Proiect în premieră pentru România, implementat de administrația din Bihor: Rețea de tram-tren în Oradea și Zona Metropolitană

Proiect în premieră pentru România, implementat de administrația din Bihor: Rețea de tram-tren în Oradea și Zona Metropolitană
Profit.ro
Profit.ro
scris 9 nov 2023

Consilierii Locali ai municipiului Oradea și consilierii județeni au aprobat joi, în unanimitate, un proiect în premieră pentru România, privind realizarea unei rețele de „tram-tren”, relatează ebihoreanul.ro. Proiectul vizează municipiul Oradea și Zona Metropolitană, obiectivul fiind ca locuitporii județului să poată ajunge mai rapid și mai confortabil, de exemplu, din Toboliu în centrul orașului sau în Parcul Industrial din Șoseaua Borșului ori din Borș în Felix, cu același abonament OTL.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Dacă funcționează în Europa, va da rezultate și la noi, a transmis președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan.

Parchetul European anunță 38 de percheziții domiciliare în București, Ploiești, Cluj și Ialomița în cadrul unei anchete privind o fraudă de 15 milioane de euro. Sunt vizate șase proiecte IT finanțate cu bani europeni CITEȘTE ȘI Parchetul European anunță 38 de percheziții domiciliare în București, Ploiești, Cluj și Ialomița în cadrul unei anchete privind o fraudă de 15 milioane de euro. Sunt vizate șase proiecte IT finanțate cu bani europeni

Proiectul este evaluat la aproximativ 200 milioane euro, bani urmând să fie accesați din fonduri europene. Investiția a fost gândită în urmă cu mai bine de un an, fiind asumată atât de Primăria Oradea cât și de  Consiliul Județean Bihor. La acest proiect au colaborat și primăriile comunelor din Zona Metropolitană ai căror locuitori vor fi deserviți de viitoarea rețea de tram-tren, pe care, practic, vor circula vehicule anume proiectate și produse încât să se poată deplasa atât pe calea ferată, cât și pe liniile de tramvai standard.

„Acest tip de proiecte mari au nevoie de colaborarea mai multor instituții, inclusiv a comunelor, și era normal ca fiecare (n.r. – instituție) să ia (n.r. – să-și asume) o zonă de care răspunde cu prioritate, dar integratorul proiectului în ansamblu este Consiliul Județean”, a spus Bolojan.

Concret, proiectul rețelei de tram-tren metropolitan presupune utilizarea atât a liniilor ferate din jurul Oradiei, care vor fi reabilitate și electrificate, cât și a celor de tramvai, care vor fi extinse spre exterior, pentru a asigura un transport integrat și complementar celui pe cale rutieră, cu mașinile personale și cu autobuzele, pentru locuitorii orașului și ai comunelor din Zona Metropolitană, arată G4Media.ro.

De asemenea, proiectul presupune și amenajarea mai multor stații și peroane, precum și a unor pasarele pietonale, pentru a conecta cât mai strâns toate punctele nodale ale rețelei.

Scopul final, a subliniat Bolojan, este ca întreaga Zonă Metropolitană să aibă un sistem de transport cât mai cuprinzător, mai rapid, mai sigur și mai puțin poluant, iar viitorii pasageri să beneficieze de confort în drumul lor de acasă la locul de muncă sau către orice alte destinații de pe raza ZMO.

Proiectul are mai multe componente, unele urmând să fie coordonate de Primăria Oradea, iar altele de CJ Bihor. Municipalitatea, de pildă, și-a asumat realizarea rețelei de tram-tren pe patru tronsoane, unul fiind din zona magazinului Jumbo până la Aeroport, prin prelungirea liniei de tramvai din Calea Aradului pe încă 2,23 km, cu amenajarea a 3 stații (în dreptul stației Meteo, în dreptul zonelor comerciale ERA și OSC și la Aeroport). De notat că linia, ca toate celelalte, va fi una simplă, nu dublă, căci toate vor fi deservite de vehicule bidirecționale, cu două cabine, la ambele capete. De asemenea, este de precizat că linia va fi amenajată pe partea stângă a direcției dinspre oraș spre Aeroport, iar pe traseu va fi subtraversată de pasarele pentru pietoni.

Salrom va lansa o nouă gamă de produse, între care sarea cu diferite plante aromatice CITEȘTE ȘI Salrom va lansa o nouă gamă de produse, între care sarea cu diferite plante aromatice

Un alt tronson, de 8,9 km, va lega Oradea Est de Oradea Vest, adică din Ioșia până spre zona străzilor Făcliei și Aquaparkului.

Pentru acest tronson, a subliniat primarul Florin Birta, va fi desființată trecerea la nivel peste calea ferată din dreptul străzii Cazaban către strada Corneliu Baba (din dreptul fostei piețe Ioșia), precum și girația din aceeași zonă de pe Ovid Densușianu, de unde se va putea vira dinspre Cazaban doar spre dreapta, către Criș. De aici, printr-un pasaj subteran, pe sub centură, se va putea vira la stânga.

Un alt tronson, de 17,2 km, va lega localitățile Cheresig, Toboliu, Girișu de Criș, Sântandrei de zona Oradea Vest, linia de tram-tren urmând să fie legată printr-o pasarelă pietonală de bucla de la capătul liniei de tramvai 7 din Ioșia, precum și să se construiască un pasaj pietonal subteran care va lega zona străzii 9 Mai din Ioșia de Gara Ioșia.

Al patrulea tronson de care va răspunde Primăria Oradea vizează extinderea, cu 5,6 km, a liniei de tramvai din Șoseaua Borșului cu o linie electrificată până în Borș din dreptul fostei întreprinderi Sinteza.

„Proiectul a fost corelat cu cel al unui pasaj care va fi construit de Primărie în zona Parcului Industrial și cu cel al pasajului aflat în construcție peste Șoseaua Borșului, parte a drumului de legătură dintre centura Oradea și Autostrada Transilvania”, a precizat primarul Florin Birta, arătând că aceste pasaje au fost proiectate cu gabarite mai mari, tocmai pentru ca pe viitor pe sub ele să treacă linia de tram-tren.

De construirea altor două tronsoane ale rețelei de tram-tren metropolitan se va ocupa administrația județeană.

În primul rând, este vorba despre realizarea unei legături din capătul liniei de tramvai din Nufărul până în Băile Felix, pe o lungime de 8,4 km.

Viitoarea linie va coti spre magazinul Selgros pentru a traversa strada Iancu de Hunedoara către linia ferată Oradea Est și de aici aceasta să continue pe direcția Cartierul Tineretului Sânmartin, Băile 1 Mai, Băile Felix până aproape de Cordău, lângă viitorul Inel Rutier Metropolitan, a cărui construire a început de o lună.

Celălalt tronson a cărui realizare o va coordona CJ Bihor, al șaselea și ultimul al rețelei, are ca scop legarea liniei de tramvai din strada Corneliu Coposu de Gara centrală prin strada Lacu Roșu și Ștefan cel Mare, urmând să aibă o lungime de 1,3 km.

O ultimă componentă a proiectului tram-trenului metropolitan prevede achiziția a 8 vehicule feroviare speciale tram-tren cu sistem hibrid de alimentare, cu baterii și de la rețeaua electrică de 600 V specifică liniilor de tramvai, acestea urmând să aibă o capacitate de 40 locuri pe scaune și 160 locuri în picioare, precum și o autonomie de minimum 3 km pentru deplasarea fără conectarea la rețeaua electrică, doar cu bateria.

De asemenea, vor fi achiziționate și 5 vehicule de tip feroviar electrice, cu încărcare atât de la rețeaua de 600 V specifică liniilor de tramvai, cât și de la cea de 25.000 V specifică liniilor ferate, căci acestea vor avea două pantografe diferite, unul pentru fiecare tip de rețea. Aceste vehicule vor avea o capacitate de 90 de locuri pe scaune și 150 în picioare.

Toate tram-trenurile vor fi dotate cu sisteme de condiționare a aerului și vor oferi acces la internet, valoarea acestora fiind estimată la circa 110 milioane euro.

În numeroase orașe europene care au rețele de transport tram-tren metropolitane sunt în trafic în prezent peste 400 de astfel de vehicule, produse de firme precum Siemens, Alstom, Pesa, Stadler ori Skoda, ele fiind mai grele decât tramvaiele, pentru că sunt ranforsate pentru a îndeplini condițiile de siguranță cerute trenurilor, dar mai ușoare decât acestea, informează ebihoreanul.ro

viewscnt
Afla mai multe despre
oradea
tren
ilie bolojan