Locomotivele electrice ale CFR Călători nu vor mai putea circula pe rețeaua feroviară națională.
Acest lucru se întâmplă din cauza datoriilor pe care operatorul feroviar de stat le-a acumulat către Electrificare CFR SA.
CFR Călători nu a achitat decât parțial facturile la energia electrică de tracțiune emise în ultimele luni.
„CFR Călatori ar trebui să încaseze conform prevederilor contractuale și legislației în vigoare, pentru serviciul prestat, sume considerabile de la Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) compuse din compensația pentru serviciului public de transport feroviar de călători și din facilitățile acordate de către statul român pentru călătoria cu trenul.
Atât timp cât compensația în anul 2025 este mult sub nivelul necesar și reprezintă doar 80% din valoarea compensației acordate în anul 2024, CFR Călători este practic văduvită de ARF de sumele care îi reveneau conform legislației în vigoare.

La aceasta se adaugă facilitățile acordate de stat prin ARF, diverselor categorii sociale de călători (elevi, studenți, pensionari, veterani etc) pe care ARF nu le mai decontează sau întârzie plata lor.
Doar în ultima perioadă, valoarea facilităților nedecontate de către ARF până în acest moment se ridică la suma de 135 de milioane de lei.
În aceste condiții, CFR Călători NU are cum să nu înregistreze datorii scadente și întârzieri la plata furnizorilor. Rolul Autorității pentru Reforma Feroviară este major în ceea ce privește funcționarea optimă a sistemului feroviar în România.
Orice decizie prin care ARF nu își respectă atribuțiile legale riscă să ducă la blocarea circulației trenurilor CFR Călători și a sistemului feroviar”, este mesajul transmis.

SC Electrificare CFR SA a trimis o adresă către Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, în urmă cu două zile, arată Club Feroviar.
”(…) vă comunicăm că prezentul document constituie NOTIFICAREA de interzicere a dreptului de acees al unităților de tracțiune electrică după cum urmează: – datele de identificare ale OTF: Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători S.A. (…) reprezentată prin Traian Preoteasa – Director General, în calitate de Consumator, pe de altă parte clauza din contractul de furnizare care nu a fost respectată de către OTF, pentru care urmează să fie întreruptă alimentarea:
Este tratată ca neconformitate pentru S.N.T.F.C. CFR Călători S.A. obligația acestuia în calitate de Consumator de a achita contravaloarea energiei electrice consumate și a penalităților datorate pentru întârzierile la plată calculate potrivit prevederilor contractuale prevăzută la Art. 17 lit. a) din Contract.
Astfel, la data prezentei, S.N.T.F.C. CFR Călători S.A. figurează în evidențele S.C. Electrificare CFR S.A. cu debite rezultate din neachitarea la termen a facturilor: de parțial a lunii aprilie 2025, final al lunii martie 2025, avans al lunii iulie, parțial a lunii mai, final a lunii aprilie, avans a lunii august, parțial a lunii iulie și avans a lunii septembrie.
Data de aplicare a măsurilor de interzicere a dreptului de acces al unităților de tracțiune electrică aparținând OTF:
Vă notificăm că, începând cu data de 07.10.2025, va fi aplicată măsura de întrerupere a alimentării cu energie electrică prin retragerea dreptului de acces al unităților de tracțiune electrică aparținând S.N.T.F.C. CFR Călători S.A., la infrastructura feroviară electrificată”, se arată în documentul semnat de directorul general al Electgrificare CFR SA, Ștefan-Răzvan Rădulescu, prezentat de sursa citată.

Dacă această notificare își va produce efectele, începând de marțea viitoare, 7 octombrie, locomotivele electrice ale CFR Călători vor rămâne în depouri, fiind posibilă doar circulația cu locomotive diesel.
Măsura va afecta trenurile de scurt, mediu și mai ales de lung parcurs ale operatorului feroviar de stat.
Chiar dacă doar aproximativ 40% din rețeaua feroviară din România este electrificată, o asemenea interdicție va avea un impact major asupra transportului pe calea ferată din România, căci pe majoritatea magistralelor se circulă cu tracțiune electrică.