Asociația Română pentru Energie Eoliană (RWEA), Asociația Industriei Fotovoltaice din România (RPIA) și Organizația Patronală a Producătorilor de Energie din Surse Regenerabile din România (PATRES), care grupează companii cu capacități energetice însumate de peste 6.500 MW, susțin că există riscul unui blocaj în sectorul energetic, cauzat de introducerea, fără o perioadă de tranziție și cu un cadru de reglementare încă nefinalizat, a noii metodologii de racordare la rețea.
″În contextul actual, sistemul prevăzut să intre în vigoare la 1 ianuarie 2026 va crea același tip de probleme pentru toate proiectele energetice de peste 5 MW, indiferent de tehnologie, ceea ce afectează capacitatea de absorbție a fondurilor europene dedicate, competitivitatea economică și securitatea energetică a României.
În acest cadru, industria energiei din surse regenerabile solicită ca ANRE să amâne implementarea licitațiilor cu până la trei ani, pentru a permite mecanismelor existente să își producă efectele și să filtreze proiectele nerealizabile, blamate pentru congestionarea rețelei″, se arată într-un comunicat comun al celor 3 organizații.
ANRE are deja în dezbatere publică un proiect de ordin care stipulează amânarea cu câteva luni a termenelor de implementare a etapelor introducerii noului sistem de alocare prin licitații, organizarea primeia urmând să fie făcută începând cu luna august 2026.
Draftul de act normativ a fost inițiat inclusiv la solicitarea operatorului de transport și sistem Translectrica, care a arătat că mai are nevoie de timp pentru a contracta un ″studiu global″ care să stabilească ce capacități disponibile de racordare există în rețeaua de transport, precum și în cele de distribuție, cu considerarea lucrărilor de investiții din planurile de investiții și a lucrărilor de întărire prevăzute în studiile de soluție, respectiv în avizele tehnice de racordare (ATR) valabile, studiu pe baza căruia să fie aplicat noul sistem de licitații.
Potrivit producătorilor de energie regenerabilă, conectarea la sistemul energetic național este deja principalul obstacol în dezvoltarea de noi proiecte, din cauza barierelor legislative și birocratice, dar și a lipsei finanțării pentru lucrările necesare sistemului de transport și distribuție.
″În condițiile date, trecerea bruscă de la principiul „racordării în ordine cronologică” la mecanismul de licitații, într-o piață care este în plină efervescență și în proces de maturizare, afectează atât realizarea de noi investiții și implementarea celor existente, așa cum s-a întâmplat deja în Spania și Portugalia, cât și capacitatea României de a își atinge țintele asumate la nivel european.
Principalul motiv invocat pentru introducerea unui nou sistem este presiunea cauzată de numărul mare de avize tehnice de racordare (ATR) emise, care încarcă scriptic rețeaua. În timp ce existența proiectelor fără perspectivă de implementare este o problemă, licitațiile, care vizează capacitățile viitoare, nu ar rezolva situația prezentă. Amintim că, la momentul actual, există 70 GW cu ATR-uri, din care 43 GW cu contracte de racordare valide, iar termenele de punere în funcțiune pentru solicitările noi depășesc orizontul anului 2030.
În acest context, fără o perioadă în care mecanismele existente, în special sistemul de garanții introdus în 2024 și care a devenit complet funcțional anul acesta, să își producă efectele, NU există spațiu în rețea care să poată fi licitat în următorii trei ani.
Complementar amânării implementării noului sistem, asociațiile propun măsuri suplimentare de responsabilizare a investitorilor, care să descurajeze proiectele fără perspectivă de implementare, precum garanții financiare mai mari, plata în avans a unei părți din tariful de racordare și termene stricte pentru obținerea autorizațiilor″, spun RWEA, RPIA și PATRES.
















