BRD înregistrează și în 2019 un profit net de 1,5 miliarde de lei, afectat de unele costuri. Dividend propus de 1,64 lei pe acțiune

BRD înregistrează și în 2019 un profit net de 1,5 miliarde de lei, afectat de unele costuri. Dividend propus de 1,64 lei pe acțiune
Mihai Baniţă
Mihai Baniţă
scris 6 feb 2020

Grupul BRD a încheiat 2019 cu un profit net în ușoară scădere, cu 64 de milioane de lei, la 1,5 miliarde de lei, rezultat afectat de creșterea costurilor cu contribuțiile la fondurile de garantare și taxa pe activele bancare de 75 de milioane  de lei. Banca a continuat să înregistreze pe venituri reluarea unor credite neperformante și a crescut portofoliul de credite nete, dar la un ritm sub cel al pieței.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

“2019 a fost un an excelent pentru BRD”, spune directorul general Francois Bloch. “Am obținut o profitabilitate ridicată grație creșterii veniturilor, profilului de risc robust și performanței comerciale solide pe ambele segmente de clienți, retail și companii, continuând în același timp implementarea planului nostru de transformare a modelului de afaceri”.

Venitul net bancar la nivelul Grupului BRD în anul 2019 a atins 3,27 miliarde de lei, în creștere cu 5% față de 2018. Veniturile nete din dobânzi au atins 2,15 miliarde  de lei, mai mari cu 8,1% față de anul precedent, ca urmare a creșterii volumelor, a unor schimbări de structura și a mediului favorabil al ratelor de dobânda. Veniturile nete din comisioane au crescut cu 1,1% față de anul 2018, datorită activității pe segmentul cardurilor, creșterii volumelor de tranzacții ale clienților, precum și veniturilor mai mari din activitatea de administrare a activelor.

Cheltuielile operaționale au crescut cu circa 13% la 1,68 miliarde de lei în 2019 (față de 1,49 milioane  de lei în 2018), evoluția lor reflectând în principal creșterea tensiunii pe piață muncii, costuri reglementare și investiții aferente programului de transformare a modelului de afaceri, arată banca.

Românii - cei mai interesați europeni să economisească pentru a-și cumpăra o casă CITEȘTE ȘI Românii - cei mai interesați europeni să economisească pentru a-și cumpăra o casă

Costurile cu personalul au fost mai mari cu 7,6% în comparație cu anul 2018, determinate de ajustări de salarii și alte beneficii. BRD a plătit contribuții mai mari cumulate la Fondurile de Garantare a Depozitelor și de Rezoluție (72 milioane  de lei în 2019 față de 35 milioane  de lei în 2018) precum și taxa pe activele financiare, cu un cuantum de 75 milioane  de lei, înregistrată pe cheltuieli în ultimul trimestru al anului) Costurile de reglementare de mai sus au reprezentat aproximativ 10% din totalul cheltuielilor operaționale aferente întregului an.

“Celelalte tipuri de cheltuieli au fost ținute sub control (+2,5% în dinamică anuală), oglindind efectele planului de transformare aflat în derulare, lansat pentru a răspunde provocărilor viitoare, pe de-o parte, și limitarea cheltuielilor diverse, pe de altă parte”, arată banca.

Rata creditelor neperformante a scăzut de la 4,6% la 3,1%, , datorită operațiunilor de ștergere de creanțe, vânzări de expuneri neperformante și controlul bun al riscului în procesul de acordare a creditelor, iar gradul de acoperire cu provizioane s-a menținut la 74%.

Costul riscului a înregistrat reluări nete de 204 milioane  de lei în 2019 în comparație cu 230 milioane  de lei în 2018, sume ce au intrat la venituri, datorită unei performanțe solide a activității de recuperare, unor indemnizații excepționale din asigurări (161 milioane  de lei înregistrate în trimestrul 3 al anului 2019, finalizând mai multe dosare de cerere de asigurare), precum și calității bune a creditelor nou-acordate.

În acest context, profitul net al Grupului BRD a atins 1,5 miliarde de lei în 2019 (în comparație cu 1,56miliarde de lei în 2018). Rentabilitatea capitalurilor proprii a atins 18,9% în 2019, în scădere ușoară față de 20,8% în 2018.

Consiliul de Administrație a decis propunerea unui dividend brut pe acțiune similar cu anul financiar 2018 (1,64  de lei/acțiune), sub rezerva votului favorabil în cadrul Adunării Generale a Acționarilor din dată de 23 aprilie 2020.

Rata de solvabilitate a rămas la un nivel confortabil de 20,1% la finalul lunii decembrie 2019 (nivel individual, conform Basel 3, fondurile proprii excluzând rezultatul net al anului curent), față de 21,1% la finalul lunii decembrie 2018 (incluzând rezultatul net al anului, net de dividendele aprobate).

Guvern - Programul \'Prima casă\' continuă și în acest an, cu un plafon de aproximativ 2 miliarde lei CITEȘTE ȘI Guvern - Programul 'Prima casă' continuă și în acest an, cu un plafon de aproximativ 2 miliarde lei

Creditele nete ale Grupului BRD, inclusiv creanțele din leasing, s-au majorat cu 4,6% față de 2018 la 30,29 miliarde de lei, evoluție sub cea a pieței de 6,6% anul trecut.

Creditele retail au crescut cu 3,5% în termeni anuali. Avansul creditelor corporate (+7,4% comparativ cu anul 2018) a fost susținut de creditele pentru companii mari (+8,2%) și de finanțarea de leasing.

Depozitele pe segmentul retail (inclusiv fondurile BRD AM) au crescut cu 5,7*, atât datorită creșterii de 4% în termeni anuali a bazei extinse a depozitelor segmentului retail, cât și a creșterii activității de management al activelor. Indicatorul credite nete/depozite a fost de 68,4% la finalul lui 2019, cu 2,7 puncte procentuale mai mare față de 2018.

Utilizarea canalelor digitale a continuat să se intensifice – numărul de utilizatori activi unici ai serviciilor de internet și mobile banking a ajuns la aproape 600.000 la sfârșitul lui 2019, în creștere cu +46% în ultimii doi ani. În același timp, volumul de tranzacții prin canalele electronice a crescut rapid, cu 24% în comparație cu 2018. Gradul de penetrare digitală a accelerat de asemenea pe segmentele IMM-urilor și companiilor mari, peste 97% din tranzacții fiind efectuate prin canale electronice, adunând peste 1 milion de plăti pe lună.

viewscnt
Afla mai multe despre
brd
profit brd
rezultat brd