Renault mizează în continuare pe propulsia cu combustie, cel puțin pentru unul dintre modelele sale, într-un moment în care industria auto se îndreaptă către electrificare și nu mai investește în noi modele cu benzină. Dar compania franceză nu abandonează investițiile în mașini electrice sau în cele hibrid. Profit.ro a aflat câteva dintre secretele grupului care deține și marca Dacia, de la unul dintre top managerii companiei.
Renault este una dintre companiile mici din industria auto, dacă o comparăm cu VW Group, Stellantis sau cu marile companii chineze. Alianța cu Nissan a ajuns la cel mai scăzut nivel de colaborare posibil, iar mărcile Renault și Dacia sunt nevoite să se descurce cu propriile resurse pentru a ține pasul cu competiția. Noua generație Clio și viitoarele Twingo și Spring sunt doar câteva dintre noutățile Renault Group, după cum a dezvăluit Guido Haak într-o discuție cu Profit.ro.
Guido Haak este Chief Program Officer al Renault Group, în noua echipă de conducere desemnată de CEO-ul Francois Provost. El a venit în Renault Group de la Skoda, fiind adus de Luca de Meo pentru a coordona planificarea modelelor și produsele avansate ale grupului, după ce timp de mai mulți ani s-a ocupat cu planificarea modelelor electrice ale Skoda și a făcut același lucru și pentru VW. A mai lucrat anterior la Audi, la introducerea primei platforme modulare. Are studii în fizică, un doctorat obținut la Universitatea din Berlin, și un background în cercetare, în matematică, în Germania și SUA.

Renault tocmai a lansat un model cu combustie într-un moment în care mașinile electrice au o pondere tot mai mare. Este o schimbare de strategie?
Portofoliul Renault este foarte competitiv și atractiv în acest moment. Și cel mai mare risc pe care îl avem cu motoarele noastre ICE este că nu ne mișcăm suficient de repede. Și apoi alți concurenți, să zicem din China, care vin, sau ca oamenii să își piardă interesul pentru mașinile noastre cu combustie pe care nu le avem.
Deci am luat o decizie clară de a spune «bine, investim cu adevărat în segmentul ICE subcompact». Pentru că acesta este, până acum, cel mai important segment al nostru. Din punct de vedere al volumului, Clio este nr. 1 pentru marcă. Așa că ceea ce am spus este să investim mai degrabă, să facem un nou design dinamic cu adevărat senzațional pentru a fi competitivi până când nu vom mai putea vinde motoare cu combustie în Europa. Și nu știm când va fi asta.
Nu vom mai lansa modele noi cu combustie, vom aduce noi modele electrice, dar vrem să ne menținem portofoliul actual ICE în cel mai bun mod posibil.

Va fi acest model profitabil? Știm că o mulțime de mărci părăsesc acest segment din acest motiv.
Dacă nu ar fi fost profitabil, nu am fi făcut-o. Pentru noi, Clio, în volum, de exemplu, este foarte important și de mare succes. Nu a fost nicio problemă pentru a justifica cheltuielile pentru mașină sau pentru a calcula profitabilitatea. Această mașină este foarte profitabilă. Fără îndoială și fără riscuri.
Dar de ce nu un Clio electric?
Avem R5 și R4. Discutăm când vorbim despre următorul Clio, Clio 7, atunci ar fi foarte probabil o mașină electrică. Da, este clar. Și probabil în ceea ce privește prețul sub ceea ce avem în prezent cu un R5. Dar în acest moment, cu un R5 în acest segment, suntem bine acoperiți. R5 începe acum de la 25.000 EUR, aducem un Twingo, care începe sub 20.000. Vom aduce și o mașină Dacia pe platforma Twingo. Deci asta este destul de clar. Dar când vorbim despre următorul Clio, este o mașină populară, nu este o nișă, nu este o icoană de design, este o mașină pe care toată lumea vrea să o conducă. Și asta înseamnă că trebuie să fim competitivi pe termen lung, și cu alte opțiuni ICE. Și când facem o mașină electrică, ar trebui să înlocuim Clio la un moment dat, undeva în următorul deceniu, atunci acea mașină trebuie să fie competitivă din punct de vedere al prețului sau să spunem că ar trebui să fie accesibilă pentru clienții care cumpără astăzi în acel segment, cu motoare ICE.
Va folosi Renault noul motor minune de la Horse, care transformă un EV într-o mașină hibridă?
Este o posibilitate. Așa cum am mai spus, trebuie să ne uităm unde are sens. Horse este compania noastră, practic. Și, desigur, știm exact ce fac și ne oferă asta. Și trebuie să găsim echilibrul corect între ce tehnologii vrem să folosim și cât costă de fapt în termeni de diversitate, complexitate pentru noi. Horse a dezvoltat un motor foarte compact pentru a face un range extender, pe care nu-l văd pe mașinile noastre în acest moment, dar bineînțeles că ne vom uita cum evoluează piața.
Este posibil să vedem în viitor R5 cu acest tip de motor?
R5 nu, pentru că în R5 nu se potrivește. Designul lui R5 este făcut doar pentru EV și nu poate fi introdus un motor hibrid sau range extender. Dar pe alte mașini ar putea. Acum lucrăm la un succesor al Megan E-Tech și al Scenic, da, o nouă platformă EV. Dacă am face așa ceva, atunci ar trebui să aducem asta pe acea platformă. Sau pe succesorul CMF-B, deci platforma segmentului B, succesorul actualului Sandero, Clio.
Platforma CMF-B va continua să existe?
Va continua, va evolua. Va deveni mai flexibilă în ceea ce privește trenurile de rulare pe care le avem. Dar aceasta este cea mai competitivă platformă care există pe Pământ. Nu există alt concurent. Știți, am lucrat mult timp pentru un concurent foarte mare și mă uit și la ceilalți și niciunul dintre ei nu are o platformă competitivă în comparație cu asta.
Este foarte competitivă din punct de vedere al costurilor. Și ceea ce avem nevoie pentru a o aduce la următoarea generație este să o facem mai flexibilă în ceea ce privește hibridizarea.
Mai colaborați prin intermediul acestei platforme cu Nissan?
Da, alianța evoluează, în sensul că facem doar proiecte care au sens. Cooperăm la vehiculele electrice. După cum știți, următorul Nissan Micra se bazează pe R5 și este o mașină foarte bine diferențiată, foarte frumoasă. Lucrăm împreună în diferite regiuni, dar și în Europa avem proiecte comune, cum ar fi Twingo, Nissan are proiectul Wave, care cred că este, de asemenea, util pentru ambele părți. Deci, da, continuăm să cooperăm. Este destul de ușor pentru că încă vorbim același limbaj tehnic. Și avem, de exemplu, motoare care sunt compatibile reciproc.
Mai faceți achiziții împreună cu Nissan?
Nu, acum suntem companii independente, așa că nu mai putem cumpăra nimic împreună. Dacă producem, desigur, ne aprovizionăm, și totul depinde de clauzele neconcurențiale. Dar nu avem nicio achiziție comună. Acest lucru nu mai există. Dar, desigur, vreau să spun, folosim sinergii. Dacă creșteți volumul, de exemplu, pentru mașinile din India, producând pe aceeași platformă și aceleași componente, atunci volumele sunt grupate și achiziționate de o parte.
Noul Clio va fi lansat pe toate piețele internaționale?
Da, toate acolo unde este oferit acum Clio. Va exista versiunea cu volan pe partea dreaptă pentru Marea Britanie, va fi și în Turcia și așa mai departe.
Va ajunge și în America de Sud?
În America de Sud nu va fi lansat, nu este nici actuala generație, acolo avem Kardian, este singurul model din segmentul B pe care îl avem, este legat de Clio dar este un B-SUV, puțin mai mare.
Va continua Renault să investească în PHV?
Da, o vom face, avem acum un PHEV pe Rafale, care ar putea merge și la Espace. Vom continua să oferim PHEV. Lucrăm acum la autonomii mai mari de 100 km, pentru a obține emisii mai reduse de 50 de grame.