Introducerea unui preț de referință la reparațiile auto acoperite de polițele RCA - respinsă

Introducerea unui preț de referință la reparațiile auto acoperite de polițele RCA - respinsă
Adrian Dumitrache
Adrian Dumitrache
Ovidiu Bărbulescu
Ovidiu Bărbulescu
scris 3 mar 2020

Senatorii din comisia de buget au decis, marți, să respingă proiectul de lege prin care Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) ar fi fost obligată să calculeze, împreună cu Institutul Național de Statistică, și să publice anual prețurile de referință la lucrările de reparații acoperite prin intermediul polițelor RCA. Săptămâna trecută, comisia întocmise un raport de adoptare a legii, dar luni plenul Senatului a decis să retrimită proiectul comisiei. ASF a anunțat că nu susține această propunere, pe motiv că instituția nu are competențe în domeniu.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

"La efectuarea reparației, unitatea reperatoare auto își poare utiliza propria valoare a orei de manoperă afișată,ținând cont de prețurile de referință pe piață la data producerii riscului asigurat. Prețurile de referință pe piață vor fi stabilite și publicate anual de ASF împreună cu Institutul Național de Statistică. Primele prețuri de referință vor fi stabilite și publicate de ASF împreună cu INS, în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi. Valoarea orei de manoperă practicată de unitatea reparatoare auto în relația cu asigurătorul RCA, nu va depăși valoarea orei de manoperă practicată în relația cu alte persoane, inclusiv luând în considerare orice discounturi aplicate", stabilea proiectul.

Refuzul ASF este motivat de faptul că producătorii/importatorii de vehicule și unitățile reparatoare auto nu intră în aria de supraveghere a ASF, astfel încât autoritatea nu are competențe de a solicita și analiza date și nu dispune de personal de specialitate care să dețină comptențele tehnice necesare domeniului reparațiilor de vehicule.

De altel, marți, în comisia de buget a Senatului, vicepreședintele ASF pentru sectorul Asigurări - Reasigurări, Cristian Roșu, a arătat că proiectul de lege ”are foarte multe deficiențe de formă și de fond care prin adoptare ar face imposibilă aplicarea legii, chiar dacă fondul acestei propuneri ar ține de problemele din piață”.

PSD și PNL s-au răzgândit: EximBank va putea furniza, în cele din urmă, servicii de retail, preluând Banca Românească CITEȘTE ȘI PSD și PNL s-au răzgândit: EximBank va putea furniza, în cele din urmă, servicii de retail, preluând Banca Românească

"Mai mult decât atât, nu înțelegem cum o autoritate cu competențe de supraveghere și reglementare limitate la domeniul asigurărilor, pensiilor private și pieței de capital ar putea stabili și impune un indicator de referință pentru entități ce nu intră în aria sa de reglementare și supraveghere, indicator care ar putea fi interpretat ca mecanism de control al prețurilor în aceste piețe", se arăta într-un document ASF.

Argumentul este că un astfel de indicator poate fi unul orientativ, aplicabil doar evaluării despăgubirilor RCA, iar în colectarea datelor necesare și analizarea acestora ar putea fi implicate autorități care posedă atribuții legale ce țin de analizarea evoluției acestor prețuri din punct de vedere statistic și al concurenței.

"Din această perspectivă menționăm faptul că, din câte cunoaștem, Consiliul Concurenței publică în Monitorul prețurior date cu privire la prețuri și tarife din diferite domenii de activitate. Având în vedere considerentele menționate anterior, ASF nu susține includerea în cuprinsul legii a unor prevederi care impun în sarcina autorității obligații ce nu intră în aria de supraveghere așa cum acestea au fost stabilite prin OUG 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea ASF", se mai arăta în document.

De altfel, în dezbaterea din comisii reprezentanții asiguratorilor și cei ai service-urilor, precum și ai transportatorilor au avut poziții diferite privid prevederile proiectului de lege.

Președintele comisiei de buget a arătat că așteaptă de la toate părțile interesate amendamente pentru reglementarea acestor probleme la dezbaterea proiectului de modificare a și completare a Legii nr.132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie, adoptat de Guvern anul trecut.

EXCLUSIV Gigantul canadian Celestica, unul dintre cei mai mari furnizori IT la nivel global, declanșează un val de concedieri în România CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Gigantul canadian Celestica, unul dintre cei mai mari furnizori IT la nivel global, declanșează un val de concedieri în România

La începutul lunii noiembrie 2019, șase deputați de la PSD, UDMR și un independent au inițiat proiectul de lege privind modificarea modificarea și completarea Legii nr.132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA).

"La efectuarea reparației, unitatea reparatoare auto își poate utiliza propria valoare a orei de manoperă afișată, fără a depăși prețurile de referință pe piață la data producerii riscului asigurat. Prețurile pentru referință pe piață vor fi stabilite și publicate anual de ASF împreună cu Institutul Național de Statistică. Primele prețuri de referință vor fi stabilite și publicate de ASF împreună cu Institutul Național de Statistică în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi. Valoarea orei de manoperă practicată de unitatea reparatoare auto în relația cu asigurătorul RCA, nu va depăși valoarea orei de manoperă practicată în relație cu alte persoane, inclusiv luând în considerare orice discounturi aplicate. Orice diferențe peste valoarea despăgubirii stabilită nu vor fi suportate de asigurătorul RCA", se arată în proiectul de act normativ.

Autorii proiectului susțineau că prin introducerea prețului de referință, service-urile nu vor mai putea "umfla" facturile la reparațiile realizate în baza polițelor RCA, așa cum au afirmat în repetate rânduri reprezentanții companiilor de profil. “Umflarea” costurilor reparațiilor auto este transferată de asigurătorii RCA în prețul polițelor obligatorii plătit de clienți.

După votul din plenul Senatului, proiectul va fi transmis spre dezbatere și vot final Camerei Deputaților.

viewscnt
Afla mai multe despre
rca
proiect
lege
asf
pret referinta
senat
parlament