Vânzările de autoturisme au crescut în acest an, pe primele 11 luni, cu 1,4%, după o lună noiembrie care a adus un avans aproape la fel de mic, de 2,1%. În total, Uniunea Europeană a înmatriculat luna trecută 887.491 de autoturisme, cu peste 400.000 mai puține decât în urmă cu șase ani, când se depășeau frecvent un milion de autoturisme lunar.
Cu tot cu UK și țările EFTA, înmatriculările au atins un nivel de 1,08 milioane de unități. România a avut una dintre cele mai mari creșteri, cu cele 35,6 procente anunțate deja de DGPCI la începutul lunii, Lituania fiind singura țară cu o creștere mai mare (37,3%) în noiembrie.
După 11 luni, piața auto europeană a înregistrat un volum total de 9,8 milioane de autoturisme înmatriculate, iar cu tot cu UK și EFTA Europa a ajuns la 12,1 milioane de unități.
România se numără printre cele nouă țări cu scădere în acest an, cu -1,3% în minus, volumul înmatriculat la noi fiind de 135.491 unități.
Cota de piață a mașinilor electrice a urcat la 16,9% în acest an, de la 13,4% în urmă cu un an. Înmatriculările de hibride au în schimb mai mult decât dublu, cu 34,6% din piață, fiind în acest moment cel mai vândut tip de motorizare din regiune.
Mașinile pe benzină și motorină continuă să scadă și au împreună 36,1%, cu o scădere de aproape 10 puncte procentuale în ultimul an.
Autoturismele complet electrice au înregistrat un total de 1.662.399 unități, cu o creștere de 44%, fiind susținute în special de cele mai mari patru piețe de EV din UE, care acoperă împreună 62% din toate vânzările electrice din Europa: Germania (+41,3%), Belgia (+10,2%), Olanda (+8,8%) și Franța (+9,1%).
La rândul lor, hibridele au crescut la 3.408.907 unități (+4,2%), impulsionate de creșterea din Spania (+26%), Franța (+24,2%), Germania (+8,7%) și Italia (+7,9%).
Un segment aparte este cel plug-in hybrid, mașini care au în acest an un volum de 912.723 de unități, datorită creșterilor de volum pentru piețe cheie precum Spania (+113%), Italia (+80,6%) și Germania (+62,7%). Cota de piață a PHEV este acum 9,3% din total, după o creștere de 38,4% față de anul trecut.
Înmatriculările de mașini exclusiv pe benzină au scăzut cu 18,6% în acest an, la un volum de 2.665.739 de unități și o cotă de 27%, iar cele diesel au scăzut cu 24,4%, la o cotă de 9%.
Creșteri pentru cei mai mulți producători, cu un nou avans pentru chinezi
Vânzările marilor grupuri auto din Europa au fost în general pozitive în penultima lună a anului, cu creștere de 4,1 procente pentru VW Group, +3% pentru Renault Group, +1,7% pentru BMW Group, dar situația nu a fost uniformă pentru toată lumea. Stellantis, de exemplu, al doilea cel mai mare grup din Europa, a încheiat luna noiembrie cu o scădere de -2,7%, având un declin de -15,5% pentru cea mai mare marcă din portofoliu, Peugeot, și de 21,8% pentru Jeep.
De la VW Group, Seat și Porsche au avut și ele scăderi, iar de la Renault Group, Dacia este cea care a încheiat luna cu o scădere ușoară, de -1,7%.
De asemenea, Toyota a avut un declin de aproape 10 procente, Mercedes, Volvo, Nissan, Tesla fiind alte companii cu rezultate sub nivelul celor din 2024.
Este vizibilă în schimb creșterea principalelor mărci din China: SAIC, care vinde brandul MG, a avut o creștere de 20% în noiembrie și de 26% pe toate cele 11 luni, ajungând acum la un volum de 273.991 autoturisme vândute în Europa.
De asemenea, BYD, care încearcă să-i ajungă din urmă pe rivalii de la SAIC, au avut o creștere masivă de peste trei ori, atingând un volum total în acest an de 159.869 unități înmatriculate, peste cifrele raportate de japonezii de la Suzuki, Mazda, Honda sau Mitsubishi.
















