Statisticile ACEA arată că România stă foarte prost în acest an, pe piața auto, în contrast cu micile vârfuri din iulie și august. Concret, România are o scădere de -9,6% a pieței de autoturisme, de la începutul anului, cu un volum de 96.307 unități înmatriculate în cele opt luni, adică circa 10.000 de vehicule mai puțin decât în urmă cu un an, motivul principal fiind amânarea și apoi anularea Programului Rabla din luna iunie.
Scăderea pe segmentul electric este a doua cea mai mare din Europa, -32%, după cea din Croația, țara noastră având un volum infim, 4.678 de unități, de autoturisme electrice înmatriculate în intervalul ianuarie - august, conform datelor analizate de Profit.ro.

Singurele vești bune sunte cele care arată că se înregistrează creșteri și la noi pe segmentele hibride (care sunt raportate cumulat), în vreme ce mașinile pe benzină și diesel au un declin uriaș, de aproximativ 40% față de anul trecut.
În luna august, România a avut una dintre cele mai mari creșteri ale înmatriculărilor de autoturisme din Europa, în luna august, cu cele 15.125 de unități raportate deja de autorități și de cele două asociații auto, procentul fiind de 51,7% avans față de august 2024.
Există suficiente informații din piață care arată că este vorba preponderent de auto-înmatriculări ale stocurilor dealerilor, pentru a nu intra sub incidența legislației europene privind GSR2, dar și pentru a avea mașinile pregătite de Programul Rabla.

Practic, o creștere mai mare decât cea din România a mai avut doar Lituania, procente foarte mari fiind semnalate și în Letonia (+39%), Austria (+25,3%) și Bulgaria (+25,9%), într-o lună marcată de obicei de concedii și de vânzări mai slabe. S-au înregistrat și scăderi foarte mari pe unele piețe, de exemplu Estonia (-41%), Finlanda (-19,2%) sau Cipru (-12,2%).
În total, luna august a adus un volum total de 677.786 autoturisme înmatriculate în UE și de 791.349 autoturisme cu tot cu țările EFTA și Marea Britanie, o creștere de peste 5 procente (4,7% cu tot cu EFTA și UK).
Cel mai mare segment al pieței a fost în august cel al hibridelor, care a crescut din nou cu 14,1% și a ajuns la un volum de 229.970 de vehicule, peste cele 178.156 de mașini cu benzină și 120.797 de mașini cu propulsie electrică.
În același timp, cea mai mare creștere a fost pe segmentul PHEV, +54,5%, cu un total de 70.545 unități cu care a depășit segmentul diesel, aflat într-un declin accelerat.
Pe segmentul electric creșterea generală a fost de 30,2%, cele mai mari piețe fiind Germania, cu aproape 40.000 de unități și +45% față de anul trecut, urmată de Franța, cu 17.000 de unități și +29,3%, precum și de Belgia și Olanda, cu peste 9.000 de unități fiecare, dar cu scăderi de câteva procente.
România a avut cea mai mare creștere pe electrice (+92%), dar la un volum nesemnificativ, de sub 1000 de unități, unul dintre cele mai mici din UE.

După opt luni, Europa are 7,16 milioane de autoturisme înmatriculate, un volum mai mic cu 0,1% față de cel din urmă cu un an. Piața a înregistrat creșteri foarte mari pe electrice (+24,8%, 1,13 milioane de autoturisme BEV), pe PHEV (+27,2%, 631.783 vehicule) și pe full-hibride (+16,4%, 2,48 milioane autoturisme HEV), în timp ce mașinile pe benzină și cele diesel au continuat să scadă la 2 milioane de unități (-19,7%) și, respectiv, 674.477 unități (-25,7%).
Renault și Dacia, creșteri pe linie, Toyota și Hyundai în declin
În privința evoluției mărcilor și marilor companii auto, este vizibilă o creștere înregistrată de cele trei mari grupuri europene, VW, Stellantis și Renault, în august, inclusiv pentru Dacia, care crește la 34.800 unităi în august, cu 8,6%, și reușește să obțină un volum ușor peste cel al Renault.
Scăderi au fost raportate de Toyota (-1,5%), Kia (-6,5%), Ford (-3,5%), dar cel mai mare rămâne declinul Tesla (-36,6%), care a coborât în august sub Suzuki și Nissan, cu 8.220 vehicule înmatriculate.

După opt luni, VW Group, cea mai mare companie auto din Europa, are o creștere de 4,1%, în timp ce principalul rival, Stellantis, are o scădere de aproape 9 procente.
Dacia și Renault au rezultate bune, cu 373.954 de unități pentru marca românească (+3,4%) și un total de 814.414 autoturisme pentru întreg grupul francez, care reușește să obțină un avans de 5,8% raportat la anul precedent.
Toyota (-6,5%), Hyundai Group (-5%), Volvo (-17,4%), Suzuki (-15,6%) și mai ales Tesla (-42,9%) sunt cele mai importante mărci cu scăderi din piață, de la începutul acestui an.