Provident a refinanțat aproape un sfert din contracte după plafonarea dobânzilor la creditele de consum. Firma așteaptă și impactul inflației asupra situației financiare a românilor

Firma de credite de consum Provident a făcut o campanie de refinanțare după intrarea în vigoare a legii de plafonare a dobânzilor. Sub 25% din contracte aveau un cost al creditului dublu față de suma împrumutată, ceea ce se situa peste plafon. Piața de credite de consum scade ca volume noi și firma se așteaptă că în iarnă să se vadă mai bine și impactul creșterii inflației, mai ales asupra familiilor cu venituri mai mic.
Alatura-te Profit InsiderJoin Profit Insider
Provident a refinanțat aproape un sfert din contracte după plafonarea dobânzilor la creditele de consum. Firma așteaptă și impactul inflației asupra situației financiare a românilor

Legea, intrată în vigoare la finele lui 2024, a limitat la maximum 0,6% - 1% pe zi dobânda la creditele de consum, în funcție de suma împrumutată, cu mențiunea că în orice situație împrumutatul nu poate achita mai multe de dublul sumei contractate. Pentru creditele în derulare, clienții au putut cere adaptarea contractelor – adică reducerea dobânzilor acolo unde acestea sunt peste plafon.

„Am preluat legea, ne-am ajustat produsele”, spune Florin Bâlcan, country manager Provident Financial România.

FOTO Ministrul Sǎnǎtǎții anunță din SUA, după discuții la Banca Mondială, construcția unui nou spital de arși pentru adulți în Capitală CITEȘTE ȘI FOTO Ministrul Sǎnǎtǎții anunță din SUA, după discuții la Banca Mondială, construcția unui nou spital de arși pentru adulți în Capitală

„Ce am făcut a fost să mergem proactiv, adică nu am așteptat să vină clientul să ceară, cu o campanie mare de refinanțare a împrumuturilor pe noile reguli. Astfel, mulți clienți au beneficiat de reducerea dobânzilor, clienți activi”, spune Bâlcan.

Prevederea care se regăsea în situația celor mai multe contracte, arată Bâlcan, este cea referitoare la limitarea costului total la dublul sumei împrumutate – prevedere similară legislației din Marea Britanie, de unde vine acționarul International Personal Finance.

„Un impact financiar a fost, dar am căutat alte alternative. Dar nu aș spune o cifră exactă, știu că aveam undeva mai puțin de 25% din clienții noștri care erau cu valori potențiale de contractul original să depășească 100%. Și atunci, pentru aceștia, teoretic, dacă ai fi mers până la capăt, ai fi avut o pierdere. În practică, pentru unii am avut, pentru unii nu”, spune Bâlcan.

EXCLUSIV Tranzacție în pregătire. Intesa Sanpaolo analizează mutarea celor aproximativ 300 de angajați din sediul central în turnul First Bank, al One United Properties CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Tranzacție în pregătire. Intesa Sanpaolo analizează mutarea celor aproximativ 300 de angajați din sediul central în turnul First Bank, al One United Properties

Oficialii companiei explică că în circa 70-80% din cazuri sumele stipulate în contracte nu ajung să fie achitate la valoarea precizată, ca urmare a refinanțărilor și plăților anticipate.

Vlad Șandru, corporate affairs manager, spune că reglementarea era necesară și a stăvilit acele situații care, deși minoritare în opinia sa, aduceau o proastă reputație sectorului INF.

„Am scăpat de acele situații în care cineva ia 1.000 de euro și dă înapoi 6.000 de euro”, spune Șandru. „Acum, toate împrumuturile de până în 5.000 de euro nu costă mai mult de 5.000 de euro. Ceea ce, comparativ cu abuzurile din trecut, care atârnau cel mai mult asupra percepției în această industrie și care erau excepția – nu știu, 5%, deci 5% atârna și pentru cei 95% dintre oameni care erau cinstiți”.

Pe de altă parte, reprezentanții Provident sunt nemulțumiți de modul în care este tratat legal comisionul de analiză dosar, care e fix pentru orice sumă și intră în calculul DAE. Acest mod de calcul saltă prag costul creditelor de valoare mică.

Provident nu percepe dobânzi penalizatoare la creditele acordate, ceea ce crește costurile firmei. 93% dintre clienți au cel puțin o întârziere la rată pe parcursul unui an.

Revolut, atenționare - Fraudă cu apeluri voce CITEȘTE ȘI Revolut, atenționare - Fraudă cu apeluri voce

„Deseori lumea zice că «sunteți scumpi». Suntem, suntem mai scumpi decât o bancă. Dar dacă ai avea comportamentul de plată ca la noi, la urmă ai ieși mai scump la bancă”, spune Bâlcan.

El adaugă că firma suportă costuri și din faptul că agenții trebuie să se deplaseze la client de mai multe ori pentru a încasa sumele restante.

De altfel, utilizarea agenților este una dintre caracteristicile distinctive ale Provident în peisajul IFN românesc. Din cei 2.000 de angajați ai firmei, 1.500 sunt agenți. Aceștia se deplasează la domiciliul creditului atât în primă fază, la acordarea împrumutului, cât și ulterior, pentru a încasa ratele lunare. Comisionul de încasare prin agent este de 7,5 lei pe săptămână.

Utilizarea agenților e un mod pentru firmă de a se asigura că-și primește banii împrumutați, dar Bâlcan spune că și clienții sunt mulțumiți de serviciile oferite de aceștia – debitorii au și opțiunea de a rambursa prin transfer bancar.

„Te vizitează cineva o dată pe săptămână. Nici familia nu te vizitează atât de des. Avem clienți care au revenit și de 6 ori să ia împrumuturi”, spune Bâlcan.

Finanțele au rostogolit o datorie de 1 miliard de euro la emisiunea recentă de 4 miliarde de euro. Valoarea netă a emisiunii coboară astfel la 3 miliarde de euro CITEȘTE ȘI Finanțele au rostogolit o datorie de 1 miliard de euro la emisiunea recentă de 4 miliarde de euro. Valoarea netă a emisiunii coboară astfel la 3 miliarde de euro

Ca profil, agentul Provident este o doamnă, cu vârsta medie de 45 de ani și studii medii, provenită în general din foștii clienți ai firmei.

„Dacă vă uitați la concepția care există în piață, când zici de cămătari sau de alte cele, te aștepți să vină, să-ți bată la ușă, niște băieți cu ceafa groasă, nici pe departe, așa ceva, total opus”, spune Bâlcan.

Agenții sunt plătiți sunt plătiți mai mult pe zona de colectare decât de vânzare, astfel încât să nu acorde împrumuturi excesive. „Dacă fac o vânzare și nu colectează, atunci nu câștigă nimic”, spune Bâlcan.

Ce se întâmplă cu fraudele?

Totuși, Provident a avut probleme în urmă cu acești agenți. Publicația Snoop dezvăluia anul trecut că mai mulți români s-au trezit cu împrumuturi fictive pe numele lor, făcute de agenți ai Provident, pentru care au primit somații de plată.

FOTO - BEI i-a transmis lui Bolojan disponibilitatea de a finanța industria de apărare din România CITEȘTE ȘI FOTO - BEI i-a transmis lui Bolojan disponibilitatea de a finanța industria de apărare din România

Oficialii Provident spun că, pe deoparte numărul fraudelor este redus ca pondere în totalul creditelor acordate anual – 17 contracte fictive în 170.000 de contracte pe an -, pe de altă parte încearcă să reducă numărul acestora, prin intermediul departamentului antifraudă.

Bâlcan spune că firma are „toleranță zero” față de fraude și că toate cazurile detectate sunt sesizate autorităților. În ceea ce privește clienții cu credite fictive, el adaugă că, de fiecare dată, „nu există niciun impact, nicio consecință pentru clienți”.

Cine ia bani de la Provident

Clienții Provident sunt în proporție de 20% familii cu venituri reduse, cu credite de până la 2.500 de lei, în proporție de 26% familii cu venituri medii, cu împrumuturi de 2.500-5.000 de lei și seniori de peste 60 de ani, în proporție de 21%, cu împrumuturi de până la 2.500 de lei. Încă 25% sunt tineri, cu diferite situații financiare, care accesează mai degrabă canalele online sau parteneriatele.

„Recomandările de la clienții existenți generează cele mai multe vânzări noi”, spune Bâlcan.

Circa 87.000 dintre clienții în sold sau aproape 47% locuiesc în mediul rural, unde adesea Provident este singurul finanțator al zonei de consum – în unele cazuri fiind prezentă și banca de stat CEC.

BERD a avizat o nouă strategie de țară pentru România CITEȘTE ȘI BERD a avizat o nouă strategie de țară pentru România

Circa 28% din clienți sunt noi și fără istoric de creditare. Aceștia ajung să-și construiască un scor de credit cu Provident și să se califice mai departe către împrumuturi la bănci. Din 20.000 de clienți fără istoric, 6.000 au obținut scrisori de refinanțare pentru bănci.

Circa 1,3 milioane de români au luat împrumuturi de la Provident de când compania e în piață, de aproape 20 de ani, cu o sumă totală de aproape 2,1 miliarde de euro.

Potrivit oficialilor, Provident are o cotă de piață între instituțiile financiare nebancare și 2-3% în piața creditelor de consum.

Situația financiară a românilor se deteriorează

Destinația împrumuturilor arată că debitorii sunt în general strâmtorați financiar. Jumătate dintre împrumuturi merg către cheltuieli neprevăzute și urgențe, 12% către reparații și renovări, 5% către facturi.

„Partea de planuri apare în perioadele mai bune economic. Începe ușor-ușor să se reducă partea de planuri. Oamenii încep să fie atenți la ce fac cu banii”, spune Bâlcan.

Salariul mediu net real a scăzut cu 5% în august, pe fondul accelerării inflației și a frânării dinamicii reale. Totodată, vânzările cu amănuntul au scăzut cu 4%, semn că românii deja strâng cureaua, în contextul creșterii facturilor la energie, dar și a majorării taxelor pe consum.

Guvernul va avea nevoie de împrumuturi record pentru a acoperi deficitul bugetar de 8,4%, pregătit pentru rectificare CITEȘTE ȘI Guvernul va avea nevoie de împrumuturi record pentru a acoperi deficitul bugetar de 8,4%, pregătit pentru rectificare

„În august a fost o perioadă serioasă de scădere a creditului de consum. Așteptăm să vedem cum arată iarna. Atunci va fi un impact și mai mare. În prețuri încă se va vedea inflația și primul impact îl vedem la oamenii cu venituri mici și medii”, adaugă el.

Costuri mari cu finanțarea, fără dividende pentru IPF

Costul de finanțare al Provident este de 13-15% pe an, finanțarea fiind asigurată preponderent de acționarul IPF, care emite obligațiuni la 12-13% pe an. Ca urmare a reglementărilor care obligă la cerințe prudențiale ridicate, firma trebuie să pună deoparte 80 de lei la fiecare 100 de lei împrumutați, ceea ce nu permite acordarea de dividende către acționari, spune Șandru.

Ultima oară firma a acordat dividende în urmă cu 4-5 ani.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News
NewsLetter

Pentru o sinteza cu cele mai importante evenimente economice ale zilei te rugam sa te abonezi la newsletter:

Citeste in continuare
Imobil de prestigiu situat pe strada Emanoil Porumbaru
  • {literal}{/literal} băi

De vânzare
2.600.000 €
Ultimele ştiri
De weekend
Curs BNR
1 EUR5.0832 -0.0058-0.11 %
1 USD4.3742 +0.0110+0.25 %
1 GBP5.8542 -0.0053-0.09 %
1 CHF5.5076 +0.0036+0.07 %

Curs BNR oferit de cursvalutar.ro

News.ro
Playtech.ro
APARTAMENT 2 CAMERE - FLOREASCA - GRADINA INTERIOARA - COMISION 0%
  • {literal}{/literal} dormitor
  • {literal}{/literal} baie

De vânzare
216.408 €
Cele mai citite