Problemele financiare ale Northvolt ar putea indica vulnerabilități pentru industria EV.
Decizia șoc a Northvolt de săptămâna aceasta de a-și restrânge operațiunile și de a reduce locurile de muncă a stârnit temeri că cea mai bună șansă a Europei pentru a avea un campion al producției de baterii pentru vehicule electrice de origine autohtonă s-ar putea bloca, au declarat experți din sector și persoane familiare cu situația, pentru Reuters, preluată de News.ro.
Luptându-se cu întârzierile comenzilor și pierderea unui contract cu BMW de 2 miliarde de dolari, în iunie, CEO-ul și fostul director al Tesla Peter Carlsson a declarat luni că compania pe care a fondat-o în 2016 va înceta să producă material activ catodic (CAM) - o componentă esențială a bateriilor - anulează planurile pentru o fabrică suedeză și caută investitori pentru o fabrică în Polonia.
31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
Compania suedeză a declarat că se va concentra pe activitatea sa de bază de a produce celule de baterii, unitățile care stochează energia chimică. Decizia înseamnă efectiv că Northvolt, cel mai dezvoltat producător de baterii din Europa, a renunțat la misiunea sa inițială de a fi un magazin all-in-one care oferă totul, de la producția de materiale și fabricarea bateriilor până la reciclarea la sfârșitul duratei de viață.
Venind exact așa cum fostul șef al Băncii Centrale Europene, Mario Draghi, a avertizat despre concurența tehnologică ecologică din China într-un raport mult așteptat, anunțul ridică întrebări cu privire la capacitatea Northvolt de a fi o forță majoră în impulsul european în sectorul mobilității electrice. ”Northvolt a fost decanul industriei europene a bateriilor și dacă nu poate produce (baterii), asta arată într-adevăr că, din punct de vedere industrial, Europa va fi incredibil de dependentă de Asia în viitor”, a declarat Andy Leyland, cofondatorul lanțului de aprovizionare specialist SC Insights.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ General Motors și Hyundai au creat o nouă alianță autoEvan Hartley, analist al Benchmark Mineral Intelligence, a declarat că eliminarea producției de material activ catodic va pune Europa ”într-un dezavantaj suplimentar când vine vorba de producția locală”. Northvolt a avut probleme în fabricarea bateriilor de înaltă calitate în volume mari pentru a-și îndeplini obiectivele ambițioase în timp ce lupta cu rivalii chinezi precum CATL și BYD, au declarat analiștii pentru Reuters.
Afacerea extinsă a Northvolt a fost un factor de complicare, au adăugat ei. În revizuirea sa strategică, compania nu a abordat problema întârzierilor, dar a spus că se va concentra pe a fi lider în celulele bateriei. Northvolt va trebui acum să-și cumpere materialele active catodice de la furnizori chinezi sau sud-coreeni, a spus o persoană familiarizată cu problema.
CITEȘTE ȘI MG a anunțat lansarea în scurt timp a primei mașini cu baterie solid-state, cu peste 1000 km autonomieNecazurile Northvolt, care încă înregistrează pierderi, în ciuda obținerii de comenzi în valoare de peste 50 de miliarde de dolari de la clienți, inclusiv de la cel mai mare investitor Volkswagen, subliniază dificultatea Europei de a reduce dependența producătorilor de automobile occidentali de China, care controlează 85% din producția globală de celule de baterie, arată datele Agenției Internaționale pentru Energie.
Compania suedeză are investiții de 15 miliarde de dolari ,în acțiuni și datorii, de la o mulțime de investitori, inclusiv Goldman Sachs și Blackrock, arată documentele, și a încercat să strângă mai mulți bani pentru a-și finanța creșterea costisitoare. Dificultățile de a produce și livra baterii au declanșat anularea comenzii BMW de 2 miliarde de dolari, în iunie, au declarat pentru Reuters o persoană familiarizată cu problema și o sursă din industrie.
CITEȘTE ȘI Fiat oprește producția lui 500 electric, din cauza vânzărilor slabe. „În fabrică e un climat de disperare"Acest lucru a dus în cele din urmă la restructurarea strategică drastică, anunțată de luni. ”Situația a devenit din ce în ce mai complicată atunci când clienți precum BMW au anulat contractele de comenzi”, a declarat pentru Reuters o a treia sursă cu cunoștință directă a situației.
Decizia BMW de a-și anula contractul a fost rezultatul faptului că Northvolt a rămas cu doi ani în urmă cu bateriile pentru acordul respectiv. De asemenea, unitatea suedeză de producție de camioane a VW Scania a declarat în luna mai pentru Svenska Dagbladet că problemele de livrare ale Northvolt au împiedicat-o să livreze mii de camioane electrice anul trecut, subliniind o problemă larg răspândită.
Contactată de Reuters, Scania a refuzat să comenteze situația comenzilor sale.
Viitorul Northvolt pare acum incert. Fabrica sa emblematică din Skelleftea, în nordul Suediei, este departe de a atinge capacitatea maximă. Carlsson a declarat într-un ziar suedez, în iulie, că urmărește să atingă o producție inițială de 16 gigawați pe oră (GWh) pe an până în 2026, o întârziere de trei ani față de ținta inițială, conform ziarului. Acest lucru ridică întrebări cu privire la momentul în care fabrica poate funcționa la capacitatea sa maximă de 60 GWh pe an, suficient pentru a produce baterii pentru un milion de mașini anual. Și pune sub semnul întrebării viitorul a trei gigafabrici planificate la Heide, Germania, Quebec, Canada și Göteborg, au spus analiștii din industrie.
Alte afaceri potențial expuse riscului sunt compania mixtă a companiei suedeze pentru o fabrică de conversie a litiului cu Galp Energia din Portugalia, o companie suedeză de reciclare a materialelor bateriilor numită Revolt Ett, precum și Hydrovolt, un joint venture de reciclare a bateriilor cu Norsk Hydro.