Chinezii s-au grăbit să cumpere mașini cu subvenții în luna septembrie, după un model asemănător cu cel din SUA, dar și mașini aflate la finalul unor campanii de reduceri.
În acest fel, s-a înregistrat a opta lună consecutivă de creștere în China, cu 2,2 milioane de unități, adică 6,3% mai multe decât în urmă cu un an. Chinezii încă mai pot cumpăra mașini electrificate cu o subvenție de 2.100 de dolari sau o o mașină cu benzină, dar care are subvenția de numai 1.800 de dolari.
Cererea bruscă de autoturisme s-a declanșat chiar pe 22 septembrie, când autoritățile au anunțat că vor opri la sfârșitul anului programul prin care mașinile sunt scutite de o taxă de 10%, în actuala formă. În principiu, vor mai primi această reducere doar vehiculele electrice cu un consum redus de energie și PHEV-urile care pot merge minim 100 km cu baterie.
Segmentul NEV, adică mașini electrice și mașini plug-in hybrid, au crescut în septembrie cu 16%, având un volum de 1,3 milioane de unități, reprezentând 58% din totalul vânzărilor.
Din totalul de 2,2 milioane de vehicule, 1,5 milioane au fost ale producătorilor chinezi, care au înregistrat una avans de 13% față de anul trecut, și asta pentru că producătorii internaționali au avut scăderi de până la 6%, la mărcile de volum, și de 1%, la mărcile premium.
Ponderea propulsiei electrificate este foarte mare la mărcile chinezești, 78%, și de numai 7,4% la mărcile internaționale, cu o valoare ceva mai mare, 35%, la mărcile premium internaționale.
După trei trimestre, piața auto din China a ajuns la 17 milioane de autoturisme vândute, cu 9,2% mai multe decât în urmă cu un an. Vânzările de mașini NEV (electrice și PHEV) au atins volumul de 8,9 milioane unități, cu 24% mai multe decât în 2024.
Datele asociației mai arată că livrările en-gros cele mai mari, către dealeri și către export, au fost cele ale Tesla Model Y, care a redevenit astfel liderul pieței, cu 59.900 vehicule. Pe locul al doilea s-a situat Wuling Hongguang Mini EV, iar pe locul trei s-a situat Geely Geome Xingyuan. La mărci, pe primul loc a fost BYD, cu 393.000 autovehicule, urmată de Geely și Chery, toate trei având scăderi față de anul anterior.
În total, au fost livrate 2,8 milioane de vehicule, cu 12,4% mai multe decât în 2024.
Pentru Tesla este o obișnuință ca la final de trimestru să accelereze livrările, pentru a atinge valori ridicate înainte de publicarea rapoartelor trimestriale.














