Renault Filante Record 2025, așa cum se numește conceptul prezentat de compania auto franceză la începutul acestui an, a reușit să-și atingă scopul pentru care a fost creată, acela de a atinge un nivel extrem de redus al consumului de energie electrică.
Filante a fost dezvoltată pentru a putea fi cât mai eficientă, atât la nivel de design, cât și la tehnologia utilizată. Proiectul a inclus și o testare în tunelul de vânt, unde se testează în mod curent aerodinamica automobilelor, la finalul căreia mașina a fost reproiectată pentru a avea performanețe mai bune.
Mașina este construită din materiale ultra-ușoare, are doar 1.000 kg, adică aproximativ cam cât un Spring, dar este echipată cu cele mai avansate tehnologii, precum direcția electrică (steer-by-wire) și frânele electrice (brake-by-wire).

Testul finalizat cu succes a acoperit o distanță de 1.008 km, parcursă de Filante în mai puțin de 10 ore, fără încărcare intermediară, cu o viteză medie de 102 km/h și un consum incredibil de 7,8 kWh/100 km, cu o baterie de 87 kWh, similar cu capacitatea modelului de serie Scenic E-Tech.
La finalul testului, desfășurat pe circuitul de teste UTAC din Maroc, bateria conceptului Filante mai avea o rezervă de 11% din capacitate, adică echivalentul unei distanțe de 120 km la viteze de peste 100 km/h.
Renault precizează că scopul acestui experiment nu a fost nici să parcurgă o distanță foarte mare între două încărcări, nici să obțină cel mai mic consum la viteze foarte mici, ci a dorit să folosească o baterie similară cu cele pe mașinile de serie și să meargă cu viteze de autostradă, de peste 110 km/h, pe o distanță de 1000 km. Singurele opriri admise au fost cele pentru schimbarea șoferilor și pentru verificări tehnice.

Aspectul mașinii a ținut cont de mai multe detalii, fiind inspirat din modelele celebre ale mărcii de-a lungul anilor. Culoarea albastru ultraviolet a fost creată pentru a aduce un omagiu modelului 40 CV, de acum 100 de ani, care a doborât la rândul ei recorduri. Numele a fost preluat de la Etoile Filante, model din 1956.
"Scopul principal, de la primele schițe până la testarea finală pe pistă, a fost eficiența absolută. Aceasta este simbolul unei mașini care doboară recorduri – dar și să reflecte spiritul și tradiția de pionierat ale Renault încă de la începuturile sale în 1898”, spune Sandeep Bhambra, Chief Designer Advanced Renault.
„Această realizare a necesitat multă muncă riguroasă pe mai multe planuri – aerodinamica ultra-eficientă, desigur, anvelopele cu rezistență redusă la rulare, materialele ușoare (inclusiv fibră de carbon și componente din aluminiu imprimate 3D) și caracteristici tehnice avansate (de exemplu, steer-by-wire)”.
Testul a fost dus la bun sfârșit în decembrie, la o temperatură de 4 grade, care a urcat pe parcursul zile până la 13 grade. S-au parcurs 239 de tururi pe circuitul de 4 kilometri, piloții schimbându-se în trei ture de 2 până la 4 ore. În total, mașina a fost condusă timp de 9 ore și 52 de minute plus 7 minute pentru schimbarea șoferilor.
"Trei ore de concentrare maximă, cu soarele apunând peste un peisaj aproape lunar. Tăcerea este izbitoare și te simți ușor deconectat de lume, complet în propria ta bulă pentru a te concentra pe performanță. După trei ore, bateria este la 75%, exact unde trebuie pentru obiectivul de 1.000 de kilometri. Presiunea există, dar este o adevărată provocare colectivă și o mare mândrie să contribui la acest record”, povestește Laurent Hurgon, primul pilot din acest test.

Următoarele patru ore au fost parcurse de Constance Leyraud-Reyser, de profesie inginer de sisteme de control al șasiului la Renault. „Patru ore la volan au părut lungi, dar adrenalina și muzica m-au ajutat să trec peste. Cheia a fost concentrarea: menținerea trasei, optimizarea fiecărei mișcări și finețe asupra volanului, mai ales cu sistemul steer-by-wire, care este o plăcere de condus. Căldura și setea chiar le-am simțit ca la un maraton, dar provocarea personală a fost îndeplinită, reușind să conduc patru ore, mult mai mult decât planificasem”.
Arthur Ferriere, de asemenea inginer, a încheiat testul pe parcursul a peste două ore. „Sunt foarte mândru că am făcut parte din acest record. Ca pilot de stagiu final, a fost puțină presiune, a trebuit să vin după Constance și Laurent. Dar, de îndată ce mi-am pus casca și mănușile, am devenit complet concentrat și hotărât!”
„Acest proiect s-a născut dintr-o obsesie: atingerea unei eficiențe record. Ne-am luptat cu vremea și aerodinamica, dar ceea ce mi-a atras cel mai mult atenția este aventura umană: o provocare colectivă incredibil de motivantă, condusă de dedicarea echipelor Renault și a tuturor partenerilor noștri”. Este concluzia lui Olivier Blanche, manager de proiect concept cars la Renault.
















