Băncile cer modificarea legislației, inclusiv a Prima Casă, pentru a putea suspenda ratele clienților

Băncile cer modificarea legislației, inclusiv a Prima Casă, pentru a putea suspenda ratele clienților
scris 15 mar 2020

Guvernul trebuie să modifice legislația privind programul Prima Casă pentru ca băncile să poată legal suspenda ratele persoanelor care nu le mai pot plăti din cauza efectelor epidemiei de coronavirus. Totodată, trebuie analizată și oportunitatea modificării regulamentelor prudențiale (care obligă băncile să facă provizioane) pentru a putea restructura sau amâna la plată creditele acordate populației și firmelor, arată o solicitare a organizației patronale a băncilor transmisă autorităților.

Anul 2020 ar putea fi anul în care informatizarea ANAF începe să prindă viteză CITEȘTE ȘI Anul 2020 ar putea fi anul în care informatizarea ANAF începe să prindă viteză

Epidemia de coronavirus a generat deja primele solicitări de suspendare a ratelor din partea clienților persoane fizice. CEC Bank a decis să suspende timp de o lună ratele persoanelor fizice. Efectele încep să se vadă și la nivelul companiilor. Firmele din unele domenii (precum HORECA sau transporturi de persoane) se confruntă deja cu o diminuare severă a activității și ar putea genera efecte în lanț la nivelul economiei, inclusiv la nivelul sistemului bancar.

Meningita B poate fi prevenită prin vaccinare CITEȘTE ȘI Meningita B poate fi prevenită prin vaccinare

“Băncile vor acorda atenție administrării creditelor în derulare, fiecare bancă urmând a efectua în mod activ analize vizând posibilitatea oferirii unor facilități de amânare a unor plăți, funcție de problemele și situația specifice și obiective ale clienților”, se arată într-un plan de 100 de măsuri Consiliul Investitorilor Străini și Confederația Patronală Concordia, din care face parte și organizația patronală a băncilor în care sunt înscrise BCR, BRD, ING, Raiffeisen și UniCredit, care reprezintă peste jumătate din volumul de active.  Din Consiliul Investitorilor Străini mai fac oarte: OTP Bank, Alpha Bank, Ideea Bank.

În acest context, băncile cer modificarea reglementărilor prudențiale și contabile, aflate sub autoritatea Băncii Naționale a României,  pentru “facilitarea implementării celor mai bune măsuri de restructurare/eșalonare/amânare a unor plăți în cazul acestor clienți”. Cu alte cuvinte, băncile solicită să nu fie obligate să facă provizioane (costisitoare) pentru cazurile în care ajută clienții cu dificultăți din cauza efectelor epidemiei.

Băncile mai solicită și modificarea legislației ce reglementează programul Prima Casă, în sensul de a permite suspendarea obligațiilor de plată și de asemenea, de a elimina obligația de înregistrare în Biroul de Credit pentru acele suspendări ale obligațiilor de plată acordate în contextul situației generate de epidemia de coronavirus.

Creditele Prima Casă sunt acordate pe o legislație specială și cele mai multe sunt garantate în proporție de 50% de către stat. Băncile pot cere plata garanției după o perioadă de restanță la plata principalului de mai mult de 60 de zile. După plata garanției, Fiscul este cel care se ocupă de executarea silită a debitorilor, inclusiv de vânzarea locuinței ipotecate.

Românii au luat peste 260.000 de credite Prima Casă de la introducerea programului în 2009.

Băncile mai solicită și modificarea legislației privind identificarea electronică prin care semnătura electronică avansată să aibă recunoscută valoarea juridică și să producă efecte juridice depline, în condițiile reducerii interacțiunii cu băncile prin contact fizic.

FOTO Parlamentarii au fost testați pentru Coronavirus înainte de vot. Unii au refuzat CITEȘTE ȘI FOTO Parlamentarii au fost testați pentru Coronavirus înainte de vot. Unii au refuzat

Totodată, băncile cer și o derogare temporară de la obligația de actualizare a datelor, în condițiile în care nu toate au sisteme de actualizare de la distanță și clienții ar trebui astfel să vină în sucursale. De-a lungul timpului, unele bănci au amenințat sau chiar au suspendat accesul clienților la conturi în cazul în care datele nu au fost actualizate în termen. Băncile sunt la rândul lor presate de sancțiuni din partea BNR ca urmare a legislației tot mai stringente de cunoaștere a clientelei pornită de la nivelul UE.

Ca măsură de asigurare a lichidității pentru firme, băncile cer garanții de stat pentru liniile de credit acordate firmelor stabile financiar în condiții normale, dar afectate temporar de efectele epidemiei.

Băncile mai cer și limitarea lucrului cu publicul în sucursale la 4 ore/zi, precum și derogare de la legislația care dă zile libere plătite angajaților care stau cu copiii acasă în vacanța forțată de epidemie.

Investitorii solicită, de altfel, mai multe modificări ale legislației muncii pentru a reduce unilateral salariile (șomaj tehnic, reducerea timpului de lucru) sau pentru a trimite forțat angajații în concediu de odihnă sau în concediu fără plată, măsuri care ar trebui să protejeze locurile de muncă.

Președintele Klaus Iohannis a decretat stare de urgență începâd de luni pe fondul epidemiei. Până duminică la ora 17 erau 139 de cazuri de persoane confirmate cu infecție în România.

Lista primelor 13 măsuri concrete pentru care acestea consideră necesar sprijinul Guvernului României în următoarea perioadă pentru sectorul bancar, astfel încât efectele economice asupra angajatorilor și consumatorilor să fie resimțite cât mai puțin din perspectiva comunității bancare:

1. Sprijinirea adoptării cu celeritate a proiectului legislativ privind tranzacțiile electronice - Proiect de Lege privind identificarea electronică și serviciile de încredere aflat în dezbatere la Camera Deputaților (L481/2019 - Pl-x 475/2019), sau emiterea de către Guvernul României a unei Ordonanțe de Urgență prin care semnătura electronica avansată să aibă recunoscută valoarea juridică și să producă efecte juridice depline, astfel putând constitui un ajutor prețios pentru consumatori;

2. Limitarea lucrului cu publicul în agențiile și sucursalele bancare la 4 ore/zi pe perioada instituirii măsurilor speciale de protecție și prevenție indicate de autoritățile de resort;

3. În condițiile în care instituțiile de credit sunt desemnate prin lege ca fiind parte a sistemului de infrastructură critică a țării și în actualele circumstanțe vor juca un rol foarte important în stabilizarea situației economice a României, inclusiv din perspectiva asigurării sistemelor de plată și a lichidității din piață, considerăm ca fiind imperativ necesar să se aplice și instituțiilor de credit derogarea instituită la art. 2 alin 4 a Legii nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere părinților în situația închiderii temporare a unităților de învățământ (e.g. obligativitatea acordării de zile libere să se aplice doar dacă există acordul angajatorului). În acest sens, este necesară amendarea legii mai sus amintite, astfel încât instituțiile de credit să fie menționate întocmai la art. 2 alin 4.;

4. Modificarea legislației ce reglementează programul "Prima Casă", în sensul de a permite suspendarea obligațiilor de plată și de asemenea, de a elimina obligația de înregistrare în Biroul de Credit pentru acele suspendări ale obligațiilor de plată acordate în contextul situației generate de epidemia de coronavirus – COVID 19;

5. Elaborarea unui program de garanții guvernamentale pentru plățile aferente portofoliilor de credite garantate și de consum pentru următoarele 12 luni;

6. Solicitarea către Uniunea Europeană a unei derogări pentru a putea acorda garanții extraordinare (pentru portofoliu) și/sau prelungirea finanțărilor cu garanția statutului pentru a asigura supraviețuirea companiilor supra-îndatorate pentru următoarele 12 luni (i.e. garantarea plaților)

7. Amânarea, fără penalizare, a plății obligațiilor fiscale a întreprinderilor mici și mijlocii – IMM, pentru o perioadă de 6 luni;

8. Suspendarea imediată, de către Curtea de Conturi, pentru o perioadă de 12 luni, a implementării măsurilor impuse asupra băncilor pentru locuințe în 2015;

9. Prelungirea termenelor de actualizare a datelor personale ale clienților, astfel cum sunt acestea reglementate în legislația privind cunoașterea clientelei în scopul prevenirii spălării banilor și finanțării terorismului, în condițiile în care în actuala situație este posibil să existe clienți care vor avea nevoie de documente ce trebuie eliberate de instituțiile statului și pe care nu vor putea sa le obțină;

10. Facilitarea pentru instituțiile de credit, la deschiderea relației de afaceri/actualizarea informațiilor cu privire la un client (în scopul legislației privind cunoașterea clienților și prevenirea și combaterea spălării banilor), a verificării online a veridicității datelor înscrise în Cartea de Identitate cu informațiile din Registrul Național pentru Evidența Populației (RNEP). În acest sens, instituțiile de credit ar trebui să aibă drept de accesare, cu respectarea legislației privind protecția datelor, a bazei de date a RNEP privind identitatea clienților

11. Amânarea cu cel puțin 12 luni a termenul maxim (31.08.2020) stabilit conform OG 5/2020 (ce implementează Directiva DAC 6 în legislația română), pentru raportarea tranzacțiilor efectuate in perioada 25 iunie 2018 – 1 iulie 2020;

12. Acordarea de suport în identificarea de stocuri și furnizori care să pună la dispoziție rezerve de materiale de dezinfecție/protecție necesare pentru sucursalele și agențiile bancare în contextul penuriei generalizate de asemenea substanțe în România;

13. Derogare temporară de la obligația actualizării datelor clienților, pentru ca aceștia să poată avea acces nestingherit la serviciile online în aceasta perioadă, fără a trebui să vină la agențiile sau sucursalele bancare.

Pe lângă acestea, comunitatea bancară anunță un set de 7 măsuri necesare în interiorul sistemului pentru a evita orice perturbări majore în economie și pentru a asigura finanțarea economiei și accesul persoanelor juridice si fizice la serviciile esențiale.
1 În scopul protecției clienților, al angajaților proprii și al prevenirii răspândirii noului coronavirus și deci al creșterii numărului de îmbolnăviri COVID-19, băncile își vor informa în mod constant clienții persoane fizice și juridice asupra necesitații de a evita ori de câte ori va fi posibil contactul fizic direct în sucursale și agenții și utilizarea de mijloace fizice de plată (bancnote si monede);
2. Băncile vor continua în mod susținut să-si informeze clienții asupra necesitații de a folosi, în această perioadă cu risc crescut de contaminare, cu precădere mijloacele de plată la distanță (aplicații online și mobile banking), carduri sau alte metode de tip “contactless” pentru plata bunurilor și serviciilor în magazine, precum și plăți securizate pentru cumpărăturile online;
3. În acest sens, băncile vor lua măsuri prin care să poată fi facilitată deservirea clienților persoane fizice prin intermediul mediului online, pentru un număr cât mai mare de produse și servicii; în acest context, adoptarea cu celeritate a proiectului legislativ aflat în Parlament, sau emiterea de către Guvernul României a unei Ordonanțe de Urgență, prin care semnătura electronică avansată să poată îndeplini cât mai multe dintre funcțiunile semnăturii electronice calificate, ar putea constitui un ajutor prețios pentru consumatori;
 

viewscnt
Afla mai multe despre
coronavirus
covid 19
epidemei
rate banci
suspendare rate banci
prima casa