RATB și-a schimbat forma juridică, devenind societate pe acțiuni; primarul Capitalei dă asigurări că nu vor fi făcute disponibilizări

RATB și-a schimbat forma juridică, devenind societate pe acțiuni; primarul Capitalei dă asigurări că nu vor fi făcute disponibilizări
Profit.ro
Profit.ro
scris 13 sep 2018

RATB și-a schimbat joi, oficial, forma juridică, devenind din regie, societate pe acțiuni. Astfel, noii Societăți de Transport București (STB) îi va fi delegată gestiunea serviciului de transport în comun, care va fi asigurat, după încheierea contractului, pentru început în arealul deservit de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov, pentru ca într-o a doua etapă, STB să circule în toată regiunea București – Ilfov. În prezent, STB administrează 21 de linii pe trasee preorășenești, care acoperă 17 localități. Primarul Capitalei Gabriela Firea dă asigurări că nu vor fi făcute disponibilizări de personal.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Potrivit municipalității, joi s-a semnat oficial schimbarea formei juridice a RATB, care a devenit din regie, societate pe acțiuni, cu denumirea Societatea de Transport București (STB), scrie News.ro.

„Astăzi este o zi deosebit de importantă pentru capitala României, pentru că s-a realizat un pas esențial pentru modernizarea transportului public, astfel încât Bucuresiul să dețină un sistem de transport integrat, sigur și eficient. Așa cum s-a stabilit prin Planul de Mobilitate Urbană Durabilă 2016-2030 pentru regiunea București - Ilfov, Regia Autonomă de Transport București a devenit Societatea de Transport București SA. Totodată, existența unui contract de servicii publice este obligatorie pentru accesarea de fonduri europene nerambursabile de către autoritatea publică locală”, a transmis primarul Capitalei Gabriela Firea, potrivit unui comunicat de presă.

Edilul a dat asigurări că nu vor fi făcute disponibilizări de personal, iar toți angajații vor fi preluați de STB.

Afacerile cu mașini au accelerat în iulie, cu un avans de 12,7% CITEȘTE ȘI Afacerile cu mașini au accelerat în iulie, cu un avans de 12,7%

De asemenea, Firea amintește că de luna viitoare vor ajunge în București primele autobuze noi, din cele 400 achiziționate.

Astfel, STB îi va fi delegată gestiunea serviciului de transport în comun, care va fi asigurat, după încheierea contractului, pentru început în arealul deservit de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov, pentru ca într-o a doua etapă, STB să circule în toată regiunea București – Ilfov.

În prezent, potrivit PMB, STB administrează 166 de linii, dintre care 26 de linii de tramvaie, 16 linii de troleibuze, 73 de linii de autobuze, patru linii de autobuze expres, 26 de linii de noapte, 21 de linii de trasee preorășenești.

În ultima ședință de Consiliu General a fost adoptat un proiect de hotărâre prin care gestiunea transportului în comun să fie delegată STB și un alt proiect prin care este mandatat un consilier general să semneze actul constitutiv al noii societăți.

Un alt proiect de hotărâre legat de RATB aprobat în ședința de la începutul lunii septembrie se referă la aprobarea regulamentului și contractului de delegare directă a gestiunii de transport public de călători către noua STB, atât în Capitală, cât și în localitățile din Ilfov. Un amendament propus de un consilier general va permite oferirea de gratuitate la transportul în comun cu noua STB pentru elevii și studenții orfani.

Conform proiectului de hotărâre, valoarea totală a contractului este de peste 2 miliarde de lei, iar valoarea medie anuală este de peste 1 miliard de lei, la care se adaugă TVA. Durata contractului este de maximum doi ani.

În 22 februarie, CGMB a decis ca RATB să fie transformată în societate pe acțiuni cu denumirea Societatea de Transport București SA, acționari fiind Primăria Capitalei, prin Consiliul General, și Primăria Ilfov, prin Consiliul Județean. Societatea nou înființată va avea un capital social de peste 129 de milioane de lei, iar angajații regiei vor fi preluați și reîncadrați pe aceleași funcții.

Despre reorganizarea RATB se vorbește încă din 2016, când CGMB aprobase studiul de oprtunitate în acest sens, iar municipalitatea promitea ca regia să fie transformată până la începtului anului. În aprilie 2017, viceprimarul Aurelian Bădulescu estima că Regia se va transforma în societate pe acțiuni în jurul lunii august.

De altfel, în ședința CGMB din 23 august, a fost aprobat un proiect de hotărâre care face referire la studiul de oportunitate privind delegarea urgentă către RATB a serviciului de transport public de călători în regiunea București-Ilfov. Studiul, realizat de Asociația de Dezvoltare Intercomuniară pentru Transport Public București-Ilfov (ADITPBI), care a fost înființată în iulie anul trecut, arată că până când vor fi asigurate toate condițiile necesare pentru implementarea Programului Integrat de Transport Public de Călători este necesară încheierea unui contract de delegare a serviciului de transport.

Potrivit documentului care are la bază Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD), 36 de companii private asigură transportul între Capitală și localitățile din județul Ilfov, în baza licențelor eliberate inițial pentru perioada 2008-2011 și prelungite ulterior până în decembrie 2018, dar fără să fi fost încheiate contracte de servicii. Licențele menționează, însă, doar capetele de traseu, iar șoferii nu respectă un program de transport, se arată în studiu.

De asemenea, traseele nu sunt optimizate, orarul de circulație este dictat de cerere, întrucât șoferii așteaptă pasagerii să se îmbarce și să umple mașina, orele de funcționare sunt limitate, mașinile sunt mici, vechi, nu sunt întreținute, nu au aer condiționat și încălzire, iar stațiile nu există, pentru că șoferii opresc la cererea călătorilor.

"Serviciile se concentrează pe coridoarele majore de intrare în București, iar fiecare traseu conectează câteva localități din Ilfov, deseori doar un oraș sau o comună individuală, cu o stație la marginea Bucureștiului. Un număr semnificativ de localități nu beneficiază de transport public. În cazul localităților mai mari, deși sunt deservite de transportul public, acestea nu asigură o distribuție uniformă, fiind concentrat în lungul drumului principal care tranzitează localitatea”, scrie în studiul de oportunitate.

Delegarea serviciului se va face, astfel, către RATB (care este încă în proces de reorganizare și transformare în societate pe acțiuni) pe o perioadă de maximum doi ani, urmând ca din ianuarie 2019, ADITPBI să înceapă procedura de contractare a unui operator intern regional pe o perioadă de 10 ani. Contractul va fi încheiat prin atribuire directă.

„Contractul va acoperi serviciile actuale prestate cu autobuze, tramvaie și troleibuze pe teritoriul administrativ al Municipiul București și serviciile prestate cu autobuze pe o parte din traseele județului Ilfov, conform Programului interimar de transport public de călători (...), până la aplicarea Programului Integrat de Transport Public de Călători, ce va reprezenta obligația de serviciul public pentru operatori”, se arată în studiul de oportunitate al ADITPBI.

RATB are în total 1.147 de autobuze, din care sunt scoase zilnic pe traseu 807.

În ceea ce privește rețeaua de autobuze care circulă în județul Ilfov, la sfârșitul anului 2016, 46 de autobuze asigurau transportul pe 17 linii preorășenești pentru care s-au încheiat contracte între RATB și 12 localități (1 Decembrie, Bragadiru, Buftea, Chitila, Măgurele, Otopeni, Afumați, Domnești, Mogoșoaia, Clinceni, Popești-Leordeni, Chiajna).

Documentul stabilește că începând din ianuarie 2019, Societatea de Transport București va opera pe 51 de trasee cu autobuzul în București – Ilfov, urmând să fie luate și măsuri pentru implementarea sistemului integrat de e-ticketing și a 

viewscnt
Afla mai multe despre
ratb