Numărul mașinilor electrice aflate în circulație în Norvegia a depășit pentru prima dată numărul modelelor pe benzină, au anunțat autoritățile norvegiene, salutând o „tranziție istorică”.
Din cele 2,8 milioane de vehicule individuale înmatriculate în prezent în țara scandinavă, 754.303 sunt complet electrice, față de 753.905 care funcționează pe benzină, potrivit Consiliului de informare privind traficul rutier (OFV).
31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
Dincolo de performanța realizată de norvegieni, adevărul este însă mult mai puțin festiv, chiar și în țara cu cea mai mare cotă de piață a mașinilor electrice, și asta pentru că numărul de automobile diesel este cu mult mai mare decât mașinile cu baterii sau cele pe benzină, ajungând la aproape un milion de vehicule aflate în circulație pe șosele (999.715 vehicule). Acestea au în continuare cea mai mare cotă de piață, de aproape 35%, în timp ce motoarele electrice și cele pe benzină au fiecare câte 26%. În același timp, mașinile hibrid, care au la bază motorizări pe benzină, atât full hibrid, cât și PHEV, însumează alte aproximativ 350.000 de unități, aproape 13% din parcul auto al Norvegiei.
Evoluția din ultimii 20 de ani a parcului auto al acestei țări este impresionantă: în 2004, pe șosele circulau peste 1,6 milioane de automobile pe benzină și circa 230.000 de mașini diesel. La acel moment vânzările de automobile electrice începuseră și erau deja înregistrate circa 1000 de astfel de vehicule. În 2007 a început ofensiva mașinilor diesel, ca urmare a înlesnirilor fiscale acordate de stat pentru că dieselul avea emisii mai reduse de CO2, comparativ cu benzina. În 2017, flota de dieseluri a Norvegiei ajungea la 1,2 milioane de exemplare.
În același timp, putem observa că vânzările de automobile electrice, care au frânat puternic în acest an, au reînceput să crească. Tesla este liderul indiscutabil al pieței de mașini noi și un avans mare, de 46% în august, chiar dacă are în continuare o scădere a vânzărilor de 28,4% în acest an. Nu același lucru s-a întâmplat cu VW, a doua cea mai vândută marcă pe segmentul electric, care a scăzut în august și are un declin de -26,4% în acest an. La rândul ei, Toyota, preferată de norvegieni pentru vehiculele sale hibrid, a înregistrat în august un declin de 39%.
În ultima lună, doar două dintre primele 15 cele mai vândute automobile noi din Norvegia nu au fost electrice, ambele fiind însă hibride de la Toyota (Yaris și Corolla), cele mai populare modele fiind Toyota Model Y, Volvo EX30, VW ID.4 și Toyota bZ4X, singurul model electric al japonezilor.
Autoritățile de transport estimează că în 2030, Norvegia va ajunge la un parc auto de peste 3 milioane de vehicule, dar nu îndrăznește să facă estimări privind ponderea tipurilor de propulsie, din cauza „fluctuațiilor economice în legăură cu taxele auto, prețurile, ratele dobânzilor și alți factori”, adică exact factorii care în ultimii ani au încurjat achizițiile de mașini electrice.