Franța nu va da bani celor care cumpără mașini electrice care nu sunt produse în Europa sau care nu folosesc celule de baterii produse în Europa, în cadrul noului program care începe la 1 octombrie și vine în completarea leasingului social pentru mașini electrice, pornit în iulie, relevă datele analizate de Profit.ro.
Prin noul plan de subvenționare, francezii primesc între 1.000 și 1.400 de euro pentru achiziția unui vehicul electric, dar suma variază în funcție de veniturile pe familie.
Prima condiție drastică este prețul de listă, fără opționale, care nu trebuie să depășească 47.000 de euro. Limita este una severă, pentru că nu multe mașini electrice reușesc să afișeze acest preț, cel puțin dacă nu luăm în calcul discounturile și ofertele.

O a doua condiție este greutatea de maxim 2,4 tone, care limitează suplimentar mașinile subvenționate, astfel că sunt eliminate din start mașinile premium, scumpe, SUV-urile mari, care sunt grele și mașinile cu baterii foarte mari, care sunt și grele și costisitoare.
Un alt criteriu de selecție este bugetul familiei care solicită acest ajutor, pentru că suma acordată este mai mare, 1.400 de euro, dacă veniturile sunt mici, și de 1.000 euro, respectiv, 1.065 euro, dacă veniturile sunt mai mari.
În privința condițiilor de origine, Franța a adoptat o soluție asemănătoare cu cea din Marea Britanie, astfel că nu este suficient ca mașina să fie asamblată în Europa, din kituri SKD sau CKD, ci trebuie să fie produsă în totalitate în Europa.
Asta exclude din start mașinile produse în China, SUA sau în alte regiuni ale lumii. BYD, de exemplu, importă acum mașini produse în Tailanda, cu care reușește să ocolească taxele vamale din UE, dar nu va putea să beneficieze de noua subvenție franceză.

De asemenea, celulele bateriilor utilizate trebuie să fie și ele produse într-o țară europeană, indiferent de compania care le produce.
Pe baza acestor condiții, cel mai vândut model electric din Franța, Renault 5, nu va fi eligibil, pentru că folosește baterii din China, cel puțin până când compania franceză nu va începe să folosească propriile baterii.
Aceeași situație este și la R4, un model care are aceeași platformă ca R5 și este din ce în ce mai vândut.
De la Renault, doar Scenic E-Tech va beneficia de subvenție și doar în versiunea Long Range, pentru că folosește baterii produse de LG în Polonia.
Dacia Spring nici nu intră în discuție, pentru că este produs integral în China, acesta fiind motivul pentru care nu beneficiază nici de leasingul social.

Rivalii de la Peugeot au și ei o gamă selectivă care se califică, din aceleași motive legate de baterii. E-3008 se califică cu bateria de 98 kWh, dar restul gamei de electrice nu este eligibilă.
La Volkswagen Group, sunt mai multe modele care sunt acceptate, pentru că sunt produse în Europa cu baterii din Europa. Audi Q4 e-tron, Skoda Enyaq și Elroq, precum și VW ID.4 pot primi subvenția, dar ID.3 nu primește pentru că are baterii chinezești.
Ford Puma este unul dintre modelele care se va putea bucura de avantajul de până la 1.400 de euro, pentru că este fabricat în România, iar bateriile sunt produse în Ungaria, de SK On. De la marca americană sunt probleme cu Explorer, care folosește pentru una dintre versiuni baterii produse în China, și Mach-E, care primește bateriile din Mexic.

De la Opel, doar Grandland electric poate fi cumpărat cu noua subvenție, în versiunea long range, iar de la Citroen, doar C5 Aircross, în timp ce e-C3 nu se încadrează în condițiile impuse.
Autoritățile sfătuiesc persoanele care doresc să aplice pentru achiziția unui vehicul electrice cu noua subvenție să ceară informații de la dealeri în privința originii vehiculului și bateriei, pentru a nu fi puși în situația de a li se respinge dosarul de finanțare.