"Urmare întârzierilor înregistrate în implementarea celor două proiecte de investiții care fac obiectul celor trei contracte de finanțare, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a solicitat Ministerului Finanțelor efectuarea demersurilor necesare pentru amendarea celor trei contracte de finanțare în scopul extinderii termenelor de finalizare a proiectelor prevăzute în cuprinsul acestora de la decembrie 2025 (ambele proiecte) la trimestrul III 2026 (în cazul proiectului autostrada A7), respectiv la trimestrul IV 2026 (în cazul proiectului autostrada A3). Pe baza acestei solicitări, Ministerul Finanțelor a efectuat demersurile necesare către Banca Europeană de Investiții în data de 8 aprilie 2025, în vederea amendării celor trei Contracte de finanțare. Banca a fost de acord cu extinderea termenelor de finalizare a proiectelor", potrivit Ministerului Finanțelor.
La baza disponibilizării sumelor din cele trei împrumuturi stă realizarea a două proiecte, autostrăzile A3 (secțiunile 3A2, de la Nadășelu la Mihăiești, cu o lungime de 16,80 km; 3B1, de la Mihăiești la Zimbor, cu o lungime de 13,26 km; și 3B2, de la Zimbor la Poarta Sălajului, cu o lungime de 12,24 km) și A7 (secțiunile Ploiești - Buzău, cu o lungime de 63,25 km; Buzău - Focșani, cu o lungime de 82,44 km; Focșani - Bacău, cu o lungime de 95,9 km; și Bacău - Pașcani, cu o lungime de 77,39 km).

Ambele proiecte sunt incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență. Proiectele sunt implementate de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, prin Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. (CNAIR). Conform prevederilor celor 3 contracte de finanțare sus menționate, ambele proiecte urmau a se finaliza în anul 2025.
Până la data prezentei:
- din împrumutul în valoare de 600 milioane euro, contractat în 2023 pentru sprijinirea realizării autostrăzii A7, au fost efectuate trageri în valoare totală de 500 milioane euro
- împrumutul în valoare de 200 milioane euro, contractat în 2023 pentru sprijinirea realizării autostrăzii A3, a fost utilizat integral
- din împrumutul în valoare de 600 milioane euro, contractat în 2024 pentru sprijinirea realizării autostrăzii A7, au fost efectuate trageri în valoare totală de 400 milioane euro

Pe parcursul implementării celor două investiții au fost întâmpinate o serie de dificultăți, după cum urmează:
În ce privește autostrada A3
Pentru contractul „Proiectare și execuție Autostrada Brașov – Tg. Mureș – Cluj – Oradea, Subsecțiunea 3A2: Nădășelu - Mihăiești (km 8+700 - km 25+500) și Subsecțiunea 3B1: Mihăiești - Zimbor (km 0+000 - km 13+260)”, la etapa Proiect tehnic de execuție (PTE) a rezultat că, din punct de vedere geologic, masivele de pământ prezintă eterogenitate litologică, atât pe direcție orizontală, cât și pe direcție verticală, lucru observat în forajele geotehnice. În ciuda respectării tuturor reglementărilor tehnice aplicabile în vigoare, a cerințelor unei proiectări prudente și a faptului că soluțiile de consolidare din Proiectul tehnic de execuție reprezintă maximul de soluție tehnică pentru stabilizarea versanților, în data de 06.09.2021, pe tronsonul cuprins între km 22+800 - km 23+600 și în data de 08.09.2021, pe tronsonul cuprins între km 10+800 - km 11+300 s-au produs importante alunecări de teren, cu deplasarea masivului de pământ și evoluții accelerate.
Antreprenorul a sistat lucrările cuprinse între km 10+800 - km 11+300 și km 22+800 - km 23+600 prevăzute în proiectul tehnic de execuție avizat, până la finalizarea expertizei tehnice elaborate în acest sens. În urma efectuării expertizei, s-a recomandat devierea traseului pentru a se evita zona cu risc de alunecări și a fost semnat, în data de 27 iunie 2024, un nou contract: „Proiectare și execuție lucrări de deviere a traseului situate între km 10+009 – km 12+000 și km 21+406 – km 24+890, aferente Autostrăzii Brașov - Târgu Mureș – Cluj - Oradea, subsecțiunea 3A2: Nădășelu – Mihăiești (km 8+700 – km 25+500)”.
Durata contractului prevede 9 luni pentru proiectare, 18 luni pentru execuția lucrărilor și 60 de luni pentru garanția lucrărilor, având ca dată estimată de finalizare luna octombrie 2026.
Ca urmare a modificărilor aduse proiectului Autostrada Brașov - Oradea, Sector Ogra – Borș, subsecțiunea 3A2 (Nădășelu—Mihăiești), în urma devierii traseului între km 10+009 – km 12+000 și km 21+406 – km 24+890, a devenit necesară revizuirea Acordului de mediu emis în 06.11.2017. Conform cerințelor beneficiarului (CNAIR S.A.), antreprenorul are obligația revizuirii Acordului de mediu din 06.11.2017, în conformitate cu noile soluții proiectate aferente acestei devieri. Antreprenorul a elaborat Memoriul de prezentare necesar procedurii de revizuire a acordului de mediu, în conformitate cu observațiile transmise de Agenția Națională pentru Mediu și Arii Protejate. Acordul de mediu nr. 5/06.11.2017 a fost revizuit cu decizia etapei de incadrare nr. 114/19.06.2025.
În plus față de cele de mai sus, au mai survenit o serie de întârzieri
- pe parcursul procedurilor de expropriere, precum și ale celor de scoaterea din fond forestier și defrișare a suprafețelor de pădure intersectate de amplasamentul autostrăzii (perioada 2023 - 2024);
- în predarea amplasamentului de către beneficiar;
- datorită condițiilor meteo adverse acceptate de supervizor în determinările intermediare, fiind avută în vedere necesitatea decalării tipurilor de lucrări ce nu pot fi executate în perioada rece, în conformitate cu prevederile legislației și normativelor în vigoare.
Termenul estimat în prezent pentru finalizarea lucrărilor de execuție aferente secțiunii de autostradă A3 între localitățile Nadășelu și Poarta Sălajului este trimestrul IV 2026.

În ce privește autostrada A7
Prelungirea duratei de execuție a lucrărilor a fost necesară ca urmare a identificării în amplasament a unor utilități noi, ulterior semnării contractelor de execuție a lucrărilor. Deținătorii acestor utilități nu au menționat aceste utilități în avizele emise la faza studiului de fezabilitate, astfel că acestea nu au fost luate în considerare în momentul elaborării ofertelor. Antreprenorul a fost nevoit să întocmească documentații tehnice pentru relocare, a obținut avize/acorduri din partea deținătorilor acestor utilități și a executat lucrările necesare relocării utilităților.
Un alt motiv care a contribuit la necesitatea prelungirii perioadei de implementare a proiectului l–a constituit necesitatea îmbunătățirii materialului de umplutură din gropile de împrumut, întrucât materialul prevăzut pentru execuția proiectului, prezent în gropile identificate inițial, s-a dovedit a fi inadecvat din punct de vedere calitativ, dar și insuficient din punct de vedere cantitativ pentru nevoile proiectului. În aceste condiții, antreprenorul a fost nevoit să identifice gropi de împrumut suplimentare pentru asigurarea materialului de umplutură.
Procedura de identificare și, ulterior, de expropriere a noilor locații pentru gropile de împrumut a determinat prelungirea duratei de execuție.
De asemenea, au fost identificate situri arheologice suplimentare celor identificate în cadrul
studiului de fezabilitate, iar complexitatea sitului arheologic Conduratu a fost deosebită.