Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
În ciuda importanței portului Constanța în structura de aprovizionare a Ucrainei, comercianții nu se așteaptă la o penurie de produse și nici la o creștere semnificativă a prețurilor, potrivit unui sondaj realizat de publicația Enkorr.
Contactată de Profit.ro pentru comentarii, conducerea Oil Terminal nu a transmis niciun răspuns până în momentul publicării acestui articol.

Una din sursele Enkorr spune că, în primele 2 săptămâni din octombrie, toate mărfurile tranzitate prin Constanța vor fi ″cu siguranță″ supuse unor controale sporite, atât transporturile maritime, cât și cele feroviare.
Acest lucru s-ar datora volumelor mari de produse din India care au sosit în septembrie, cifrate la circa 200.000 de tone.
Discuțiile asupra subiectului sunt mai vechi, după cum a relatat Profit.ro.

″Românii au cerut să nu se impună sancțiuni, cel puțin în primele două săptămâni ale lunii octombrie, pentru a vinde cantitatea mare de combustibil indian rămasă. Partea ucraineană a refuzat″, a declarat unul dintre comercianții cu care a stat de vorbă Enkorr, sub condiția anonimatului.
Se așteaptă ca, în viitor, autoritățile ucrainene relevante să monitorizeze sosirea petrolierelor în Constanța.
″În acest moment, se pare că, în cazul unor noi transporturi de combustibil indian și alte mărfuri suspecte, regimul sporit de inspecție va fi prelungit pentru încă două săptămâni sau o lună″, a declarat comerciantul, care a cerut să nu fie numit.

În același timp, există rapoarte conform cărora administrația portuară a statului român negociază cu chiriașii capacităților de depozitare - Vitol, Oscar, Socar, Euronova - o poziție consolidată privind abandonarea rutelor de import ″toxice″, pentru a menține aprovizionarea Ucrainei, ce a avut anul acesta o pondere de 47% din cifra de afaceri a portului constănțean.
La rândul său, potrivit unuia dintre comercianții intervievați, și Turcia, care are și ea o pondere semnificativă în cifra de afaceri, este așteptată să fie inclusă pe lista destinațiilor nedorite.
În ceea ce privește suficiența importurilor de motorină, în contextul acestor restricții, comercianții chestionați nu văd amenințări deosebite.
Conform datelor disponibile, aproximativ 30 de petroliere de la rafinăriile grecești au fost deja contractate pentru luna octombrie, acestea fiind distribuite în proporții aproximativ egale între AGTG, Kemexon (principalul beneficiar al JSC Energo Trade) și D.Trading.

″Printre riscuri se numără vremea, care ar putea cauza întârzieri la transport. Dar opțiunea de a relaxa sancțiunile asupra portului Constanța este întotdeauna pe masă″, a declarat un alt comerciant.
În ceea ce privește prețurile, traderii raportează o creștere a adaosului aplicat de către producătorii greci, de aproximativ 5 dolari/tonă. În plus, tarifele de transport ar putea crește cu 5-10 dolari/tonă, deoarece cererea petroliere mici este semnificativă.
La mijlocul lunii iulie, Uniunea Europeană a aprobat cel de-al 18-lea pachet de sancțiuni anti-Rusia, unul dintre elementele acestuia fiind interzicerea importului de produse petroliere fabricate din țiței rusesc.
Restricțiile au fost îndreptate în principal către rafinăriile indiene, care anul trecut au expediat aproape 15 milioane de tone de motorină către țările europene.