GRAFIC Constructorii auto atrag atenția: „Subvențiile contează!”. Cota de piață a mașinilor electrice este influențată de PIB pe locuitor, iar România este la coada clasamentului

„Subvențiile contează” este mesajul pe care îl transmite Asociația Constructorilor Auto din Europa (ACEA) către autoritățile europene, prin care cer stimularea cererii de autovehicule electrice cu subvenții.
Alatura-te Profit InsiderJoin Profit Insider
GRAFIC Constructorii auto atrag atenția: „Subvențiile contează!”. Cota de piață a mașinilor electrice este influențată de PIB pe locuitor, iar România este la coada clasamentului

Reprezentanții constructorilor auto demonstrează cu cifre concrete faptul că vânzările de autovehicule electrice din Europa sunt dependente de nivelul de trai din țările uniunii. ACEA publică un nou raport care conține situația cotei de piață a vehiculelor electrice (BEV) în relație cu PIB pe cap de locuitor. Graficul publicat arată cât de mică este ponderea BEV în țările sărace ale UE, între care se regăsește inevitabil România.

La noi, după eliminarea subvenției prin Programul Rabla, piața a intrat într-un declin care a accentuat scăderea din anul anterior. Acest lucru este evidențiat în raportul ACEA pentru toată regiunea Europei Centrale și de Est, unde PIB pe cap de locuitor este simțitor mai mic decât în vest.

ANUNȚ Un nou tronson deschis pe Autostrada Moldovei VIDEO&FOTO CITEȘTE ȘI ANUNȚ Un nou tronson deschis pe Autostrada Moldovei VIDEO&FOTO

„Când guvernul acționează, rezultatul este imediat. Programul Poloniei „NaszEauto” a dublat înmatriculările electrice în câteva luni, în timp ce schema de granturi din Slovenia a adus creșteri de 89%. În Spania programul MOVES III a crescut cu peste 8% înmatriculările BEV iar bonusurile la achiziție din Portugalia, scutirile de taxe și scutirile de impozite pentru companii au determinat o cotă de piață de peste 21%.

Acestea nu sunt coincidențe”, spune ACEA, care dă exemple din cele două țări mari, Franța și Germania, care au generat scăderi masive ale vânzărilor de mașini electrice atunci când au stopat programele de subvenționare.

Ilustrația grafică bazată pe legăturile dintre PIB pe cap de locuitor și cota de piață a mașinilor electrice arată clar cum țările UE sunt grupate în țări cu PIB ridicat, unde cota de piață BEV ajunge la aproape 30%, în timp ce media PIB pe cap de locuitor este de 63,680 euro, și țări cu PIB redus sau mediu, în care media PIB/locuitor este 26.059 euro și cota de piață medie este 6,9%.

ANUNȚ SRI: Regulile pe aeroport pentru transportul lichidelor în bagajul de mână CITEȘTE ȘI ANUNȚ SRI: Regulile pe aeroport pentru transportul lichidelor în bagajul de mână

Aici cea mai bună performanță o are Portugalia, cu 20% cotă și PIB/locuitor peste 20.000 de euro, dar țări precum Bulgaria, România, Polonia, Grecia, unde PIB/locuitor nu ajunge la 25.000 de euro, ponderea mașinilor electrice în vânzările de BEV este foarte redusă. România se află la coada clasamentului, după Bulgaria și Polonia, cu 6,9% cotă de piață, în strânsă legătură cu PIB/locuitor care a fost în 2024 18.560 euro, conform Eurostat.

Acesta este motivul pentru care fără subvenție populația nu-și permite să cumpere în volume mari automobile electrice.

Exemplele de subvenții și bonusuri acordate de câteva dintre țările UE conțin o mulțime de formule de ajutor, care pot începe de la creditele fiscale sau reduceri de taxe și impozite și pot ajunge până la tichete de valoare, cu opțiuni de paliere de subvenții în funcție de veniturile cumpărătorilor sau de prețurile de listă ale mașinilor, în așa fel încât să fie ajutate persoanele care au mai multă nevoie de subvenție, adică cei care vor putea cu greu să-și cumpere un automobil electric, la prețurile de listă.

Kia vrea să-și tripleze producția de mașini electrice în Europa CITEȘTE ȘI Kia vrea să-și tripleze producția de mașini electrice în Europa

Din industria auto s-au cerut în repetate rânduri măsuri extinse la nivelul tuturor țărilor membre, respectiv programe de casare de tip Rabla care să se aplice la nivelul UE și care să fie suplimentate, după caz, și de programe locale.

Industria auto este obligată de legislația europeană să reducă drastic emisiile de carbon până în 2030, iar din 2035 va fi obligată să treacă complet la propulsia electrică, fiind interzisă vânzarea de mașini care emit CO2, ceea ce înseamnă implicit vânzarea exclusiv de mașini electrice. Acest lucru generează costuri foarte mari pentru industria auto, atât pentru investițiile necesare în dezvoltarea de mașini noi cu motoare electrice, mașini care ar trebui să se vândă în cantități tot mai mari, cât și în penalități pe care companiile auto le vor plăti dacă nu își respectă limitele de emisii la fiecare etapă stabilită de legislație.

Din acest motiv, ACEA cere autorităților europene să ia măsuri care să stimuleze vânzare de mașini electrice, pentru a nu împinge către faliment industria auto, care reprezintă unul dintre sectoarele industriale cu cel mai mare impact asupra PIB-ului UE, asupra volumul de forță de muncă absorbit și asupra exporturilor uniunii.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News
NewsLetter

Pentru o sinteza cu cele mai importante evenimente economice ale zilei te rugam sa te abonezi la newsletter:

Citeste in continuare
Imobil de prestigiu situat pe strada Emanoil Porumbaru
  • {literal}{/literal} băi

De vânzare
2.600.000 €
Ultimele ştiri
De weekend
Curs BNR
1 EUR5.0848 +0.0013+0.03 %
1 USD4.3684 -0.0105-0.24 %
1 GBP5.8295 -0.0049-0.08 %
1 CHF5.4867 -0.0125-0.23 %

Curs BNR oferit de cursvalutar.ro

News.ro
Playtech.ro
APARTAMENT 2 CAMERE - FLOREASCA - GRADINA INTERIOARA - COMISION 0%
  • {literal}{/literal} dormitor
  • {literal}{/literal} baie

De vânzare
216.408 €
Cele mai citite