Naval Group este în mijlocul unei controverse în Australia, legată de construcția unor submarine din clasa Attack de 80 de miliarde de dolari

Naval Group este în mijlocul unei controverse în Australia, legată de construcția unor submarine din clasa Attack de 80 de miliarde de dolari
Profit.ro
Profit.ro
scris 4 mar 2020

Naval Group este în mijlocul unei controverse în Australia, legată de un program de 80 de miliarde de dolari pentru construcția de submarine din clasa Attack, pentru care constructorul francez de nave s-a angajat ca 90% din activitățile de construcție să aibă loc în această țară, ulterior reieșind că în realitate procentul ar putea fi mult mai mic, potrivit unui articol publicat de site-ul The Strategist, al Australian Strategic Policy Institute.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară

Autorul articolului este Martin Hamilton-Smith, care a fost ofițer în Australian Defence Force timp de 24 de ani, ministru pentru Industria Apărării  în Australia de Sud în perioada 2014-2018 și ministru pentru Industriile Apărării și Spațiale între 2017 și 2018, scrie News.ro.

În opinia sa, succesul sau eșecul contractului ar putea configura atitudinea viitoare a națiunii față de finanțarea sectorului apărării.

FOTO Primele imagini cu Dacia Spring - noul vehicul electric al mărcii românești CITEȘTE ȘI FOTO Primele imagini cu Dacia Spring - noul vehicul electric al mărcii românești

Selectarea rapidă, discutabilă, a Naval Group ca proiectant al submarinelor a avut loc în ajunul alegerilor federale din 2016, pentru a încheia subiectul, a arătat Hamilton-Smith.

Pentru a câștiga licitația, Naval Group s-a angajat ca 90% din activitățile de construcție să fie realizate în Australia. Senatul australian a avut recent audieri din care au rezultat dovezi că aportul local la lucrările de construcție efectuate de Naval Group ar putea fi de numai 30%, iar Biroul Național de Audit din Australia a dezvăluit că o Comisie Consultativă pentru Construcții Navale se întreabă ”dacă riscurile programului nu sunt mai mari decât beneficiile”.

Pe 13 februarie, presa națională a relatat că directorul general al Naval Group Australia, John Davis, ”nu a putut să spună dacă ponderea echipamentelor industriale australiene ale navelor va atinge 50%, din cauza ”problemelor culturale” și a unor ”probleme specifice”.

Davis a avut o atitudine de desconsiderare a furnizorilor din industria de apărare a Australiei, afirmând că ”nu îndeplinesc așteptările”.

Comentariile exprimate de Naval Group au șocat pe mulți și au avut ca rezultat o reacție puternică din partea guvernului.

Pe 24 februarie, vicepreședintele executiv al Naval Group, Jean-Michel Billig, a schimbat încă o dată poziția companiei, dând asigurări unei comisii din Senat: ”Ne vom angaja la nivelul capacității industriei australiene, care va avea ca efect cheltuirea a cel puțin 60% din valoarea contractului Naval Group în Australia”.

O pondere de 70% atribuită și îndeplinită pentru submarinele diesel-electrice din clasa Collins ar fi putut reprezenta o aspirație pentru noul program, dar ideea de 60% este o evoluție binevenită, care trebuie să fie oficializată în contracte și măsurată și raportată de un audit, pentru asigurarea încrederii și certitudinii. De prea multe ori parlamentele australiene, industria, angajații și plătitorii de taxe au primit asigurări referitoare la conținutul local, pentru ca ulterior acesta să fie redus în contracte, notează autorul articolului.

Billig pare să garanteze că 60% din ”valoarea contractului va fi cheltuită” în Australia, aceasta fiind o precizare importantă. Noua poziție a Naval Group  include un indiciu că grupul ”va lucra pentru a oferi Australiei o pondere chiar mai mare de 60%”, ceea ce este un semn încurajator.

Rămân întrebări despre cum va încadra Naval Group componentele fabricate în străinătate dar asamblate în Australia, activitățile filialelor franceze cu birouri în Australia și ce investiții și drepturi de proprietate intelectuală vor fi incluse în parteneriate și companii mixte între companii franceze și australiene, iar diavolul va fi, ca de obicei, în detalii, arată Hamilton-Smith.

Realizarea acestor obiective pentru primul lot de nave ar putea fi în mod special dificilă, sugerând că ar putea fi necesar ca pentru loturile viitoare să crească ponderea echipamentelor fabricate local, pentru a echilibra ținta generală.

O altă întrebare este legată de sistemul de control în luptă AN/BYG-1 al Lockheed Martin, care este un sistem cu arhitectură deschisă pentru luptă destinat submarinelor, pentru analizarea, urmărirea și atacarea țintelor.

O atenție egală trebuie acordată optimizării oportunităților pentru universitățile, centrele de cercetări și centrelor industriale de excelență australiene, pentru a participa la această parte a cheltuielilor, a mai arătat autorul articolului.

Guvernul australian a majorat cheltuielile pentru apărare la 2% din PIB, iar o serie de analiști și strategi susțin un buget de aproape 3%, pentru creșterea capabilităților în această perioadă de incertitudini.

Asigurarea unui nivel cât mai ridicat al ponderii echipamentelor locale în submarinele din clasa Attack este importantă pentru atragerea sprijinului pentru acest program, fiind un caz test. Dacă va eșua, viitoarele bugete pentru apărare vor fi din nou evaluate de către public și Parlament.

”Important este ce mesaj vom transmite copiilor și nepoților noștri despre ambiția națională și viitorul nostru”, a conchis Hamilton-Smith.

viewscnt
Afla mai multe despre
naval group
submarine