Testele de impact și celelalte proceduri de testare ale EuroNCAP nu vor mai fi făcute în sistemul actual, ci pe baza unui protocol nou, care va cuprinde „etape de siguranță”. Acestea vor fi punctate ca număr de puncte din 100, iar pragurile minime ale acestora vor determina ratingul general, pe stele, exact ca până acum.
„Protocoalele din 2026 consolidează și mai mult rigoarea și relevanța testelor noastre, recompensând vehiculele care au performanțe bune în toate etapele de siguranță - înainte, în timpul și după un accident”, spune Michiel van Ratingen, secretarul general EuroNCAP.
Noul sistem ar putea genera răsturnări semnificative de punctaje față de actualul sistem. În prezent, un număr foarte mare de vehicule este evaluat la 5 stele, fără să existe o diferențiere foarte clară între acestea. De asemenea, pragurile care permit acordarea punctajului maxim lasă o plajă destul de mare între cele mai performante și cele care ating la limită acest prag.
Etapele de siguranță EuroNCAP 2026
Conducerea în siguranță ia a în considerare tehnologiile și caracteristicile vehiculului care contribuie la asigurarea unei experiențe de conducere mai sigure pentru șofer și ocupanții vehiculului.
Evitarea accidentelor evaluează sistemele de evitare a accidentelor care ajută la prevenirea sau atenuarea incidentelor critice prin avertizări sau intervenții autonome.
Protecție în caz de accident evaluează performanța elementelor tradiționale de protecție în caz de accident, inclusiv structura vehiculului, centurile de siguranță, airbag-urile și tetierele, pentru a atenua rănile ocupanților vehiculului, pietonilor și bicicliștilor.
Siguranța post-accident abordează „ora de aur” a răspunsului de urgență prin intermediul sistemelor de informații și asistență pentru salvarea post-accident.
Etapa întâi: Conducerea în siguranță
Euro NCAP va pune un accent mai mare pe tehnologiile de monitorizare a șoferului care mențin atenția și implicarea la volan, concentrându-se pe îmbunătățirea fiabilității sistemului și pe acceptarea de către utilizatori. Se vor acorda puncte pentru sistemele avansate care monitorizează performanța șoferului în timp real.
Pentru a obține cele mai înalte calificative, vehiculele trebuie nu doar să utilizeze urmărirea continuă a privirii și a capului, ci și să coreleze informațiile despre starea șoferului cu sensibilitatea sistemelor de asistență a șoferului. Se va acorda credit suplimentar tehnologiilor care pot identifica semnele de sub influența drogurilor sau a alcoolului și celor capabile să oprească în siguranță vehiculul dacă șoferul nu răspunde.
Sunt introduse noi evaluări ale interfeței om-mașină (HMI), care analizează amplasarea, claritatea și ușurința în utilizare a comenzilor esențiale - inclusiv disponibilitatea butoanelor fizice pentru funcțiile utilizate în mod obișnuit, despre care feedback-ul consumatorilor sugerează că pot reduce distragerea atenției.
Vehiculele capabile să detecteze dacă centurile de siguranță sunt purtate corect – și să optimizeze sistemele de siguranță și airbag-uri pentru diferite fiziologii ale șoferului și pasagerului – vor obține scoruri mai mari.
Pentru prima dată, verificarea exactității informațiilor privind limitele de viteză va fi efectuată în timpul testelor de conducere pe șosea.
Etapa a doua: Evitarea accidentelor
Protocoalele actualizate introduc o abordare mai riguroasă a testării sistemelor de prevenire a accidentelor, acoperind tehnologii precum sistemele autonome de frânare de urgență și de asistență pe banda de rulare. Bazându-se pe experiența îndelungată a testelor, Euro NCAP va extinde scenariile pentru a reflecta tiparele accidentelor din lumea reală, inclusiv situațiile urbane în care vehiculele întâlnesc în mod obișnuit vehicule motorizate, bicicliști și pietoni.
Fluiditatea și intuitivitatea operării în condusul de zi cu zi, în special pentru sistemele de asistență pe bandă, vor contribui acum la stabilirea punctajului, abordând preocupările consumatorilor cu privire la intervențiile intruzive sau imprevizibile.
Mașinile capabile să recunoască și să reducă riscurile de acționare greșită a pedalei (apăsarea accidentală a accelerației în loc de frână) vor fi, de asemenea, recompensate. Acest lucru va fi evaluat în cadrul noilor teste „Coliziuni la viteză redusă”, care includ și verificarea accesului bicicliștilor la porți.
Etapa a treia: Protecție împotriva impactului
Euro NCAP va continua să își îmbunătățească programul bine stabilit de testare a impactului, cu un accent reînnoit pe protecția pasivă. Începând cu 2026, testele de impact frontal vor lua în considerare o gamă mai largă de tipuri de caroserie pentru șoferi și pasageri, inclusiv ocupanți mai în vârstă și copii, susținute de teste cu sanie și simulări virtuale avansate. Evaluarea protecției la impactul lateral va include teste cu sanie pe partea apropiată, pe stâlpi și pe partea îndepărtată, susținute și de simulări virtuale avansate. Va exista o atenție sporită asupra riscului de rănire a pietonilor - în special în zonele structurale din jurul parbrizului.
Etapa a patra: Siguranța post-accident
Noile cerințe post-accident includ asigurarea faptului că mânerele exterioare ale ușilor acționate electric rămân funcționale după un impact, permițând accesul mai ușor echipelor de intervenție. Vehiculele electrice trebuie, de asemenea, să gestioneze corect izolarea bateriei lor de înaltă tensiune.
Notificările automate de urgență vor trebui să ofere detalii despre numărul de ocupanți din vehicul, necesitând o detectare fiabilă chiar și atunci când centurile de siguranță nu sunt fixate. Aceste modificări vizează susținerea unui răspuns de urgență mai rapid și mai precis în urma unei coliziuni.
Odată cu creșterea numărului de vehicule electrice, mașinile trebuie să fie capabile să comunice șoferului riscul de incendiu al bateriei după un accident și să emită un avertisment în timp util, dacă se produce un incendiu al bateriei în timpul încărcării sau după un accident.














