebuie transmise datele, după ce s-au constatat deficiențe în datele transmise de aceștia, precum conturi cu titulari de cont fără CNP, conturi fără beneficiar real sau conturi declarate cu data de naștere a titularului data de deschidere a contului, relevă datele analizate de Profit.ro.
În 2020, prin ordonanță de urgență, s-a instituit organizarea și operaționalizarea la nivelul ANAF a Registrului central electronic pentru conturi bancare și conturi de plăți identificate prin IBAN, reglementându-se totodată, categoriile de informații ce pot fi accesibile prin intermediul acestuia, precum și modalitatea și condițiile de accesare a acestuia.
Prin actul normativ s-a asigurat înființarea Registrului central electronic, care permite identificarea, în timp util, a tuturor persoanelor fizice sau juridice care dețin sau controlează conturi de plăți și conturi bancare identificate prin IBAN, astfel cum sunt definite în Regulamentul UE nr. 260/2012, casete de valori deținute de o instituție de credit pe teritoriul României, precum și asigurarea accesului Oficiului la acesta în mod direct și fără întârziere și a autorităților competente naționale pentru îndeplinirea obligațiilor care le revin.
Acest acces a contribuit la combaterea utilizării abuzive a entităților corporative și a altor entități juridice și a construcțiilor juridice în scopul spălării banilor sau al finanțării terorismului atât prin acordarea de sprijin la investigații, cât și prin efectele asupra reputației. De asemenea, s-a facilitat punerea la dispoziție în timp util și eficient a informațiilor pentru instituțiile financiare, precum și pentru autorități, inclusiv autorități din țări terțe, implicate în combaterea unor astfel de infracțiuni.
Tot în 2020, prin ordin ANAF s-a stabilit procedura de raportare.
Urmare aplicării prevederilor Ordinului președintelui ANAF, la nivelul Direcției Generale de Informații Fiscale au fost constatate o serie de deficiențe privind calitatea informațiilor transmise de către entitățile raportoare, inclusiv cu privire la datele beneficiarilor reali, semnalate cu ocazia filtrării datelor raportate și care aduc atingere realizării obiectivelor instituționale asumate, respectiv:
- Conturi cu titulari de cont fără CNP;
- Conturi fără beneficiar real;
- Conturi cu beneficiar real persoană juridică;
- Conturi nerezidenți cu beneficiar real persoană fizică fără NIF;
- Conturi rezidenți cu beneficiar real persoană fizică fără CNP;
- Conturi declarate cu data de naștere a titularului data de deschidere a contului.
Având în vedere că deficiențele creează dificultăți în gestionarea/centralizarea și verificarea datelor și totodată, afectează accesul facil la informațiile financiare relevante în îndeplinirea obligațiilor instituite în sarcina Agenției, se impune recalibrarea și eficientizarea modului și criteriilor de raportare al datelor și informațiilor, arată ANAF.
Astfel, se impune optimizarea instrumentului curent de raportare și a reducerii gradului de erori și distorsiuni în raportare, care să permită interogarea informațiilor raportate în Registrul central electronic pentru conturi bancare și conturi de plăți identificate prin IBAN și acordarea de asistență entităților raportoare, care afectează fluxul de lucru intern în ceea ce privește datele recepționate, și asigurarea corelării între structurile beneficiare ale datelor pentru a crește performanța în procesarea acestora.
Totodată, acest proces are rolul de a îmbunătăți, a simplifica și monitoriza eficient procesarea, generarea și transmiterea datelor de raportare, prin introducerea rapidă a unor câmpuri relevante de căutare în Registrul mai sus menționat și de a facilita și a permite valorificarea ulterioară a acestor date/informații.















