Aproape 40 de consumatori au reușit să-și rezolve amiabil litigiile cu băncile prin CSALB

Aproape 40 de consumatori au reușit să-și rezolve amiabil litigiile cu băncile prin CSALB
scris 15 feb 2017

Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor Bancare (CSALB), instituție creată anul trecut cu scopul declarat de a oferi soluții alternative în litigiile dintre clienți și bănci, a ajutat aproape 40 de consumatori să-și rezolve amiabil litigiile cu băncile în cele 11 luni de activitate, potrivit unui comunicat publicat miercuri.

CSALB a început activitatea de soluționare a litigiilor în martie 2016, scrie News.ro.

”Până acum, aproape 40 de consumatori au reușit, prin intermediul CSALB, să-și rezolve amiabil și favorabil litigiile cu băncile și IFN-urile cu care aveau o relație contractuală. Dintre acestia, niciun consumator nu a contestat până acum soluția propusă de conciliator”, a anunțat instituția.

Cele mai frecvente solicitări adresate de consumatori sunt legate de comisioanele aplicate la soldul creditului, de dobânzile considerate de consumatori ca fiind mărite în mod abuziv sau mult peste nivelul actual, de clauze calificate de către consumatori ca fiind abuzive, de aplicarea unor dobânzi penalizatoare, de restituirea sumei ce a rezultat din majorarea marjei dobânzilor sau din reducerea marjei și înghețarea cursului valutar la data încheierii contractului de credit.

La CSALB vin din ce în ce mai multe solicitări de rezolvare amiabilă a diferendelor apărute în contractele în franci elvețieni, iar băncile sunt tot mai dispuse să ajungă la un compromis după intrarea în vigoare a legii dării în plată, potrivit președintelui instituției, Alexandru Păunescu.

Magistrații vor participa și în acest an la cursurile de drept bancar ale BNR CITEȘTE ȘI Magistrații vor participa și în acest an la cursurile de drept bancar ale BNR

”După tot ce s-a întâmplat în ultimii ani, cred că băncile vor fi dispuse să ajungă la o înțelegere, având în față perspectiva preluării câtorva mii de apartamente în contul datoriilor. De asemena, după constatarea impreviziunii în cazul dării în plată, băncile ar putea găsi alternative mai avantajoase pentru clienți, poate chiar reducerea soldului”, a declarat Păunescu.

Deciziile CSALB au fost pronunțate, în medie, între 30 – 40 de zile, fața de termenul maximal de 90 de zile, potrivit instituției. În acest moment sunt 275 de cereri trimise de consumatori, aflate în diverse stadii de analiză sau soluționare.

Litigiul dintre o consumatoare din București și banca la care avea un credit de nevoi personale în lei s-a stins amiabil în doar nouă zile, acesta fiind cea mai rapidă soluționare de până acum.

Colegiul de Coordonare al CSALB este format din cinci membri, desemnați de ANPC, ARB, BNR, asociațiile de consumatori și un membru independent, ales de către primii patru membri desemnați.

CSALB a fost înființat în 2015 printr-o ordonanță de urgență, care a transpus în legislație o directivă europeană pentru soluționarea ca alternativă extrajudiciară a litigiilor dintre instituțiile financiare și clienți.

Crearea CSALB a stârnit controverse în special din cauza modului de finanțare. Centrul are un buget anual de 600.000 de euro, iar sumele vor proveni în special de la bănci și de la instituțiile financiare nebancare (IFN), astfel că nu vor exista costuri pentru clienți.

viewscnt
Afla mai multe despre
csalb
litigii bancari